تبیان، دستیار زندگی
کورک اصولا شایع و تا حدی مسری است. امکان دارد در هر نقطه‌ای از پوست بدن ظاهر شود، اما اغلب بر روی گردن، صورت، باسن و سینه‌ها پدید می‌آید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کورک چه نوع جوشی است؟


احتمالا برای شما هم پیش آمده که دچار جوش دردناک قرمزرنگی در بدن خود شوید. این جوش می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از آن دلایل، عفونت میکروبی پیاز مو است. در این صورت شما دچار کورک شده‌اید. کورک در واقع عفونت باکتریایی دردناک و عمقی پیاز مو است.


کورک

احتمالا برای شما هم پیش آمده که دچار جوش دردناک قرمزرنگی در بدن خود شوید. این جوش می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از آن دلایل، عفونت میکروبی پیاز مو است. در این صورت شما دچار کورک شده‌اید. کورک در واقع عفونت باکتریایی دردناک و عمقی پیاز مو است.

کورک اصولا شایع و تا حدی مسری است. امکان دارد در هر نقطه‌ای از پوست بدن ظاهر شود، اما اغلب بر روی گردن، صورت، باسن و سینه‌ها پدید می‌آید.

کورک بیشتر در افرادی دیده می‌شود که مقاومت‌شان در برابر عفونت به دلیل اختلالاتی مانند مرض قند و ایدز کاهش یافته است، اما در افرادی که هیچ‌گونه مشکل ایمنی ندارند هم می‌تواند به وجود آید.

کورک به شکل یک جوش بزرگ و برجسته گنبدی شکل دردناک، حساس به لمس و قرمز خود را نشان می‌دهد. روی سطح آن چرک وجود دارد. امکان دارد کورک به طور ناگهانی ظاهر شود و در عرض 24 ساعت کامل شود.

کورک معمولا بین 5/1 تا 3 سانتیمتر قطر دارد؛ گاهی ممکن است بزرگ‌تر هم باشد. تب در این بیماری نادر است.

گاهی تعدادی کورک در اثر گسترش عفونت از راه مجراهای کوچک زیر پوست تجمع پیدا می‌کنند که به آن کفگیرک می‌گویند.

درمان

اگر عفونت شدید باشد یا بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد، امکان دارد پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند. گاهی پزشک ممکن است چرک را با ایجاد یک برش کوچک در مرکز کورک با استفاده از یک سوزن استریل تخلیه کند. این کار معمولا بدون درد است.

احتمال دارد کورک‌های بزرگ، تحت بی‌حسی موضعی، نیاز به شکافته شدن توسط چاقوی جراحی داشته باشند. البته هیچ‌گاه نخواهید که خودتان این‌کار را انجام دهید.

بدون درمان نیز کورک در عرض 10 تا 20 روز بهبود می‌یابد. ولی با درمان، قاعدتا کورک در مدت زمان کمتری خوب می‌شود، شدت علائم کمتر است و احتمال بروز کورک‌های جدید نیز کمتر می‌شود.

توجه داشته باشید چرکی که به هنگام باز شدن خود به خودی کورک به بیرون می‌ریزد امکان دارد پوست را آلوده سازد و باعث پدید آمدن کورک‌های جدید شود

پیشگیری از کورک

- برای پیشگیری از کورک همیشه پوست خود را تمیز نگاه دارید.

- اگر فردی در خانواده‌تان کورک دارد، به هیچ‌عنوان از حوله یا لباس او استفاده نکنید.

- اگر دچار یک بیماری مزمن (مثل دیابت) هستید، دستورات درمانی پزشک را دقیقا رعایت نمایید.

کورک پوست

- هیچ‌گاه کورک را نترکانید، زیرا ممکن است باعث گسترش عفونت شود.

- موقع استحمام، به جای خوابیدن در وان پر از آب، زیر دوش آب خود را بشویید تا احتمال گسترش عفونت کاهش پیدا کند.

- کورک جوش دردناکی است. درد را با کمک یک پارچه یا حوله آب گرم کاهش دهید. این کار را 3 تا 4 بار در روز و هر بار برای مدت 20 دقیقه انجام دهید.

- پس از تماس با کورک، دستان خود را به دقت بشویید.

- اگر مرتب دچار عود کورک می‌شوید برای یافتن علت آن، به پزشک مراجعه کنید.

- گاهی پزشک استفاده از صابون‌ها یا کرم‌های ضدعفونی‌کننده را جهت کشتن باکتری‌های عفونت‌زا توصیه می‌کند.

- اگر همزمان با شما سایر اعضای خانواده‌تان نیز مبتلا به کورک شدند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

بخش سلامت تبیان


منبع : جام جم - دکتر علی اخوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.