تبیان، دستیار زندگی
رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: ایران جزو ده كشور اول از نظر كسب مدال در المپیادهای علمی دانش‏آموزی جهان است و هر ساله 280 نفر به تعداد المپیادی‏های كشور اضافه می‏شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران جزو ده کشور اول المپیادی‏ها

نسرین سلطانخواه


رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: ایران جزو ده كشور اول از نظر كسب مدال در المپیادهای علمی دانش‏آموزی جهان است و هر ساله 280 نفر به تعداد المپیادی‏های كشور اضافه می‏شود.


«نسرین سلطانخواه» در آیین گشایش اولین گردهمایی دانش‏آموختگان و اعضای باشگاه دانش‏پژوهان جوان اظهار داشت: در سال 65 كه به همت و تلاش عده‏ای از پیش‏كسوتان، اولین گروه المپیادی ریاضی برای شركت در مسابقات اعزام شدند، تصور نمی‏شد كه این روند به صورتی روبه‏رشد و گسترده ادامه پیدا كند و امروز بعد از 25 سال شاهد حضور پرافتخار جوانان ایران اسلامی در رقابت‏های رشته‏های مختلف در عرصه ملی و بین‏المللی هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: امروز تعداد دارندگان مدال‏های المپیادی از مرز چهارهزار نفر گذشته است و مدیران و مربیانی كه در باشگاه دانش‏پژوهان جوان استعدادها و پتانسیل‏های جوانان را هدایت می‏كنند، خود از دانش‏آموختگان این باشگاه بوده‏اند.

سلطانخواه خاطرنشان كرد: ایران اسلامی دارای چهارهزار نفر المپیادی و 430 مدال‏آور در سطح جهان است و این در حالی است كه در بسیاری از كشورهای جهان اگر یك نفر مدال علمی كسب كند، یك حادثه بزرگ قلمداد می‏شود؛ اما به لطف انقلاب اسلامی و میل به اوج‏گیری جوانان در ایران، چندهزار نفر از این عزیزان را در كشور شاهد هستیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: مطمئن هستم كه جوانان ایران این نقش و جایگاه ملی را خوب می‏شناسند و خواهند توانست نقش ملی و اجتماعی خودشان را با همت بلند به خوبی ایفا كنند.

ایران اسلامی دارای چهارهزار نفر المپیادی و 430 مدال‏آور در سطح جهان است و این در حالی است كه در بسیاری از كشورهای جهان اگر یك نفر مدال علمی كسب كند، یك حادثه بزرگ قلمداد می‏شود

وی با اشاره به دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری در سال گذشته اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند كه اگر سرمایه‏گذاری در بخش علم و نخبه‏پروری انجام شود، قطعاً در یكی از با اولویت‏ترین كارها سرمایه‏گذاری كرده‏ایم؛ پیشرفت علمی و به دنبال آن پیشرفت فنّاوری این فرصت را می‏دهد كه اقتدار مادی و معنوی پیدا كنیم و این یك ضرورت و نیاز جدی قلمداد می‏شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: اگر می‏خواهیم اقتدار داشته باشیم و اگر می‏خواهیم با قدرت جلوی زورگویی بایستیم، باید مجهز به سلاح دانش باشیم؛ چون علم مایه قدرت است و با خود اقتدار می‏آورد .

دكتر سلطانخواه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوش‏بختانه پیشرفت‏ها و توفیقات خوبی در حوزه علم و فناوری حاصل شده است و همین امر به تغییر جغرافیای تولید علم در سطح جهان كمك كرده است.

وی افزود: ایران با سرعت پیشرفت علمی و فناوری خود می‏تواند در عرصه تولید علم در خاورمیانه نقش اصلی را بازی کند؛ این مهم تنها با حضور نخبگان در نقش‏های كلیدی دست‏یافتنی است.

رییس بنیاد ملی نخبگان از اهدای تسهیلات دانشجویی در سه سطح به 1301  تن از مدال‏آوران علمی خبر داد و افزود: همچنین 33 نفر به كسوت استادی دانشگاه درآمده و یا از اعتبار پژوهشی استادیاران جوان استفاده كرده‏اند. از سوی دیگر بیش از 460 نفر نیز از تسهیلات نظام‏وظیفه برخوردار شده‏اند.

به گفته سلطانخواه، اهدای تسهیلات مسكن به 366 نفر و اهدای هدیه ازدواج به نخبگان و استعدادهای برتر از جمله تسهیلاتی است كه برای نخبگان و مدال‏آوران كشور از سوی بنیاد ملی نخبگان فراهم آمده است.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: pakdamani