تبیان، دستیار زندگی
• سیر گشودن پرونده ایران در آژانس در اواسط سال80 (2001م)، ماموران اطلاعاتی آمریکا ادعا کردند ایران جدای از نیروگاه اتمی بوشهر که با مشارکت روسیه به منظور تولید برق در حال ساخت است، دارای برنامه و تأسیسات هسته‌ای نظامی است. آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیر تحولات مناقشه اتمی غرب با ایران (بخش اوّل- از نیمه سال 80 تا آذر ماه 81)


• سیر گشودن پرونده ایران در آژانس

در اواسط سال80 (2001م)، ماموران اطلاعاتی آمریکا ادعا کردند ایران جدای از نیروگاه اتمی بوشهر که با مشارکت روسیه به منظور تولید برق در حال ساخت است، دارای برنامه و تأسیسات هسته‌ای نظامی است. آنان به خبرنگاران گفتند که تأسیسات هسته‌ای اصلی ایران، نظامی است و نه در نیروگاه آب سبک بوشهر، بلکه در «اماکن نظامی» قرار دارد. در بهمن ماه سال 80 (ژانویه 2002م)، جورج بوش رئیس جمهور آمریکا، چند ماه بعد از حملات یازده سپتامبر 2001(20شهریور 80)، سه کشور ایران، عراق و کره شمالی را «محور شرارت» نامید و مدعی رسالت مذهبی و تاریخی ایالات متحده آمریکا، برای برخورد و مقابله با این سه کشور شد.

در مرداد ماه 81 (اوت 2002)، علیرضا جعفرزاده نماینده سازمان منافقین (مجاهدین خلق) با برگزاری یک کنفرانس خبری، نتیجه جاسوسی های سازمان خود را با ارائه تصاویری از سایت نیروگاه‌های اتمی نطنز و اراک، افشا کرد و اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران در نطنز و اراک، تأسیسات غنی سازی اورانیوم و رآکتور آب سنگین ساخته است.

در شهریور81 (سپتامبر 2002م)، دولت روسیه پس از اتمام عملیات سازه‌های نیروگاه بوشهر، مقدمات ساخت رآکتور این نیروگاه را آغاز کرد و وعده داد که این نیروگاه تا آخر سال 82 ( 2003م) تکمیل و برق آن وارد مدار شود. در آذر ماه 81 (دسامبر 2002م)، دولت آمریکا ایران را به تلاش برای تولید تسلیحات اتمی متّهم و تصاویری ماهواره‌‌ای منتشر کرد که تأسیسات اتمی در نطنز و اراک را نشان می داد. رسانه های آمریکایی ادعا کردند این تأسیسات کاربرد نظامی دارد. در مقابل، بلافاصله ایران به این تبلیغات پاسخ داد و تأکید کرد که فناوری هسته‌ای ایران صرفاً صلح‌آمیز و مبتنی بر توانمندی بومی است. از این مرحله به بعد، پرونده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی (IEA) گشوده شد.

با ما باشید؛ حکایت همچنان باقی است...

لینک مطالب مرتبط:

راکتورهای هسته ای

جنگ رسانه ای در چالش هسته ای علیه ایران

چرا انرژی هسته ای؟

هفت + یک