تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان دانشگاه استنفورد با فروبردن شبکه‌ای از الکتروهای باریک در ژلی از الکترولیت توانسته‌اند باتری شفافی تولید کنند که می‌تواند انرژی موبایل‌های شفاف آینده را تامین کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موبایل‌های شفاف آینده


دانشمندان دانشگاه استنفورد با فروبردن شبکه‌ای از الکتروهای باریک در ژلی از الکترولیت توانسته‌اند باتری شفافی تولید کنند که می‌تواند انرژی موبایل‌های شفاف آینده را تامین کند.

گوشی‌های همراه هوشمند امروز به ابزار جدایی‌ناپذیر بسیاری از مردم جهان تبدیل شده‌اند. این ابزارها با تکیه بر نمایشگر بزرگ، پردازنده قوی و اینترنت پرسرعت توانسته‌اند جای خود را در بازار فناوری‌های پیشرفته باز کنند و به‌نظر می‌رسد با شفاف شدن صددرصدی آنها تا 2 سال آینده، دیگر ابزارهای دیجیتالی را از دور خارج کنند.

موبایل‌های شفاف آینده

به گزارش نیوساینتیست، دانشمندان پیش‌ازاین توانسته بودند نمایشگرهای شفاف، مدارهای الکترونیکی و صفحه‌کلیدها را با استفاده از لایه‌هایی فوق‌العاده باریک از مواد الکترونیکی شفاف تولید کنند، اما تولید باتری شفاف که بیشترین حجم داخل ابزارهای الکترونیکی را به خود اختصاص می‌دهد، به مانع بزرگی تبدیل شده بود. اکنون یی چوی، استاد دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و همکارانش موفق شده‌اند باتری‌های شفاف تولید کنند.

این گروه از دانشمندان با طراحی و ساخت شبکه‌ای نازک از الکترودها، آن‌ها را در مایع الکترولیت که به شکل ژلی شفاف آماده شده بود، قرار دادند و مجموعه را در پوششی پلاستیکی پوشاندند. سیم‌های تشکیل‌دهنده شبکه باریک‌تر و کوچک‌تر از توان تفکیک چشم انسان هستند و درنتیجه چشم انسان مجموعه باتری را شفاف مشاهده می‌کند.

الکترولیت ژل‌مانند این باتری نیز موجب انعطاف‌پذیر شدن این باتری می‌شود.

به گفته دکتر چوی، شفافیت این باتری را می‌توان تنظیم کرد و حتی آن‌را به شفافیت شیشه تولید کرد، اما رابطه معکوسی بین شفافیت و میزان ذخیره انرژی برقرار است. آزمایش‌ها نشان داده که این باتری‌ها با شفافیت بین 50 تا 80درصد، بین یک‌سوم تا نصف ظرفیت باتری‌های هم‌اندازه معمولی را خواهند داشت. اما می‌توان با افزایش ضخامت باتری، ظرفیت انرژی آن را افزایش داد.

پیش‌بینی می‌شود با برطرف‌شدن مهم‌ترین مانع ساخت ابزارهای الکترونیکی شفاف، گوشی‌های همراه هوشمند و دیگر ابزارهای الکترونیکی شفاف بین 2 تا 4 سال دیگر روانه بازار خواهند شد. در ادامه ایده‌های خلاقانه از موبایل‌های آینده را خواهیم دید.

Sony Ericsson FH

sony ericsson fh

‎در این گوشی بر روی امکان تغییر اندازه تلفن همراه به سایز جدید پیش بینی شده است. این موبایل همچنین به دو گوشی مجزا تبدیل شده و امکان ارتباط بین دو گوشی بصورت داخلی نیز توسط طراح فراهم آمده است.

BlackBerry Empath

blackberry empath

‎طراحان این گوشی سعی کرده اند با خلاقیت های خود محیط بسیار جذابی برای طرفداران شبکه های اجتماعی فراهم آورند. ‏

‎از دیگر امکانات بارز این گوشی رسم نمودار سلامت روحی دارنده آن است. در یک بازه زمانی معین، با توجه به رویدادها و اثرات آنها بر کاربر، که توسط حلقه بیومتریک همراه گوشی تشخیص داده شده و به آن ارسال می گردد. این موبایل بررسی می کند که یک رویداد، تماس تلفنی و یا یک پیام ارسالی چه تاثیری بر روی دارنده گوشی داشته و این تاثیرات را به صورت یک نمودار ترسیم می کند.

Second Life

second life

‎این مدل برای کسانی که معمولاً فراموش می کنند گوشی خود را شارژ کنند ایده کاملاً مناسبی است. گوشی از دو مدل نمایشگر بهره می برد. در حالت اکتیو از نمایشگر AMOLED که کیفیت بالایی دارد استفاده می شود و زمانی که شارژ باطری به انتها رسیده و یا گوشی در حالت standby به سر می برد نمایشگر E - ink که تصویری سیاه و سفید دارد و از مصرف فوق العاده کمی برخوردار است فعال می شود.

Windows 7

windows 7

‎این موبایل مخصوص افرادی است که علاقمندند گوشی خود را در یک چشم به هم زدن به یک مینی کامپیوتر تبدیل کنند. یک گوشی با تمام امکانات…

iPhon 5

iphon 5

‎این گوشی نیز طرحی سورئال (فرا واقعی) از نسل بعدی آیفون است. به نظر شما گوشی بعدی اپل چیزی شبیه به این ایده است؟

Rotary Mechanical

rotary mechanical

‎آنچه که مشاهده می کنید شماره گیر گوشی های قدیمی است که بر روی یک موبایل دیجیتال سوار شده. در واقع ریمیکسی است از دو نسل کلاسیک و مدرن.

Elastic

elastic

‎موبایل Elastic به لطف باندپیچی جالب خود تجربه استفاده از صفحه لمسی و صفحه کلید را به صورت همزمان فراهم آورده است.

Flip

flip

ایده ای کاملاً متفاوت و زیبا را در اینجا مشاده می کنیم. گوشی حاوی سه صفحه انعطاف پذیر AMOLED لمسی است و صفحه کلید آن در پشت صفحات قرار گرفته است.

HTC Tube

htc tube

‎این گوشی در واقع یک قالب است که با 3 کاتریج مختلف پشتیبانی می شود. بدین معنی که ممکن است در ظاهر گوشی شما با دوست تان یکی باشد ولی بسته به کاتریج و سخت افزاری (8، 16و 64گیگابایت) که انتخاب کرده اید کاملاً متفاوت شده است.

BIO Flip

bio flip

‎آخرین گوشی ما نیز به صورتی طراحی شده که به محض زنگ خوردن، خبردار می ایستد و حاضرباش می دهد. صفحه آن نیز کاملاً تخت و زیبا طراحی شده است.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

خبرآنلاین

نارنجی