تبیان، دستیار زندگی
هنوز سایه محمد بن همام روی فوتبال آسیا سنگینی می‌كند. رییس قطری و پیشین كنفدراسیون فوتبال آسیا با فرجام خواهی در دادگاه حكمیت ورزش در تلاش است تا آب رفته را به جوی بازگرداند. رقابت پشت پرده برای جانشینی او نیز از مدتها پیش در گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز جنگ قدرت در آسیا


هنوز سایه محمد بن همام روی فوتبال آسیا سنگینی می‌كند. رییس قطری و پیشین كنفدراسیون فوتبال آسیا با فرجام خواهی در دادگاه حكمیت ورزش در تلاش است تا آب رفته را به جوی بازگرداند. رقابت پشت پرده برای جانشینی او نیز از مدتها پیش در گرفته است.


کنفدراسیون فوتبال آسیا

دو عرب برای صندلی بن همام دورخیز كرده اند. هرچند یك چینی كاربلد را نیز در كنار خود می‌بینند. فوتبال ایران در جنگ قدرت تازه در گرفته در فوتبال آسیا كجا ایستاده و چه افقی را پیش رو دارد. از قرار معلوم علی كفاشیان و همراهانش در فدراسیون فوتبال این بار پشت سر علی بن حسین خواهند ایستاد. آنها برای همراهی او چه خواسته‌ای را از مرد شماره یك آتی فوتبال آسیا طلب می كنند؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا تا چندی دیگر شاهد انتخاب دهمین رییس خود خواهد بود. پس از بركناری محمد بن همام العبدالله از سوی فدراسیون جهانی فوتبال اكنون باید چشم به راه رخ دادن زمین لرزه‌ای شدید در فوتبال آسیا بود. بن همام 62 ساله و قطری كه تا همین سه ماه پیش بر اریكه فوتبال آسیا تكیه می‌زد و سودای پادشاهی فوتبال جهان را در سر داشت، پس از آن كه با سپ بلاتر، دوست قدیمی و رقیب آتی‌اش بر سر كرسی ریاست فیفا وارد كارزار شد، از صحنه فوتبال جهان محو شد و اكنون باید به فكر آبروی از دست رفته‌اش باشد.

بن همام 8 مه 1949 در دوحه به دنیا آمد. او كه پدرش بازرگان و مادرش پرستار بود، نخست پیشه پدر را در پیش گرفت و وارد دنیای تجارت شد. وی بعدها شیفته فوتبال شد و خودش را در دستگاه عریض و طویل فدراسیون جهانی فوتبال صاحب جایگاهی ویژه كرد. او از ابتدای اوت 2002 رییس AFC شد و تا 14 ژوئن 2011 در همین سمت به كار مشغول بود. بن همام برای 15 سال یكی از 24 عضو كمیته اجرایی فیفا بود تا سرانجام كمیته اخلاقی بزرگترین نهاد فوتبال جهان عذرش را خواست و مرد قطری را برای تمام عمر از هر سمت فوتبالی محروم كرد.

بن همام كه جای احمد شاه مالزیایی را در كنفدراسیون فوتبال آسیا گرفت در دوران ریاست خود دستاوردهای زیادی برای فوتبال قاره كهن به ارمغان آورد. استرالیا در دوران او از فوتبال اقیانوسیه جدا و روانه فوتبال آسیا شد. او برای گسترش فوتبال در این قاره پروژه "آسیا ویژن" را به راه انداخت و سرانجام باعث شد تا كشورش برای نخستین بار میزبان جام جهانی 2022 باشد. هر چند همین كار هم باعث شد تا نسخه او در فوتبال جهان برای همیشه پیچیده شود.

فدراسیون جهانی فوتبال پس از محرومیت بن همام، فوتبال آسیا را به دست ژانگ جی لونگ چینی سپرد. این چینی 52 ساله از ابتدای هزاره ریاست كمیته مالی كنفدراسیون فوتبال آسیا را عهده‌دار شد و تا به امروز این سمت را در دست دارد. جی لونگ در سال 2002 از سوی بن همام به عنوان یكی از نایب روسای AFC برگزیده شد و از سال 2007 نیز به عنوان نایب رییس اول این كنفدراسیون به فعالیت می پردازد.

همه كشورهای شرق آسیا امیدوارند تا جی لونگ بتواند ریاست موقت خود را دائمی كرده و در این جایگاه باقی بماند. انتخاب رییس بعدی از غرب آسیا می‌تواند باعث شود تا مقر كنفدراسیون فوتبال آسیا از خاور به باختر قاره كهن انتقال یابد. زمزمه این جا به جایی از زمان ریاست بن همام قطری به راه افتاده بود.

جی لونگ یكی از گزینه‌های جانشینی بن همام شمرده می‌شود ولی بدون تردید گزینه اصلی نخواهد بود. او كه محرومیت بن همام را روزی "غم انگیز" برای فوتبال آسیا خوانده بود وعده داد، AFC در روزهای مدیریتش در نهایت شفافیت و عدالت و یكپارچگی عمل كند.

او مخالفانی هم دارد، دست كم در نگرش‌هایش. یكی از آنها پیتر ولاپان، دبیر كل پیشین كنفدراسیون فوتبال آسیاست كه سابقه 30 سال كار را در این نهاد داشت. او كه در سال 2007 به دنبال اختلاف زیاد با بن همام از پست خود كناره گیری كرد، در مخالفتش با نظر ژانگ جی لونگ گفت: "به نظرم كنفدراسیون فوتبال آسیا در بهترین دوران تاریخی خود به سر می‌برد. هر كه جانشین بن همام می‌شود، باید به كلی ساختار قبلی را ویران و طرحی نو در اندازد."

با این همه كشورهای شرق آسیا امیدوارند تا جی لونگ بتواند ریاست موقت خود را دائمی كرده و در این جایگاه باقی بماند. انتخاب رییس بعدی از غرب آسیا می‌تواند باعث شود تا مقر كنفدراسیون فوتبال آسیا از خاور به باختر قاره كهن انتقال یابد. زمزمه این جا به جایی از زمان ریاست بن همام قطری به راه افتاده بود.

رقیب جدی جی لونگ از اردن می آید؛ علی بن حسین، شاهزاده جاه طلب اردنی كه می‌خواهد راهی را كه بن همام در چند سال پیمود، یك شبه برود.

شاهزاده علی بن حسین 23 دسامبر 1975 در اردن به دنیا آمده و پسر چهارم حسین، شاه فقید اردن است. وی از 6 ژانویه 2011 نایب رییس فدراسیون جهانی فوتبال است. او تحصیلات ابتدایی را از مدرسه‌ای اسلامی در امان آغاز كرد و در انگلیس و آمریكا هم به دانشگاه رفت.

شیفتگی فوتبال در او به اندازه‌ای است كه كنفدراسیون فوتبال غرب آسیا را تاسیس كرد. شعار كمپین او برای رفتن به جمع سران فدراسیون جهانی فوتبال این بود:‌ "ما آسیا هستیم: جایگاه‌مان را به ما بازگردانید"

او همچنین وعده داده بود:‌ "تلاش می‌كنم زیرا بر این باورم كه می‌توانم تمام فوتبال آسیا را صرف نظر از گستردگی و یا محدودیت هایش به هم پیوند دهم و امیدوارم آنها را در زنده كردن دوباره توانمندی‌هایشان یاری دهم. زمان دگرگونی فرا رسیده است ... زمان كار با یكدیگر به عنوان یك قاره فرا رسیده است ..."

بن حسین با تكیه زدن به صندلی ریاست AFC می‌تواند برنامه‌هایش از جمله گسترش فوتبال جوانان و قدرت بخشیدن به فوتبال زنان در قاره و همچنین پشتیبانی از این رشته را جدی‌تر و قدرتمندانه‌تر دنبال كند.

مسلمانی و عرب بودن كمك بزرگی به این شاهزاده اردنی برای ریاست كنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد كرد. علی كفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران بخت بن حسین را بیش از دو نامزد دیگر می داند و از رای مثبت فوتبال ایران به این شاهزاده اردنی خبر می دهد.

جی لونگ و بن حسین برای ریاست بر فوتبال آسیا رقیب دیگری را هم در كنار خود می‌بینند؛ یوسف یعقوب السركال از امارات متحده عربی سومین نامزد احتمالی ریاست كنفدراسیون فوتبال آسیا به شمار می‌رود. او هم اكنون یكی از نایب روسای AFC و همچنین عضو كمیته اجرایی این كنفدراسیون است.

یوسف السركال گفته است، تا زمانی كه سرنوشت فرجام خواهی محمد بن همام روشن نشود، برای ریاست نامزد نخواهد شد. با این حال او تبلیغات انتخاباتی‌اش را پیشاپیش آغاز كرده است! از جمله آن كه گفته است، امارات متحده عربی سالهاست از اعراب پشتیبانی كرده و این بار نوبت آنهاست كه از وی پشتیبانی كنند.

السركال كه در فاصله سال های 2004 تا 2008 رییس فدراسیون فوتبال امارات بود، با وجود موفقیت تیم ملی فوتبال كشورش در رقابت‌های فوتبال كشورهای عرب حوزه خلیج فارس از ماندن در این سمت كناره گرفت و برای ادامه كار در این سمت از خود تمایلی نشان نداد.

رییس پیشین كمیته داوران كنفدراسیون فوتبال آسیا یك بار در هجمه اعراب به فوتبال ایران در رقابتهای آسیایی به پشتیبانی از آبی‌های تهران پرداخته و گفته بود، توهینی را از ایرانی‌ها شاهد نبوده است.

السركال برای نشستن روی صندلی بن همام چندان هم كم شانس به نظر نمی‌رسد. از جمله آن كه فرناندو رییس فدراسیون فوتبال سریلانكا عنوان كرد، 12 رای از كشورهای منطقه مركزی آسیا از آن این مدیر اماراتی است. مهم تر آن كه دكتر چانگ، رییس فدراسیون فوتبال كره جنوبی نیز از احتمال پشتیبانی كشورش از نامزدی السركال خبر داد. در این میان نباید شگفت زده شد كه فدراسیون فوتبال امارات از همتای عربستانی‌اش بخواهد به پشتیبانی از السركال بپردازد. هر چند ورود او و علی بن حسین باعث خواهد شد تا آرای اعراب و مسلمانان شكسته شود. البته به نظر می‌رسد پاشنه آشیل السركال، نزدیكی رابطه او با رییس بركنار شده كنفدراسیون فوتبال آسیا باشد.

اگر‌چه فوتبال ایران با بن همام به میزبانی رقابتهای فوتسال آسیا رسید یا پروژه "آسیا ویژن" با عنایت ویژه او از سرعتی بیشتر برخوردار شد ولی ریاست او امتیاز بزرگی برای فوتبال ایران نبود

بن همام در دوران ریاستش در كنفدراسیون فوتبال آسیا همواره رابطه‌ای پر فراز‌و‌نشیب با فوتبال ایران داشت و شاید بتوان گفت، بر‌خلاف پشتیبانیهای همیشگی از رییس قطری واكنش مناسب و درخوری از سوی او دیده نشد. اگر‌چه فوتبال ایران با بن همام به میزبانی رقابتهای فوتسال آسیا رسید یا پروژه "آسیا ویژن" با عنایت ویژه او از سرعتی بیشتر برخوردار شد ولی ریاست او امتیاز بزرگی برای فوتبال ایران نبود. این حقیقت باعث خواهد شد تا فوتبال ایران در انتخابش دقت بیشتری داشته باشد و منافعش را به مصلحت اندیشی‌ها ترجیح دهد. بدون تردید فوتبال ایران برای پیشرفت در فوتبال قاره و جهان نیازمند برخی پشتیبانی‌ها و برخی كرسی‌هاست كه بدون لابی‌های خاص به آسانی به دست نخواهند آمد. رای چشم بسته در نتیجه بسنده كردن به برخی عوامل كلی كمكی به فوتبال ایران در سالیان پیش رو نخواهد كرد. كفاشیان و همراهانش برای ایستادن پشت سر حسین بن علی باید از او امتیازهای بزرگ تری نسبت به بن همام طلب كنند. جایگاه فوتبال ایران در گذشته و پتانسیلش این اجازه را به سردمداران فوتبال ایران می دهد تا چنین خواستی را از فوتبال قاره كهن طلب كنند.

باید منتظر ماند و دید آیا بن همام می‌تواند صندلی‌اش را پس بگیرد و اگر نه چه كسی وارث مرد قطری خواهد شد؟

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا