تبیان، دستیار زندگی
هم‌زمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان تلاش‌ها از سوی دولت برای تقویت نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. بعضی از این تمهیدات در زیر آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمهیدات اقتصادی برای ماه خدا


هم‌زمان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان تلاش‌ها از سوی دولت برای تقویت نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته است. بعضی از این تمهیدات در زیر آمده است.

کالا-رمضان-خرید

با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان مسئولان با تکیه بر ذخایر کالایی مناسب و تشدید بازرسی‌ها نوید بازاری با ثبات در این ایام را می‌دهند. *مسئولان وزارت بازرگانی در تلاش هستند تا مانور ارزان‌سازی کالاها در ماه مبارک رمضان را این بار با مدیریت بخش خصوصی اجرا کنند و قرار است تا برخی از اقلام پرمصرف را از طریق کالابرگ و سبد کالاهایی عرضه کنند چه اینکه از امروز نظارت بر بازار کلید می‌خورد.

شرط این اقدام البته تخصیص منابع مالی لازمی است که از سوی دولت تصویب شده است و باید در اختیار وزارت بازرگانی قرار گیرد.

محمدرضا رحیمی در جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای که دولت انجام داده و با برپایی نمایشگاه‌های اقلام مورد نیاز مردم و عرضه محصولات در قالب فروش فوق‌العاده، ماه رمضان امسال بدون نگرانی از وضعیت بازار، سپری خواهد.  هم‌زمان با برپایی این نمایشگاه‌ها، مانور تشدید بازرسی و نظارت ویژه ماه مبارک رمضان نیز از روز گذشته با حضور دست‌اندرکاران تنظیم بازار در ساختمان بازرسی و نظارت اصناف کلید خورد. این طرح با حضور رئیس امور اصناف و بازرگانی وزارت بازرگانی، رئیس شورای اصناف کشور، رئیس سازمان بازرسی و نظارت شورای اصناف شروع و در طرحی نمادین بازرسی‌ها از روز گذشته رسما آغاز و تا هشتم شهریور ماه ادامه خواهد یافت.

در نمایشگاه‌های مذکور اقلام اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان با تخفیف 5 تا 15 درصدی در سراسر کشور عرضه و در قالب طرح‌های فروش فوق‌العاده در شهرهای بزرگ نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت به عرضه این اقلام با تخفیف ویژه اقدام خواهند کرد.

کلیه مایحتاج عمومی مردم با نرخ‌های مصوب و با تخفیف مناسب به میزان کافی در ماه مبارک رمضان در اختیار مردم قرار می‌گیرد

رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان با اعلام آغاز به کار این نمایشگاه‌ها گفت: 300 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا از 5 تا 9 مرداد ماه به تدریج فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. حسن رادمرد همچنین از اجرای طرح فروش فوق‌العاده با همکاری فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای خبر داد و افزود: در چارچوب این طرح‌ها کالاهایی مانند خرما، لبنیات، حبوبات، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ و زولبیا بامیه با تخفیف 15‌درصدی با هدف ایجاد اطمینان خاطر برای مردم عرضه خواهد شد.

وزیر بازرگانی در نامه‌ای به وزیر دادگستری، مشارکت آن وزارتخانه را در تنظیم بهتر بازار ماه مبارک رمضان خواستار شد. معاون اول رئیس‌جمهور هم با اشاره به تدابیر ویژه دولت برای تنظیم بازار در ایام ماه مبارک رمضان تأکید کرد: با تلاش‌های دولت و با مشارکت مثبت اصناف و اتحادیه‌ها ماه رمضان امسال با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود. مهدی غضنفری در نامه خود به مرتضی بختیاری وزیر دادگستری آورده است: لزوم برخورد قاطع و هوشمندانه با اخلالگران اقتصادی و تامین فضای امن کسب و کار برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از اولویت‌های کاری و مشترک وزارت بازرگانی و سازمان تعزیرات حکومتی محسوب می‌شود و نظر به اقدامات مطلوب سازمان تعزیرات حکومتی در نیل به اهداف کنترلی بازار و افزایش سطح رضایت‌مندی عمومی، لازم است هم‌زمان با برپایی نمایشگاه‌های طرح ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان ضمن تشدید فعالیت سازمان یادشده در سطح کشور و برپایی گشت‌های مشترک با بازرسان و ناظرین اصناف، کالاهای اولویت‌دار و اساسی در این ماه شامل مایحتاج عمومی از قبیل مواد غذایی، پروتئینی، لبنی، شیرینی‌جات (زولبیا و بامیه) و... مورد بازرسی مضاعف قرار گیرند.

کالا-رمضان-خرید

قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی گفت: به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی اطلاع‌رسانی شده که برای تامین نیازهای کلان خود وارد بازار نشده و تقاضای حجیم به بازار وارد نکنند بلکه با مراجعه به وزارت بازرگانی و به میزانی که درخواست دارند، کالا دریافت کنند.

حسین مدرس خیابانی  تصریح کرد: توزیع ویژه شکر با 15 درصد زیر قیمت بازار انجام می شود و روغن مورد نیاز مردم با 12 تا 15 درصد تخفیف به صورت ویژه عرضه خواهد شد. وی با بیان اینکه از محل ذخایر گوشت منجمد نیز توزیع گسترده‌ای صورت خواهد گرفت، افزود: ویژه‌ترین برنامه تنظیم بازار ماه رمضان نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و برگزاری طرح فروش فوق‌العاده است و کالاهایی مانند برنج، روغن، شکر، مواد پروتئینی، خرما، زولبیا و بامیه، فراورده‌های لبنی و کالاهای مصرفی مردم در این ایام را عرضه می‌کند.

*از طرفی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از کنترل قیمت‌ها در بازار ایام ماه مبارک رمضان خبر داد. صدراله دولت ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و تامین گوشت مورد نیاز این ماه، گفت: در حال حاضر گوشت به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار موجود است و هیچ کمبود و مشکلی در زمینه توزیع گوشت وجود ندارد.

در حال حاضر گوشت به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار موجود است و هیچ کمبود و مشکلی در زمینه توزیع گوشت وجود ندارد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، با بیان اینکه توزیع این ماده پروتئینی از جمله اقداماتی است که در راستای تنظیم بازار ماه رمضان صورت گرفته است، افزود: انواع گوشت قرمز در این ایام با تخفیف 10 درصدی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

وی در واکنش به برخی اخبار مبنی بر واردات مرغ منجمد به کشور، ضمن تکذیب این ادعا، از انجام 90 میلیون جوجه‌ریزی طی دو ماه گذشته خبر داد و افزود: با توجه به حجم گسترده جوجه‌ریزی طی ماه‌های گذشته، وضعیت تولید در کشور مناسب بوده و نیازی به واردات مرغ نیست. صدراله دولت، وضعیت بازار مرغ را مناسب ارزیابی کرد و در پاسخ به این سوال که برخی، نرخ‌های تعیینشده برای خرید مرغ از مرغداران را فاقد صرفه اقتصادی می‌دانند، گفت: هزینه تمامشده تولید این محصول در سازمان حمایت بررسی و پس از انجام کارشناسی، قیمت خرید تعیین شده است.

وی با بیان این مطلب که در تعیین قیمت باید حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده به صورت توامان مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار با قیمت 3 هزار و 100 الی 3 هزار و 200 تومان در حال عرضه است و شرایط عرضه و تقاضا موید منطقی بودن قیمتهاست.

* خبر دیگر اینکه معاون دبیر کل اتاق تعاون ایران از آغاز عرضه کالاها و اقلام پرمصرف در شبکه تعاونی کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: با هماهنگی ستاد تنظیم بازار، آزادسازی کالاهای ذخیره شده انجام شد.

کالا-رمضان-خرید

ابراهیم تهرانی از آغاز فعالیت گسترده شبکه تعاونی‌های مصرف اعم از محلی، کارکنان، دولت، فرهنگیان، کارگران ایران و نیروهای مسلح در ماه مبارک رمضان برای تامین مایحتاج مردم خبر داد و گفت: هماهنگی‌های مربوط به فعالیت شبکه تعاونی‌ها در ماه مبارک رمضان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در این خصوص با ستاد تنظیم بازار ماه رمضان در مورد برنامه ریزی برای تهیه اقلام پرمصرف مردم، تهیه، تدارک و توزیع آن در سبد مصرف خانوار مذاکره شده است.

تهرانی با اعلام اینکه اقلام مصرفی مردم در ماه مبارک رمضان از طریق شبکه فروش تعاونی‌ها بین 5 تا 15 درصد ارزان‌تر عرضه خواهد شد، گفت: این تصمیم در شبکه فروش تعاونی‌های مصرف کشور برای سهولت دسترسی مردم به اقلام مورد نیاز اخذ شده است؛ بنابراین کالاهای تعاونی در این ماه با تخفیفات ذکر شده عرضه می‌شود.

این مقام مسئول در بخش تعاون ادامه داد: خوشبختانه با همکاری وزارت بازرگانی و ستاد تنظیم بازار و برای تامین برخی از اقلام پر مصرف خانوار، آزادسازی برخی کالاها در سبد هزینه‌ها که قبلا ذخیره سازی شده بود، هم اکنون آزاد و بزودی در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

معاون دبیر کل اتاق تعاون ایران بیان داشت: هم اکنون اقلام اساسی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان در اختیار شبکه تعاونی‌های مصرف قرار گرفته و از این طریق در سطح بیش از 1500 فروشگاه تعاونی کشور عرضه خواهد شد.

به گفته تهرانی، کلیه مایحتاج عمومی مردم با نرخ‌های مصوب و با تخفیف مناسب به میزان کافی در ماه مبارک رمضان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

فرآوری : ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منبع : همشهری/ خبرآنلاین/اکونیوز.