تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از عروس و دامادها نمی‌دانند چه طور باید حد و مرز خانواده جدید خود را بسازند. چطور مانع از دخالت اطرافیان در زندگی‌شان شوند و همین نابلدی باعث می‌شود که رابطه با همسرشان تحت تأثیر آن قرار گرفته و حتی اختلاف و دعوا ایجاد شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این یک خانواده واقعی است


این مشکل را شاید خیلی از عروس و دامادها داشته باشند، به خصوص در ابتدای ازدواج. بسیاری از عروس و دامادها نمی‌دانند چه طور باید حد و مرز خانواده جدید خود را بسازند. چطور مانع از دخالت اطرافیان در زندگی‌شان شوند و همین نابلدی باعث می‌شود گاهی آنچنان تحت تأثیر حرف‌ها و صحبت‌های دیگران قرار بگیرند که رابطه با همسرشان تحت تأثیر آن قرار گرفته و حتی اختلاف و دعوا ایجاد شود. گاهی نیز حرف‌های اقوام و خانواده‌ها باعث می‌شود تا همسران جوان با خود این افراد مشکل پیدا کرده و دلخوری‌هایی ایجاد شود. در این شرایط چه کار باید كرد تا صحبت‌های اطرافیان باعث ناراحتی و اختلاف نشود و بتوانیم در عین حال حد و مرزی برای زندگی خود تعریف کنیم؟
این یک خانواده واقعی است

یک سوزن به خودمان

اولین نکته را در نظر داشته باشید که از قدیم گفته‌اند حرمت امام‌زاده را متولی آن نگه می‌دارد. پس لازم است پیش از دیگران، خودتان در مورد زندگی مشترک و همسرتان خوب صحبت کرده و بدگویی نکنید. زمانی که شما بدگویی می‌کنید باعث می‌شوید تا اطرافیان به خود اجازه دهند در مورد مسائلی از زندگی مشترک شما صحبت کنند که دوست ندارید. درست است که شاید برخی اوقات خیلی عصبانی باشید و دوست داشته باشید درد دل کنید اما اگر این کار را در جمع انجام می‌دهید دارید غیرمستقیم به دیگران اعلام می‌کنید که شما مرزهای دقیقی برای زندگی خود تعریف نکرده‌اید.

تقصیر از من است؟

شاید شما جزو آن دسته افرادی باشید با صحبت‌های دیگران در مورد همسرتان خیلی سریع در مورد انتخاب او به شک و تردید می‌افتید. اول از همه یادتان باشد اگر خیلی زود و یا کوچک‌ترین حرفی از جانب دیگران به شک دچار می‌شوید، احتمال دارد که این موضوع نه به همسرتان که به ویژگی‌های فردی شما باز می‌گردد. بهتر است بررسی کنید و ببینید آیا شما در مورد انتخاب‌های دیگر خود نیز به همین زودی به شک و تردید دچار می‌شوید یا خیر. اگر این گونه است پس بهتر است پیش متخصصی رفته و از او در مورد این مسأله کمک بگیرید. اعتماد نداشتن به انتخاب‌های فردی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله پایین بودن اعتماد به نفس. پس در عوض شک کردن در مورد صلاحیت همسرتان در این مورد بررسی بیشتری انجام دهید و نگذارید این شک و تردید برای مدتی طولانی در دل شما باقی بماند.

یک گوش، گوش و گوش دیگر

فکر نکنید هر صحبتی که دیگران داشتند شما باید به دقت گوش کرده و حتماً در همان لحظه واکنشی به آن‌ها نشان دهید. اگر این نکته را در نظر داشته باشید آن وقت راحت‌تر می‌توانید صحبت‌های ناخوشایند برخی از اطرافیان را به قول معروف از این گوش شنیده و از گوش دیگر در کنید! اگر این نکته برای شما جا بیفتد آن وقت بهتر می‌توانید ناراحتی و دلخوری خودتان را کنترل کنید و خیلی هم به فکر مقابله با آن‌ها نباشید.

از قدیم گفته‌اند حرمت امام‌زاده را متولی آن نگه می‌دارد. پس لازم است پیش از دیگران، خودتان در مورد زندگی مشترک و همسرتان خوب صحبت کرده و بدگویی نکنید. زمانی که شما بدگویی می‌کنید باعث می‌شوید تا اطرافیان به خود اجازه دهند در مورد مسائلی از زندگی مشترک شما صحبت کنند که دوست ندارید

هم نوایی ممنوع

گاهی اوقات نارضایتی خانواده‌ها از انتخاب همسر توسط فرزندان باعث می‌شود تا مدت‌ها آن‌ها روی ویژگی‌های منفی همسر فرزندشان تمرکز کرده و البته این موضوع را دائم به زبان‌های گوناگون با فرزندشان مطرح کنند. جدای از این موضوع که این کار در غالب اوقات استفاده از روشی غیراخلاقی است اما خود فرزندان می‌توانند با انتخاب‌های خود وضعیت را بدتر یا بهتر سازند. یادتان باشد اگر قرار باشد شما با خانواده خود هم نوایی کرده و شما نیز از ایرادات همسرتان صحبت کنید، احتمال بیشتری دارد که این وضعیت ادامه یابد اما اگر در عوض بدون مقابله کردن به صورت آشکار اگر اجازه دهید تا خانواده‌تان حرف‌های خودشان را بزنند اما شما در موقعیت‌های مختلف از ویژگی‌های خوب همسرتان تعریف کرده و سعی کنید رابطه بین همسر و خانواده‌تان را بهبود بخشید، احتمال بیشتری دارد تا بتوانید میزان این صحبت‌ها را کاهش دهید. اما اگر علی رغم تمام این ترفندها بعد از گذشت چندین ماه هنوز می‌بینید که بدگویی و طعنه‌ها ادامه دارد شاید بهتر باشد تا برخوردی قاطع اما مؤدبانه در این مورد داشته باشید و از خانواده‌تان بخواهید تا به انتخاب شما احترام بگذارند.

میانه را بگیرید و پیش روید

این یک خانواده واقعی است

گاهی اوقات پیش می‌آید که خانواده‌ها در جلوی همسر فرزندشان ایراداتی را متوجه زندگی آن‌ها کرده و باعث دلخوری می‌شوند. این وضعیت از چند نظر پیچیده است. اگر شما چنین تجربه‌ای داشته باشید به خوبی می‌دانید که به احتمال زیاد باید پاسخگوی رفتار خانواده خود در مقابل همسرتان باشید. فراموش نکنید که بدترین برخورد دفاع کردن تمام عیار از رفتاری است که خودتان نیز می‌دانید اشتباه بوده است. البته برخوردهای اشتباه به این یک مورد محدود نمی‌شود. یکی دیگر از اشتباهات حمله شدید به خانواده خود در پشت سر آن‌ها و از آن بدتر در زمانی است که همسرتان نیز حضور دارد.

اما برخورد مناسب‌تر چه می‌تواند باشد؟ سعی کنید با احساسات همسرتان همراهی کنید اما به آن‌ها دامن نزنید و در عین حال در صورتی که موقعیت اجازه می‌دهد با توجیه کردن، خطای پیش آمده را کمی تخفیف بخشید. وقتی همسرتان کمی آرام‌تر شد، شاید بهتر باشد دیگر موضوع را عوض کنید و نگذارید بحث طولانی شود. در فرصتی مناسب و در زمانی که خودتان نیز از نظر هیجانی آرام هستید می‌توانید مسئله را با خانواده‌تان مطرح کنید و از آن‌ها بخواهید حریم خانواده شما را حفظ کنند.

گاهی نیز ممکن است خود شما در چنین موقعیت‌های ناخوشایندی قرار بگیرید. یعنی زمانی که می‌بینید خانواده همسرتان در مورد شما بدگویی کرده و یا با زبان طعنه صحبت می‌کنند. شاید احساس کنید آن‌ها می‌خواهند شما را پیش همسرتان تحقیر کنند. در این موقعیت‌ها اول از همه فراموش نکنید که فوران هیجان و نمایش آن چه در مقابل خانواده همسر و چه حتی در مقابل همسرتان، احتمالاً می‌تواند شما را آرام سازد اما بعید است که تأثیر مثبتی در رابطه شما بگذارد. پس در عوض چنین برخوردی سعی کنید کمی خودتان را آرام کنید و سپس موضوع را با همسرتان در خلوت بیان کنید. از طرفی فراموش نکنید فشار آوردن به همسر برای اصلاح رفتار والدین و یا اقوامش، توقعی نا به جاست که تنها می‌تواند باعث شود تا اعتماد بین شما کم شده و ناراحتی و تنش در زندگی مشترک شما افزایش یابد.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از روزنامه اطلاعات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.