تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهمترین رموز موفقیت در زندگی و کار «برخورداری از اطلاعات بیشتر» است. وقتی دانش و اطلاعات شما بیشتر باشد، تصمیم درست‏تری اتخاذ می‌کنید که این هم به نفع شماست و هم به نفع سازمان یا شرکت شما.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت در زندگی با چند دستور ساده

زندگی با چشم‌های بسته (2)


یکی از مهمترین رموز موفقیت در زندگی و کار «برخورداری از اطلاعات بیشتر» است. وقتی دانش و اطلاعات شما بیشتر باشد، تصمیم درست‏تری اتخاذ می‌کنید که این هم به نفع شماست و هم به نفع سازمان یا شرکت شما.


سی سال پیش، تلفن همراه وجود نداشت، فکس معنی نداشت، اینترنتی در میان نبود و کامپیوترها به این اندازه نبودند که فقط روی یک میز فضای کمی به خود اختصاص دهند یا حتی قابل حمل باشند. اما سی، پنجاه یا حتی یکصد سال پیش می‌توانستید افرادی را بیابید که در کار و زندگی‌شان موفق بوده‏اند! آنها چه می‌کردند که به موفقیت دست می‌یافتند؟ آیا در اتاق پشتی فروشگاه یا شرکت‌شان، یک دستگاه کامپیوتر یا نوت‏بوک داشتند که به شبکه اینترنتی مخفی آن زمان متصل بود؟ نه! چنین چیزی آن زمان امکان‏پذیر نبود. ما داریم حتی در مورد زمانی صحبت می‏کنیم که روزنامه‌ها آنقدرها هم فراگیر نشده بودند و صنعت چاپ، یک صنعت مدرن و مکانیزه مثل امروز نبود. اما اگر در مورد افراد موفق تحقیق کنید، خواهید دید که موفق‌ترین آنها دارای شبکه‌ای قوی از ارتباط با افراد موفق دیگر بودند.

افراد موفق در کار و زندگی فقط اجازه می‌دادند که افراد موفقی چون خودشان دوروبرشان باشند؛ با آنها معاشرت می‌کردند و از آنها چیز می‌آموختند. این خودش یک راز موفقیت است که نسل به نسل و سینه به سینه این راز را به یکدیگر انتقال می‌دادند.

آن‏چه موجب تفاوت میان فرد عادی و فرد موفق می‏شود، نحوه استفاده از این توانایی‏هاست که به صورت ویژگی‏هایی نمایان می‏شود. این ویژگی‏ها به فرد نیرو می‏دهند تا برای رسیدن به موفقیت فعالیت کند. ویژگی‏هایی مثل انگیزه، ایمان، انرژی مثبت و تسلط بر برقراری ارتباط با دیگران، در دست‏یابی شما به موفقیت بسیار تأثیرگذارند

تحقیق کنید و ببینید که افراد موفق کسانی بودند که اطلاعات و اخبار و دانش و تجربه دیگران را به سوی خود جذب می‌کردند. چگونه؟ خیی ساده! آنها جویای علم و دانش و اطلاعات بودند. به راحتی و بدون خجالت و رودربایستی، آنچه نمی‌دانستند را از آگاهان و ناظران می‌پرسیدند. پس یک راز موفقیت دیگر همین است که اگر چیزی را نمی‌دانید، بپرسید و بعد در باره آنچه به دست می‌آورید،‌ پرس‏وجو کنید و اطلاعات خودتان را افزایش دهید.

افراد موفق، افراد موفق دیگر را زیر نظر می‌گیرند و منابع خبری و اطلاعات و تجربه‌های آنها را شناسایی می‌کنند و خودشان در صدد این برمی‌آیند که با آن منابع ارتباط برقرار کنند. در قدیم، زمانی که این تکنولوژی نوین کنونی در اختیار نبود، مثلاً در دوره کشاورزی، پدران به فرزندان (اکثراً پسران) این دانش و اطلاعات و تجربیات را منتقل می ساختند، در دوره صنعتی، پدران دیگر توانایی این را نداشتند که همه اطلاعات را به فرزندانشان بدهند. بنابر این آنها را راهی کارگاه‏ها و دانشگاه‏ها می‌کردند تا مهارت‏های لازم را از استادان فرابگیرند.

ما اکنون در عصر و دوره‌ای هستیم که به آن عصر اطلاعات و ارتباطات می‌گویند؛ عصری که من آن را عصر گرداب گسترده گیتی می‌دانم (که ماهیت جذب کردن دارد و بی‏چون‏وچرا همه را در نهایت به سمت‏وسوی خود جذب می‌کند). در این عصر، افراد موفق، افرادی هستند که خیلی سریع و حرفه‌ای مهارت‌ها را به صورتی خودآموخته فرا می‌گیرند و به کار می‌بندند. پدران و دانشگاه‌ها واقعاً و در عمل نمی‌توانند همه آن‏چه افراد به آن نیاز دارند را بدهند. پدران اگر بتوانند، فقط می‌توانند حمایت کنند و تشویق؛ استادان فقط می‌توانند راه را نشان بدهند و فرزندانی که جویای علم و دانش و موفقیت هستند، باید اقدام کنند به جست‏وجو و کاوش در منابع عظیم اطلاعات موجود و فراگرفتن آن‏چه باید بدانند.

پس یکی از دیگر رموز موفقیت این است که جست‏وجو کنیم و خودمان، خودمان را آموزش دهیم با استفاده از منابع علمی و کاربردی موجود (مواد و مطالب و کتب آموزشی و منابع انسانی آموزشی). اینترنت، امروز فضایی است که شما می‌توانید در آن همه این کارها را انجام دهید. من این را معجزه موفقیت می‌دانم. بگذارید یک مثال بزنم. در اینترنت در حال حاضر میلیون‏ها سایت موجود است با میلیاردها صفحه اطلاعات؛ هزاران هزار نفر از بهترین استادان و دانشمندان به آن متصل هستند که هریک منابع خاص و تخصصی خود را یافته‌اند و خود را با استفاده از آن منابع به‏روز می‌کنند. دقیق که نگاه کنیم، آنها را افراد موفقی خواهیم یافت و طبق آن‏چه در بالا گفتم کافی است خودمان را به آنها و نیز به منابع آنها نزدیک کنیم و از این ارتباط و اتصال برای دست‏یابی به موفقیت‌های خود استفاده کنیم .

تکنولوژی RSS یکی از بهترین ابزارها برای موفقیت شماست و این حرف مرا تحقیق کنید و ببینید که موفق‏ترین شما کسی است که در این روزها بیشترین استفاده را از تکنولوژی RSS دارد. با استفاده از نرم‏افزارهای جمع‏آوری کننده اخبار و اطلاعات و خبرخوان‏های RSS، اطلاعات به محض آن‏که از سوی منابع خبری، ‌سایت‌ها یا وبلاگ‏ها به‏روزرسانی می‌شوند، در اختیار شما قرار می‌گیرند و شما می توانید خیلی راحت متوجه شوید که افراد موفق (یا رقبای کاری و تجاری) مورد نظر شما بر روی اینترنت، از چه منابعی استفاده می‌کنند. کافی است مسیر موفقیت آنها را دنبال کنید و شما نیز با افرادی یا شرکت‏ها و مؤسساتی ارتباط برقرار کنید که آنها می‌کنند… اخبار و اطلاعات را دریافت کنید و با آنها به‏روز باشید و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. این هم راز دیگری است از موفقیت. به این ترتیب بعد از مدتی می‌توانید با رقبا به رقابتی سالم بپردازید‏ چرا که ممکن است تحلیل شما از قضایا درست‏تر باشد؛ به خاطر تنوع بیشتری که از منابع اطلاعاتی و اخبار خود داشته‏اید!

افراد موفق، افراد موفق دیگر را زیر نظر می‌گیرند و منابع خبری و اطلاعات و تجربه‌های آنها را شناسایی می‌کنند و خودشان در صدد این برمی‌آیند که با آن منابع ارتباط برقرار کنند

امروزه با استفاده از روش‏ها و تکنیک‏های بسیار ساده و عملی می‏توان در تأمین بهداشت روانی و کسب موفقیت در زندگی گام‏های مثبت و سازنده‏ای برداشت.

کشفیات جدید روان‏شناسی معتقد است که رمز موفقیت، برخورداری از هوش و ذکاوت و یا شانس نیست؛ بلکه در استفاده از توانایی و مهارت در عمل است. استفاده از توانایی‏های جسمی و روانی که دراعماق وجود هر فرد به صورت دست‏نخورده باقی مانده است، می‏تواند فرد را در راه رسیدن به هدف یاری کند.

آن‏چه موجب تفاوت میان فرد عادی و فرد موفق می‏شود، نحوه استفاده از این توانایی‏هاست که به صورت ویژگی‏هایی نمایان می‏شود. این ویژگی‏ها به فرد نیرو می‏دهند تا برای رسیدن به موفقیت فعالیت کند. ویژگی‏هایی مثل انگیزه، ایمان، انرژی مثبت و تسلط بر برقراری ارتباط با دیگران، در دست‏یابی شما به موفقیت بسیار تأثیرگذارند.


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: troy67