تبیان، دستیار زندگی
محمود دولت‌آبادی، نمایشگاه كتاب را به‌خاطر دیدار مخاطبان ادبیات، شوق‌انگیز و از طرفی، به‌خاطر مسائل جانبی آن تأسف‌بار دانست. این داستان‌نویس پیشكسوت در ارزیابی حضورش در نمایشگاه كتاب امسال گفت، هنگام خروج مردم از نمایشگاه،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمود دولت‌آبادی و گلایه‌هایش از نمایشگاه كتاب


محمود دولت‌آبادی، نمایشگاه كتاب را به‌خاطر دیدار مخاطبان ادبیات، شوق‌انگیز و از طرفی، به‌خاطر مسائل جانبی آن تأسف‌بار دانست.

این داستان‌نویس پیشكسوت در ارزیابی حضورش در نمایشگاه كتاب امسال گفت، هنگام خروج مردم از نمایشگاه، دست افراد بسیار كمی كتاب دیده است و ظاهرا خیلی‌ها برای گذران وقت به نمایشگاه كتاب می‌آیند.

او در عین‌حال دیدارش را با مخاطبان، بسیار شوق‌انگیز دانست و این موضوع را نشان‌گر این عنوان كرد كه برخلاف آن‌چه شایع شده، جوانان دنبال مسائل منحط نیستند.

او یادآور شد، تمام كسانی كه آمدند از او امضا بگیرند، جوانان زیر 30 سال هستند و بسیار شیفته‌ی مطالعه‌ی كتاب و ادبیات.

دولت‌آبادی با تأكید بر ضرورت وجود نمایشگاه كتاب، در عین حال بر شناختن حواشی آن و درنظر گرفتن راهكارهایی نیز تأكید كرد.

او در توصیف وضعیت رفت و آمد به نمایشگاه، به 50 سال پیش برگشت كه در میدان شوش، پاركابی‌ها داد می‌زنند، امیركبیر، سرچشمه، توپخانه و...؛ در نظر او، آن‌زمان گوش آدم آن‌قدر آزرده نمی‌شد كه در نمایشگاه 50 سال بعد از آن.

به‌گفته‌ی دولت‌آبادی، برای حل و فصل عبور و مرور مردم فكری نشده است و این‌ها از خود نمایشگاه اهمیتش بیش‌تر است.

او در این زمینه خاطرنشان كرد، كافی نیست فقط نمایشگاهی باشد؛ مردم از سر و كول هم بالا بروند، ساعت‌ها در خیابان بمانند، عصبی وارد شوند و عصبی‌تر، خارج.

وی همچنین افزود: بالأخره باید فكری بكنند، مثلا از فضای اطراف استفاده كنند. به‌هرحال آن‌چه مسلم است، این شیوه‌ی رفت و آمد یك نمایشگاه نیست.

دولت‌آبادی همچنین فضای درنظر گرفته‌شده را برای نمایشگاه، به‌عنوان مكانی برای نمایش كتاب، سنجیده، علمی و فنی ندانست. به اعتقاد او، هوای داخل سالن‌ها قابل تحمل نیست، چیدمان غرفه‌ها و سالن‌ها مناسب نیست و...

با این‌همه، او در پایان با تأكید بر وجود خود نمایشگاه به‌عنوان یادآوری سالانه‌ی فرهنگ كتاب، گفت: خوب است این نمایشگاه‌ها به‌طور دوره‌یی در تمام شهرستان‌های ما برگزار شود و نمایشگاه دایمی، خیلی لازم و مثبت است؛ اگر چه برای این‌كه نویسنده‌ی این مملكت به نمایشگاه برود، به ناشر گفته‌اند لازم است مجوز بگیرد.

دولت‌آبادی در پایان با تاكید خواست كه این مطلب درصورت استفاده توسط سایر رسانه‌ها و مطبوعات، به‌صورت كامل استفاده شود.