تبیان، دستیار زندگی
شده تا به حال در رابطه با نامزدتان حس کنید که نمی‌توانید حرف‌هایتان را به همدیگر بزنید و احساسات واقعی‌تان را بگویید؟ برایتان پیش آمده که بعد از یک درگیری لفظی حس کنید رابطه‌تان سرد شده اما کاری از دستتان بر نمی‌آید؟ این طور وقت‌ها چه می‌کنید؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حل اختلاف با نامه نگاری


شده تا به حال در رابطه با نامزدتان حس کنید که نمی‌توانید حرف‌هایتان را به همدیگر بزنید و احساسات واقعی‌تان را بگویید؟ برایتان پیش آمده که بعد از یک درگیری لفظی حس کنید رابطه‌تان سرد شده اما کاری از دستتان بر نمی‌آید؟ این طور وقت‌ها چه می‌کنید؟ در لاک خود فرو می‌روید و منتظر می‌مانید زمان همه چیز را حل کند یا به هر قیمتی شده با نامزدتان رو در رو می‌شوید، حتی اگر مجبور باشید حرف‌های تلخی از او بشنوید؟
حل اختلاف با نامه نگاری

خیلی از مواقع اتفاق میافتد که نامزدهای جوان علاقه زیادی به بیان احساسات واقعی خود دارند اما زبانشان به گفتن نمی‌چرخد و انگار هر چه بیشتر می‌گویند، فقط کار را خراب‌تر می‌کنند. در این مواقع، شاید نوشتن افکار یک گزینه خیلی خوب برای حل مسأله باشد. می‌پرسید چطور؟

واقعیت این است که اولین و مهم‌ترین تأثیر نوشتن، روی خود شماست. شما احتمالاً برای ارتباط مکتوب با نامزدتان مجبورید چند بار نوشته خود را بخوانید و اصلاح کنید و این یعنی بارها و بارها سعی کرده‌اید بیان خود را به بیان او نزدیک کنید. این یک موفقیت بزرگ در رابطه شماست!

از سوی دیگر، شما با نوشتن اول احساسات خودتان را تخلیه می‌کنید و ذهنتان را نظم می‌دهید بدون آنکه کسی از این افکار در هم ریخته آگاه شود و دلخوری پیدا کند. در واقع شما با نوشتن این شانس را به خودتان می‌دهید که حرف‌هایتان را به همسر یا نامزدتان بگویید، اما هیجانات آنی‌تان باعث خراب شدن رابطه نشود.

با این حساب، نامه‌نگاری یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های مقابله با مشکلات ارتباطی زوج‌های جوان و تازه کار است. شاید عده‌ای فکر کنند که نامه نوشتن فقط برای افرادی است که از هم دورند و وسایل ارتباطی‌شان محدود است. اما این‌طور نیست. نامه‌نگاری روشی است که افراد از طریق آن به راحتی و بدون هیچ معذوریتی می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند و احساساست شان را بروز دهند. نامه‌نگاری عاشقانه یکی از مهم‌ترین راهها برای دگرگونی، تقویت و استحکام روابط زن و مرد در زندگی مشترک است. البته متأسفانه بسیاری از افراد شیوه نامه‌نگاری درست را نمی‌دانند به همین دلیل از آن استفاده نمی‌کنند.

چه باید بکنیم؟

نامه نگاری در این موارد 3 مرحله دارد

1. نامه‌ای عاشقانه بنویسید و در آن به ترتیب به احساس‌های «خشم»، «ناراحتی»، «ترس»، «تأسف» و «عشق» خود اشاره کنید.

2. پس از بیان احساسات و در ادامه نامه پاسخی برای نوشته‌هایتان، بنویسید و در آن به آنچه می‌خواهید از زبان همسرتان بشنوید اشاره کنید.

3. نامه عاشقانه را در اختیار همسرتان قرار دهید.

نکته قابل توجه این است که روش‌های «نامه نگاری عاشقانه» کاملاً انعطاف پذیرند. یعنی اگر کسی فکر می‌کند که قادر به انجام هر 3 مرحله‌ای آن نیست، می‌تواند 2 مرحله یا فقط یک مرحله از آن را امتحان کرده و از این مراحل برای «متمرکز کردن فکر» و «ایجاد محبت بیشتر» استفاده کند. سپس بدون هیچ  احساس «رنجش» یا «سرزنشی»، با همسر خود گفت‌وگو کند.

اصول نگارش نامه

-  برای نوشتن نامه ابتدا به محلی خلوت بروید تا بتوانید فکرتان را به خوبی متمرکز نمایید.

- نامه را به شیوه‌ای بنویسید که گویی همسرتان روبه رویتان نشسته و با عشق و توجه فراوان به حرف‌های شما گوش می‌دهد.

- در نامه‌تان از این عبارات استفاده کنید تا شما را از شر احساسات بد رها کند: «عصبانی هستم»، «ناراحتم»، «نگرانم»، «متأسفم»، «می‌خواهم»، «دوستت دارم» و...

- ابتدا از احساس «خشم»، سپس «ناراحتی» و بعد از آن در مورد احساس «ترس» و «تأسف» و در پایان از احساس «عشق» تان به فرد مقابل سخن بگویید. اگر نامه کاملاً عاشقانه و از روی مهر و محبت است سعی کنید تمام جملاتتان لبریز از حس «عشق» و «علاقه» باشد.

- با زبانی ساده در مورد هر یک از احساس‌های بالا چند خط بنویسید. سعی کنید تعداد خطوط تمام 5 بخش، تقریباً یکسان باشد.

-  بعد از نوشتن هر بخش، مکث کنید تا احساس بعدی در ذهن شما بروز پیدا کند و بعد درباره آن بنویسید.

- پس از بیان احساساتتان، در مورد پاسخی که انتظار دارید از زبان او بشنوید، بنویسید تا او از انتظار شما در این رابطه اطلاع یابد. سپس دوباره ابراز عشق و علاقه کنید.

- در آخر، نامه را امضا کنید.

- در ضمن سعی کنید عبارات یا کلمات خاصی را که نشان دهنده محبت زیاد شماست با رنگ دیگری بنویسید تا هم بیشتر جلب توجه کند، هم دل همسرتان را مطمئن و چهره‌اش را خندان نماید.

- نامه را در پاکت قرار داده و آن را به سیلقه خود تزیین کنید. مثلاً یک مقدار گل خشک زیبا در پاکت بریزید یا نامه را با عطر مخصوصی که همیشه از آن استفاده می‌کنید، خوشبو کنید تا در حین خواندن آن، مدام بوی عطر شما را استشمام کرده و به یادتان باشد. برای تنوع در دادن نامه‌های عاشقانهتان می‌توانید گاه آن‌ها را در جیب کت یا لباس فرد مقابل، کیف دستی‌اش، داخل کفش و... نیز قرار دهید. بدین وسیله فرد مقابل را دچار هیجان می‌کنید.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.