تبیان، دستیار زندگی
در افراد سالمند همانند جوانان تاثیر ورزش تغییرات ساختاری و عملکردی را در بر دارد. سالمندان ورزشکار نسبت به سالمندان غیر ورزشکار از روحیه بانشاط تر و آمادگی جسمانی بالاتری برخوردارند . در این افراد بروز مشکلاتی مانند چاقی ، فشار خون بالا ، پوکی استخوان نی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : رزا خاموشی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهداشت ورزشی سالمندان


در افراد سالمند همانند جوانان تاثیر ورزش تغییرات ساختاری و عملکردی را در بر دارد. سالمندان ورزشکار نسبت به سالمندان غیر ورزشکار از روحیه بانشاط تر و آمادگی جسمانی بالاتری برخوردارند . در این افراد بروز مشکلاتی مانند چاقی ، فشار خون بالا ، پوکی استخوان نیز به تاخیر می افتد.

*تاثیر ورزش در افراد سالمند:

سالمندان-ورزش

ظرفیت عملکرد بدن با افزایش سن کاهش می یابد و این امر به سه عامل مهم مربوط می شود که عبارت است از  : بیماری ها ، عدم تحرک و علل مربوط به سن .

در افراد سالمند همانند جوانان تاثیر ورزش تغییرات ساختاری و عملکردی را در بر دارد هرچند میزان آن با یکدیگر قابل مقایسه نیست . فعالیت برای سالمندان دو هدف اصلی را در بر دارد : سلامت فیزیکی و سلامت روانی .

تاثیر تمرین در افراد سالمند نسبت به افراد جوان بسیار کمتر است . آرام بودن ، یکنواخت بودن و بدون خطر بودن سه ویژگی بسیار مهمی است که در ورزش سالمندان باید به آن توجه کرد .

با افزایش سن توانایی های جسمانی فرد کاهش می یابد البته با ورزش مداوم و پیوسته می توان میزان آن را تا 50% کاهش داد . در افراد کم تحرک 25 تا 65 ساله سالانه حدود 5% از میزان تحمل هوازی کاسته می شود و پس از 65 سالگی این کاهش ، سرعت بیشتری پیدا می کند . قدرت عضلانی تقریبا تا 40 سالگی در همان سطح دوره جوانی باقی میماند و سپس کاهش می یابد البته باید در نظر داشت که فرد تاقبل از 65 سالگی حدود 20% از بافت عضلانی خود را از دست می دهد . افرادی در تمام طول عمر خود فعالیت جسمانی داشته اند کاهش قدرت بدنی و استقامت آنها تا65 سالگی بسیار اندک خواهد بود.

با افزایش سن توانایی های جسمانی فرد کاهش می یابد البته با ورزش مداوم و پیوسته می توان میزان آن را تا 50% کاهش داد . در افراد کم تحرک 25 تا 65 ساله سالانه حدود 5% از میزان تحمل هوازی کاسته می شود

* تاثیر فعالیت بدنی :

سالمندان ورزشکار نسبت به سالمندان غیر ورزشکار از روحیه بانشاط تر و آمادگی جسمانی بالاتری برخوردارند . در این افراد بروز مشکلاتی مانند چاقی ، فشار خون بالا ، پوکی استخوان نیز به تاخیر می افتد. سالمندان به خصوص افرادی که در طی عمر فعالیت کمی داشته اند قبل از شروع فعالیت بدنی باید معاینات کامل و تست های آزمایشگاهی لازم را انجام دهند .

اختلالاتی که باید به آنها دقت شود عبارت است از :

1. فشار خون بالا و بیماری های قلب _ عروقی

2. مشکلات ریوی ( مانند آسم ، برونشیت مزمن، تنگی نفس )

3. خستگی یا افسردگی مزمن

سالمندان-ورزش

4. آرتریت ( التهاب مفاصل ) و ناراحتی تاندونی

5. آسیب های عضلانی اسکلتی قدیمی که به طور غلط درمان و بازتوانی شده اند

6. کاهش حس عمقی و تعادل

 توصیه های لازم برای انجام تمرین های ورزشی :

1. گرم کردن بدن باید به گونه صحیحی انجام شود.

2. از هوای بسیار گرم یا سرد پرهیز شود.

3. در ابتدا باید تمرین سبک باشد و به تدریج سنگین تر شود .

4. از انجام حرکات ناگهانی پرهیز شود.

5. از انجام فعالیت های سنگین خودداری شود.

6. از انجام فعالیت ورزشی به تنهایی خودداری شود.

7. در صورت بروز تنگی نفس ، درد در قفسه سینه یا واکنش غیر طبیعی قلبی انجام فعلیت متوقف شود .

8. اگر شخص به عفونت حاد ویروسی دچار شده است باید تمرین را قطع کند.

منبع : مقالات دکتر محمد حسین اقبالی ( عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی )

 رزا خاموشی

بخش ورزشی تبیان