تبیان، دستیار زندگی
چاق ماندن، لاغر یا ضعیف باقى ماندن به خود شما بستگى دارد و انتخاب حق شماست اما باید بدانید كه هر جلسه ورزشى كه از آن شانه خالى مى كنید یا به هر دلیل از برنامه روزانه خود حذف مى كنید، در راه بزرگ شدن شكم، كوچك و ضعیف شدن عضلات و كوتاه شدن زندگى خود قدمى دی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه ورزش را ترک نکنیم؟

چاق ماندن، لاغر یا ضعیف باقى ماندن به خود شما بستگى دارد و انتخاب حق شماست اما باید بدانید كه هر جلسه ورزشى كه از آن شانه خالى مى كنید یا به هر دلیل از برنامه روزانه خود حذف مى كنید، در راه بزرگ شدن شكم، كوچك و ضعیف شدن عضلات و كوتاه شدن زندگى خود قدمى دیگر برداشته اید. متاسفانه در سراسر جهان اكثر افراد ورزش نكردن را حق مسلم خود مى دانند.


چگونه ورزش را ترک نکنیم
تغییر همراه ورزشى خود

پرداختن به تمرین هاى ورزشى با همراهى كه شما را وادار مى كند هر جلسه سر ساعت در كلاس حاضر شوید تا مدتى مفید خواهد بود اما هرچه شما با یار ورزشى خود رفاقت بیشترى پیدا كنید، غیبت از جلسات ورزشى برایتان آسانتر مى شود. به گفته ژاكلین واگنر (Jacqueline Wagner)مربى ورزش اهل نیویورك دوستان صمیمى و اعضاى خانواده همیشه یار ورزشى خیلى خوبى نیستند زیرا به شما اجازه مى دهند در انجام حركات سستى كرده یا در جلساتى حاضر نشوید. براى احتراز از چنین وضعیتى، هر چند ماه با یار ورزشى جدى و جدیدى به تمرین بپردازید.

رقابت كردن

در زمینه ورزش یا فعالیتى كه دوست دارید و از آن لذت مى برید به طور جدى به تمرین پرداخته و در آن آموزش ببینید تا بتوانید در مسابقات شركت كنید. مسابقات ورزشى در سطح آماتورى معمولا به نوعى در هر كشور، شهر و شهرستان اجرا مى شود، با یك تحقیق از باشگاه ها یا اداره تربیت بدنى شهر خود مى توانید از چنین مسابقاتى باخبر شده براى شركت در آنها آماده شوید. بیشترین موارد رقابتى در زمینه شنا، فوتبال، والیبال، زیبایى اندام، ورزشهایى چون دو و در كل ورزشهایى هستند كه امكان شركت افراد آماتور در آنها وجود داشته باشد.

فكر كردن به چربى ها

بدن شما چربى را در یك زمان ذخیره كرده و مى سوزاند اما همواره یكى از این دو كار را سریعتر از دیگرى انجام مى دهد. درك این مطلب كه در هر زمان به خصوص بدن شما در حال چاقتر شدن یا لاغرتر شدن است، موجب مى شود كه شما نسبت به بدن خود آگاه بوده و از پرخورى و كم تحركى اجتناب كنید.

معاینه شكم

انگشتان خود را روى شكم خود قرار داده و نفس عمیقى بكشید به طورى كه شكم حجیم شود. در حالى كه نفس را بیرون مى دهید، عضلات شكم را منقبض كرده و انگشتان خود را به سمت عضلات منقبض شكم فشار دهید. حالا انگشتان را ببندید و شكم خود را بین انگشتان بگیرید، به گفته تام سیبورن (Tom Seabourne) پزشك و نویسنده، بخشى كه در میان انگشتانتان گرفته اید، چربى خالص است. اگر هر بار 30 دقیقه قبل از ورزش این كار را انجام دهید و مقدار چربى شكم خود را لمس كنید، به ندرت از رفتن به جلسه ورزشى منصرف خواهید شد.

قرارداد با خانواده

قانون این است: شما روزى یك ساعت زمان آزاد داشته باشید، به شرط آنكه این زمان را به ورزش اختصاص دهید و در مقابل چنین فرصتى هم به همسر و فرزندتان بدهید. به این ترتیب شما مى توانید در این یك ساعت، بدون هیچ فشارى از جانب امور جارى منزل به ورزش بپردازید یا این زمان را هدر داده و همچنان یك انسان چاق و فرسوده باقى بمانید. دارن استیوز (Darren Steeves) مربى ورزش كانادایى مى گوید: از آنجایى كه این برنامه در راه سلامتى شما عمل مى كند، دلیلى براى رد آن وجود ندارد و شما علاوه بر اینكه مى توانید بدون احساس گناه ورزش كنید، الگوى مناسبى نیز براى فرزندان خود خواهید بود.

ورزش سنگین در اول كار

اگر براى به پایان رساندن تمرین هاى با وزنه خود مشكل دارید، برنامه ورزشى خود را از همین قسمت سخت آن آغاز كنید. به گفته جان ویلیامز (John Williams) به این ترتیب شما پس از انجام این بخش، به مرحله اى مى رسید كه تمرین هاى آن را دوست دارید و براى زودتر رسیدن به این بخش سعى مى كنید مرحله اول را حتما به پایان برسانید.

برنامه جدید

دكتر جان راگلین (John Raglin)، روانشناس ورزشى مى گوید هرگاه احساس كردید كه ورزش خود را دوست ندارید، ورزش دیگرى را جایگزین آن كنید. اگر از رفتن به باشگاه بدتان مى آید، به ورزش در منزل بپردازید، اگر از تردمیل خوشتان نمى آید، طناب بزنید، با دمبل ورزش كرده یا اصلا به سراغ ورزشى جدید چون بسكتبال بروید.

در یك كلام: اگر از برنامه ورزشى خود خسته شده اید، یك برنامه جدید پیدا كنید.

حركت كنید

در روزهایى كه در حال و هواى ورزش كردن نیستید، به باشگاه بروید و تنها حركات مورد علاقه خود را انجام داده یا با دستگاه محبوبتان مقدارى كار كنید. احتمال اینكه با آغاز به حركت، كل برنامه ورزشى را انجام بدهید هم وجود دارد. مهم این است كه روى مبل ننشینید و تنبلى نكنید. حركت كنید و اگر نمى توانید به طور كامل ورزش كنید، مقدارى جنب و جوش داشته باشید.


منبع:
پایگاه تخصصی بدن سازی و پرورش اندام