تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری مهر در گزارشی به بررسی دیدگاه‌های رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت پرداخت که به نظر می‌رسد یکی از ماموریتهای ویژه وی در صنعت نفت سروسامان دادن پروژه‌های پارس جنوبی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه سردارقاسمی برای وزارت نفت


خبرگزاری مهر در گزارشی به بررسی دیدگاه‌های رستم قاسمی وزیر پیشنهادی نفت پرداخت که به نظر می‌رسد یکی از ماموریتهای ویژه وی در صنعت نفت سروسامان دادن پروژه‌های پارس جنوبی باشد.


احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری امروز پنجم مرداد ماه با ارسال نامه ای به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را به عنوان وزیر پیشنهادی نفت معرفی کرد.

پیگیری خبرنگار مهر نشان می‌دهد که مهمترین برنامه رستم قاسمی برای اداره صنعت نفت حفظ و نگهداشت تولید نفت و گاز ایران با اجرای طرحهای تولید ثانویه نفت، تزریق گاز، تسریع در طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز با محوریت فازهای میدان پارس جنوبی است.

از دیگر برنامه‌های اولویت دار قاسمی در وزارت نفت جذب سرمایه داخلی و خارجی برای توسعه طرحهای اولویت دار صنعت نفت است و بر این اساس، انتشار اوراق مشارکت و استفاده از منابع داخلی در دستور کار قرار دارد.

جمع آوری گازهای همراه نفت، تکمیل طرحهای نیمه تمام پتروشیمی و راه اندازی طرحهای بنزین سازی و توسعه پالایشگاههای موجود نفت هم از دیگر برنامه‌های رستم قاسمی در صورت کسب رای اعتماد از مجلس به عنوان وزیر نفت خواهد بود.

تولید صیانتی از میادین، بهره‌برداری هر چه بیشتر از میادین مشترک، جمع آوری گازهای همراه و افزایش سرمایه گذاری در صنعت نفت است.

عملکرد رستم قاسمی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

بر این اساس با حضور سردار رستم قاسمی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از دی ماه سال 1386 تاکنون قرارداد پروژه‌های بزرگی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به این مجموعه واگذار شده است که حجم این قراردادها بالغ بر 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بر این اساس با حضور سردار رستم قاسمی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از دی ماه سال 1386 تاکنون قرارداد پروژه‌های بزرگی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به این مجموعه واگذار شده است که حجم این قراردادها بالغ بر 10 میلیارد دلار برآورد می‌شود

در حال حاضر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در طرح توسعه فاز 15 و 16، 22 ، 23 و 24 میدان مشترک پارس جنوبی مشارکت دارد که پیش بینی می‌شود بخشی از طرح توسعه فاز 15 و 16 پارس جنوبی تا اسفند ماه امسال در مدار بهره برداری قرار گیرد.

این مجموعه تاکنون قراردادهایی هم به منظور ساخت و راه اندازی خطوط لوله انتقال گاز طبیعی امضا کرده است که مجموعه کل خطوط لوله نفت و گاز که توسط خاتم الانبیا در حال اجرا است حدود هفت هزار کیلومتر برآورد می‌شود.

قاسمی

در شرایط فعلی عملیات ساخت و راه اندازی فاز دوم خط لوله هفتم سراسری به طول 270 کیلومتر، خط لوله ششم سراسری به طول 600 کیلومتر، خط انتقال گاز 56 اینچ پتاوه- پل کله به طول 175 کیلومتر به همراه یک انشعاب 40 اینچ به طول 32 کیلومتر، خط لوله زمینی انتقال گاز 56 اینچ در سرزمین اصلی و جزیره کیش به طول 92 کیلومتر، خط انتقال گاز 36 اینچ ملایر-خرم آباد به طول 167 کیلومتر و تاسیسات تقویت فشار گاز خورموج- دیلم از مهمترین طرحهای گازی این مجموعه است.

از سوی دیگر تاکنون قرارداد ساخت خط لوله اتیلن مرکز، احداث تأسیسات آبگیر مجتمع پتروشیمی کاویان، تأسیسات آبگیر مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس، تلمبه خانه شهید چمران اهواز، تأسیسات آبگیر و تصفیه خانه آب طرح توسعه میدان گازی کیش و ساخت انبارهای مکانیزه و تسهیلات صدور گوگرد در اسکله خدماتی پارس جنوبی از دیگر طرحهای نفت و پتروشیمیایی در دست اجرا توسط قرارگاه خاتم الانبیا است.

همچنین بهمن ماه سال گذشته قرارداد ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی به ارزش تقریبی 1.3 میلیارد دلار به طور رسمی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شد.

طول خط لوله انتقال نفت سبزآب به ری حدود 650 کیلومتر بوده که با بهره برداری از این پروژه در مجموع ظرفیت انتقال نفت خام ایران حدود 450 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری امروز پنجم مرداد ماه با ارسال نامه ای به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را به عنوان وزیر پیشنهادی نفت معرفی کرد

همچنین عملیات ساخت خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از آبادان به ری به طول تقریبی 950 کیلومتر و با هدف انتقال روزانه 300 هزار بشکه فرآوره های نفتی وارداتی و تولیدات پالایشگاههای نفت آبادان، کرمانشاه و اراک آغاز شده است.

به گزارش مهر، دی ماه 1386 سردار سرلشگر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه با صدور حکمی سردار رستم قاسمی را به عنوان مسئول جدید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه منصوب کرده بود.

قاسمی پیش از آن به عنوان مسئول قرارگاه سازندگی نوح وابسته به نیروی دریایی سپاه مشغول به فعالیت بود و طرحهای مهمی را در منطقه پارس جنوبی اجرا کرده است.

بخش سیاست تبیان


منبع: مهر