تبیان، دستیار زندگی
بیماری مننژیت شاید چندان فراگیر نباشد؛ اما بسیار مخرب است و نوعی خاص از باکتری عامل این بیماری در برابر انواع واکسن‏ها از خود مقاومت نشان می‏دهد. با این همه دانشمندان ایتالیایی برای به زانو درآوردن این باکتری واکسنی سرّی را کشف کرده‏اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مننژیت، شاید با درمانی ساده‏تر

واکسن آنفلوانزا


بیماری مننژیت شاید چندان فراگیر نباشد؛ اما بسیار مخرب است و نوعی خاص از باکتری عامل این بیماری در برابر انواع واکسن‏ها از خود مقاومت نشان می‏دهد. با این همه دانشمندان ایتالیایی برای به زانو درآوردن این باکتری واکسنی سرّی را کشف کرده‏اند.


درمان مننژیت میکروبی بسیار دشوار است. این بیماری شاید سالانه تعداد محدودی از انسان‏ها را به خود مبتلا کند؛ اما همین مبتلایان محدود، ممکن است با آسیب‏های شدید مغزی، ناتوانی‏های آموزشی، تحلیل عضلانی و حتی مرگ مواجه شوند.

راه‏حل‏های موجود برای درمان

بخش امیدوارکننده ماجرا اینجاست که بسیاری از انواع مننژیت با استفاده از واکسن‏های میکروبی که با انواع میکروب‏های عامل بیماری به مقابله می‏پردازند، قابل پیشگیری است. در حال حاضر سه نوع از چنین واکسن‏هایی موجود است: واکسن Hib برای کودکان کوچک‏تر از پنج سال، واکسن MCV4 برای افراد دو تا 55 ساله، واکسن MPSV4 برای افراد مسن‏تر از 55 سال. تزریق این واکسن‏ها می‏تواند افراد را در برابر اغلب انواع باکتری‏های مننژیت‏زا، ایمن کند.

اما بخش بد ماجرا این است که "بیشتر انواع باکتری‏ها" به معنی همه باکتری‏ها نیست. به بیانی دیگر، وجود این واکسن‏ها به آن معنی نیست که می‏توان در برابر باکتری سرسخت "مننژوکوکوس B" مقاومت کرد. این باکتری از دو وجه موجب نگرانی متخصصان می‏شود:

*گرایش زیادی نسبت به نوزادان دارد

*می تواند منجر به عفونت شدید خونی شود

با این همه گروهی از متخصصان ایتالیایی در مرکز تشخیص و تزریق "نوارتیس" ظاهرا موفق به حل این مشکل شده‏اند. آنها توانسته‏اند واکسنی ابداع کنند که این باکتری سرسخت را به زانو درآورد.

راز سرسختی یک باکتری

آن‏چه موجب "غیرقابل‏مهارشدن" این باکتری خاص شده، این است که بیش از سی‏صد شکل از آن وجود دارد که به صورت نظری هر یک از آنها نیازمند واکسنی ویژه است. با این همه آن‏چه کار را برای دانشمندان آسان‏تر ساخته، وجود لایه‏ای از سه نوع پروتئین بر روی تمامی این باکتری‏هاست که عامل بقای آنها در بدن انسان به شمار می‏روند.

این پروتئین‏ها به تنهایی می‏توانند به عنوان هدف واکسن‏ها مورد استفاده قرار گیرند؛ درست مانند این‏که تکه‏ای از لباس یک تحت تعقیب را برای بو کردن در اختیار سگ‏های شکاری قرار می‏دهند! اما وجود این پروتئین‏ها در سه نوع مختلف خود نیازمند سه فرمول متفاوت برای ساخت واکسن است.

کشف ترکیبی سرّی برای کشتن باکتری مننژیت

از این رو دانشمندان باید راهی را برای ساخت واکسنی پیدا می‏کردند که بتواند افراد را در برابر باکتری‏هایی که توسط هر سه نوع این پروتئین‏ها پوشش داده شده‏اند، ایمن سازد. برای انجام این کار، میکروب‏شناسان 54 آنتی‏ژن متشکل از ترکیب‏های سه پروتئین موجود در سطح باکتری‏ها را دچار تغییرات کرده و آنها را به بدن موش وارد کردند تا دریابند کدام یک از این آنتی‏ژن‏ها می‏تواند پادتن باکتری سرسخت نوع B را در بدن تولید کند.

ترکیب هشت نمونه از این آنتی‏ژن‏ها برای آزمایش‏های بیشتر بر روی موش‏ها انتخاب شده و در نهایت یکی از این ترکیب‏ها با قابلیت کشتن تمامی سی‏صد نوع باکتری مننژوکوکوس B برگزیده شد.

بر اساس گزارش مجله تایم، از آن‏جایی که این ترکیب جدید در برابر تمامی شکل‏های این باکتری ایمن است، می‏توان از آن به عنوان ترکیبی سرّی برای استفاده در واکسن ایمن‏سازی در برابر تنوع گسترده‏ای از باکتری‏های بیماری‏زا نام برد. در صورت موفق بودن این واکسن، محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از استراتژی مشابهی، واکسن‏های دیگری را برای مقابله با انواع بیماری‏های میکروبی بسازند.


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: shilda