تبیان، دستیار زندگی
دلیل اصلی خانواده‏ها از خرید رایانه و اتصال شبکه اینترنت در منزل، آموزش است. والدین اعتقاد دارند که این ابزار، نگرش کودک به مدرسه را بهبود می‏بخشد؛ اما با گسترش سریع استفاده از این فن‏آوری، سؤال مهمی که ایجاد می‏شود، تأثیر آن بر «ارتباطات بین اعضای خانواد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت، خانواده و اعتیاد مجازی

اینترنت-کامپوتر-اعتیاد


دلیل اصلی خانواده‏ها از خرید رایانه و اتصال شبکه اینترنت در منزل، آموزش است. والدین اعتقاد دارند که این ابزار، نگرش کودک به مدرسه را بهبود می‏بخشد؛ اما با گسترش سریع استفاده از این فن‏آوری، سؤال مهمی که ایجاد می‏شود، تأثیر آن بر «ارتباطات بین اعضای خانواده» است.


دلیل اصلی خانواده‏ها از خرید رایانه و اتصال شبکه اینترنت در منزل، آموزش است. والدین اعتقاد دارند که این ابزار، نگرش کودک به مدرسه را بهبود می‏بخشد؛ اما با گسترش سریع استفاده از این فن‏آوری، سؤال مهمی که ایجاد می‏شود، تأثیر آن بر «ارتباطات بین اعضای خانواده» است.

استفاده از اینترنت به چند دلیل بر روابط خانواده تأثیر می‏گذارد:

- استفاده از اینترنت یک فعالیت زمان‏گیر است؛ پس می‏تواند مدت تعامل کودک با خانواده‏اش را کاهش دهد. زمان اختصاص داده شده برای تعامل با یکدیگر، پیش‏شرط ارتباط با کیفیت است.

- اینترنت کشمکش‏های جدیدی را در خانواده ایجاد می‏کند. وجود فقط یک رایانه در منزل، رقابتی بین کودک و والدین برای استفاده از رایانه ایجاد می‏کند که گاهی سبب کشمکشی جدی می‏شود!

- استفاده از صفحات وبی که از نظر محتویات، متناسب سن کودک نیست، سبب بحث و کشمکش بین والدین و کودکان می‏شود.

معتادان به اینترنت ساعت‏های بسیار طولانی در طول روز را به استفاده از این وسیله ارتباطی می‏گذرانند؛ به نحوی که عملکرد شغلی و اجتماعی آنها تحت تأثیر قرار می‏گیرد. کارشناسان این نوع استفاده غیرطبیعی از اینترنت را اصطلاحا اعتیاد به اینترنت می‏نامند. علت اعتیاد به اینترنت در بسیاری از این افراد، دست‏یابی به راهی برای سرکوبی اضطراب‏ها و تنش‏های زندگی است

- گاهی کشمکش، ناشی از دست‏یابی کودکان به اطلاعات خصوصی والدین است.

- والدین نگران هستند که اینترنت کودک را از سایر فعالیت‏ها منحرف کند و نیز اثر ایزوله‏کننده‏ای بر او داشته باشد.

اعتیاد الکترونیکی

مطالعات نشان داده است که الگوهای رفتاری اعتیاد در بین مصرف‏کنندگان سنگین اینترنت وجود دارد. نگران‏کننده‏ترین جنبه اعتیاد به اینترنت، آسیب دیدن کودکان است. آنها به راحتی به بازی‏های چندنفره یا حتی متأسفانه بخش‏های مبتذل آن وابسته می‏شوند.

معتادان به اینترنت ساعت‏های بسیار طولانی در طول روز را به استفاده از این وسیله ارتباطی می‏گذرانند؛ به نحوی که عملکرد شغلی و اجتماعی آنها تحت تأثیر قرار می‏گیرد. کارشناسان این نوع استفاده غیرطبیعی از اینترنت را اصطلاحا اعتیاد به اینترنت می‏نامند. علت اعتیاد به اینترنت در بسیاری از این افراد، دست‏یابی به راهی برای سرکوبی اضطراب‏ها و تنش‏های زندگی است.

به گفته پژوهش‏گران، احتمال اعتیاد به اینترنت در افراد گوشه‏گیر و افرادی که در ارتباط‏های اجتماعی و بین فردی خود مشکل دارند، بیش از سایرین است. برای کمک به این افراد و درمان اعتیادهای این‏چنینی، بهتر است زمانی که حس می‏کنند باید رایانه را روشن کنند ـ یا در واقع می‏خواهند به آن پناه ببرند ـ، با کسی تماس بگیرند و با او صحبت کنند. این روش، "رفتارشناختی" است. به این ترتیب به این دسته افراد کمک می‏شود تا الگوی ذهنی خود را دریابند و بدانند چگونه باید آن را تغییر دهند.


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: abbass1352