تبیان، دستیار زندگی
تابه حال شده از خودتان سوال کنید که چرا گاهی در ارتباطات بین فردی خودتان دچار مشکل می شوید؟و یا اینکه چرا ارتباطات ما اغلب به جنگ و دعوا و یا سازش از روی اجبار ختم می شود؟ اگر شما همین چنین موردی را تجربه کرده اید پس حتماً این مقاله را بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آسیه ملک دار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انسان سالم- ارتباط سالم


تابه حال شده از خودتان سوال کنید که چرا گاهی در ارتباطات بین فردی خودتان دچار مشکل می شوید؟و یا اینکه چرا ارتباطات ما اغلب به جنگ و دعوا و یا سازش از روی اجبار ختم می شود؟ اگر شما همین چنین موردی را تجربه کرده اید پس حتماً این مقاله را بخوانید.

انسان سالم- ارتباط سالم

شکی نیست که جهان ما جهان ارتباطات می باشد و ما انسان ها ناگزیر از ارتباط هستیم و یا به عبارت ساده تر نمی توانیم ارتباط برقرار نکنیم.متاسفانه بسیاری از ما به اشتباه فکر می کنیم که داشتن ارتباط با دیگران هیچ نیازی به دانش و مهارت خاصی ندارد. بنابراین زمانی که با این نوع تفکر پیش می رویم و در ارتباطمان دچار مشکل می شویم تلنگری می خوریم که ارتباط هم آدابی دارد و رعایت این آداب برای هر فردی که خواهان ارتباط موثر و سازنده است ضروری می باشد.

ارتباط چیست

ارتباط به معنی فرایند و ارسال پیام می باشد. بنابراین می توان گفت:هدف اصلی در هر ارتباطی انتقال پیام است. پیامی که ما به دیگران انتقال می دهیم یا به صورت کلامی است و یا غیر کلامی . توجه به این نکته داشته باشید که اگر اشکالی در فرایند انتقال پیام صورت بگیرد منجر به اختلال در ارتباط ما خواهد شد. و مسئله ای به نام سوء تفاهم رخ خواهد داد. اما ما باید در ارتباطات خود یاد بگیریم که راه را بر سوء تفاهم های احتمالی ببندیم.

عوامل موثر در ارتباط

گوش دادن فعال

از جمله اموری که در ارتباطات تاثیر فراوان و غیر قابل انکاری دارد اما اغلب مورد غفلت قرار می گیرد گوش دادن آن هم به صورت فعال است. شما می دانید که گوش کردن با شنیدن دو امر متفاوتند. شنیدن امری جسمی است و نیاز به یادگیری ندارد ولی برعکس گوش دادن امری ذهنی است و یادگیری در آن دخیل است. از جمله فاکتورهایی که منجر به مشکلاتی در ارتباط ما می شود گوش نکردن به صحبت های مخاطبمان می باشد. برای مثال فرض کنید مخاطب شما (همسر، فرزند یا یک دوست باشد) چگونه نسبت به صحبت های او واکنش نشان می دهید؟

در حالی که مخاطب شروع به صحبت خود می کند در  نهایت بی احترامی به او توجه نمی کنید.

* مخاطب شما صحبت می کند و شما وانمود می کنید که به صحبت های او علاقه مندید ولی در واقع این گونه نیست و در ذهن تان به دنبال یک جواب دندان شکن می گردید؟

* از کل صحبت مخاطب فقط مواردی را که به نفع شما می باشد بر می دارید و بقیه را نادیده می گیرید؟

و یا اینکه از آن دسته افرادی هستید که انصافاً هنر خوب گوش کردن را آموخته اید و در عمل نیز به کار می برید. باید بدانید که در این روش شما تنها از گوش هایتان استفاده نمی کنید بلکه از چشم ها و قلببتان نیز کمک گرفته اید. آنچه در گوش دادن فعال اهمیت وافر دارد کیفیت گوش کردن است.  یعنی اینکه ما بتوانیم:

1.به محتوای صحبت های مخاطب پی ببریم.

2. احساس و هیجان او را با درستی و به اندازه درک کنیم.

توجه به این نکته داشته باشید که اگر اشکالی در فرایند انتقال پیام صورت بگیرد منجر به اختلال در ارتباط ما خواهد شد. و مسئله ای به نام سوء تفاهم رخ خواهد داد. اما ما باید در ارتباطات خود یاد بگیریم که راه را بر سوء تفاهم های احتمالی ببندیم

فاکتورهای موثر گوش دادن فعال

* سعی کنید در حین صحبت مخاطب به او نگاه کنید.

* با گفتن کلماتی مثل بله، که این طور، عجب به او این پیام را می رسانید که به صحبت های او علاقه دارید و او را تشویق به ادامه صحبت می کنید. ضمناً در حین صحبت فرد از ، برچسب زدن، تحقیر کردن، نصیحت کردن  مسخره کردن و کوچک شمردن  که از جمله موانع ارتباطی می باشند خودداری کنید.

* از نشانه های غیر کلامی( زبان بدن) فرد غافل نشوید. چرا که ما اغلب این جنبه مهم را نادیده می گیریم اما جالب است که بدانید در یک ارتباط کلمات 7 درصد، لحن صدا38 درصد و زبان بدن55 درصدپیام را منتقل می کنند .

* از آنچه فرد گفته است خلاصه ای به او بازخورد دهید.  با این عمل :

1.متوجه می شوید برداشت درستی داشته اید یا خیر.

2.اطلاعات بیشتری دریافت خواهید کرد.

آسیه ملک دار

بخش مهارت های زندگی تبیان


مطالب مرتبط:

ارتباط هم آدابی دارد

بفرمایید انتقاد

این گونه در ارتباط موفق شوید

قوانین آداب معاشرت مناسب

با هم بودن را یاد بگیریم

محبوب دلها باشید

چگونه یکدیگر را بهتر بفهمیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.