تبیان، دستیار زندگی
در دوران قهرمانی‌اش مدال‌های زیادی كسب كرد اما سال 2004 در جریان بازی‌های المپیك آتن بود كه همراه تیم ملی تكواندو چین تایپه دو مدال طلا و یك نقره گرفت و خود را به عنوان یك سرمربی صاحب سبك معرفی كرد تا هنگام بازگشت او را همانند روسای جمهور فاتح نبردی بزرگ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش فقط فوتبال نیست


تیم ملی تکواندو طی یک سال اخیر با قهرمانی در مسابقات آسیا(قزاقستان)، کسب 3 طلا در بازیهای آسیایی گوانگجو کسب قهرمانی جام جهانی در چین و مسابقات جهانی در چین، و مسابقات جهانی در کره جنوبی آن هم بعد از 40 سال، کاری کرد کارستان که تحسین دوست و دشمن را برانگیخت.


رضا مهماندوست

در این میان رضا مهماندوست سرمربی تیم ملی مردان بغد از کسب سه عنوان بهترین مربی در آسیا و حهان هنوز بر سر حقوق اندکش با فدراسیون مشکل دارد و معلوم نیست چه زمانی قرار است آرامش به این رشته آبرودار ورزش بازگردد.

مهماندوست در دوران قهرمانی‌اش مدال‌های زیادی كسب كرد اما سال 2004 در جریان بازی‌های المپیك آتن بود كه همراه تیم ملی تكواندو چین تایپه دو مدال طلا و یك نقره گرفت و خود را به عنوان یك سرمربی صاحب سبك معرفی كرد تا هنگام بازگشت او را همانند روسای جمهور فاتح نبردی بزرگ سوار بر اریكه قدرت كرده و در پایتخت بچرخانند، پس از آن بازی‌ها به ایران آمد و چندی بعد به عنوان سرمربی تیم ملی جای غلامحسن ذوالقدر با تجربه را گرفت.

آن زمان برخی به این جابه جایی خرده می‌گرفتند كه رضا مهماندوست برای سرمربیگری ایران جوان است، اما دیری نپایید كه تیم ملی با هدایت این مربی نتایج خوبی كسب كرد و ثابت كرد كه آن نظرات اشتباه بوده است.

مهماندوست با تیم ایران مدال‌ها و عناوین زیادی كسب كرد كه شاید مهم‌ترین آن‌ها مدال طلای بازی‌های المپیك پكن و قهرمانی جهان 2011 در كره جنوبی بود.

رضا مهماندوست در این سال‌ها خواهان بسیاری داشت، اما به تیم ملی كشورش پایبند ماند و نرفت، هر چند مشكلات بسیاری داشت. گاه گاهی از شرایط به ستوه می‌آمد و از روی ناچاری چیزی می‌گفت كه او را شماتت می‌كردند و تهمت می‌زنند كه مغرور شده است.

حدود دو ماه است كه كشورهای چین تایپه و انگلیس سخت به دنبال جذب این مربی خوب تكواندو جهان هستند كه در شرایط فعلی و در آستانه المپیك لندن و مشكلاتی كه همچنان باقی است شایعه حضور مهماندوست را در آن كشورها تقویت كرده است.

این رسم مردانگی نیست كه با ما این طور رفتار می‌كنند. نمی گویم به دیگران پول ندهید، می گویم كه به من هم اندازه یك توپ جمع كن فوتبال توجه كنید. آیا رشته مدال آور المپیك و سربلند كننده نام ایران اسلامی ارزش این توجه اندك را ندارد.

سرمربی تیم ملی تكواندو ایران در گفت و گویی می‌گوید كه پیشنهادهای زیادی داشته و دارد، اما انگلیس و تایپه جدی ترین آن‌ها هستند و هنوز تصمیمی برای رفتن به آن كشورها نگرفته است. این كشورها آنقدر خواهان جذب من هستند كه اعلام نكرده‌اند چقدر دستمزد می‌دهند تنها گفته‌اند كه آنقدر می‌دهیم كه راضی باشی و در اینجا بمانی.

* یعنی مانند فوتبالی‌ها قرارداد سفید امضا می‌كنند و مبلغ را نمی‌نویسند؟

بله، آن‌ها چنین چیزی گفته‌اند، با تایوانی‌ها كار كرده‌ام و می دانم كه چه افرادی هستند.

* از قولی كه كمیته ملی المپیك در مورد افزایش حقوق داده چه خبر؟

مسئولان كمیته قول داده‌اند كه به مربیان ویژه‌ حدود 3 تا 5 میلیون حقوق ماهیانه بدهند، البته مشخص نكرده‌اند كه از چه زمانی و به چه میزان حقوق خواهند داد. منتظرم تا ببینم شرایط چه می‌شود.

رضا مهماندوست

* گفته‌اند كه چقدر حقوق شما را افزایش خواهند داد؟

خیر، هنوز چیزی نگفته‌اند. همه چیز من تیم ملی است. منتظر می‌مانم، بررسی می‌كنم و بعد تصمیم می‌گیرم.

* از مسئولان چه خواسته‌ای دارید؟

چیزی بیشتر از حقم نمی‌خواهم و دندان طمع هم ندارم. تنها می گویم به هر كس به اندازه توانایی‌اش بدهند. ما ایرانی‌ها حاضریم میلیون‌ها دلار به مربیان خارجی بدهیم و آن‌ها را به ایران بیاوریم. این موضوع من را به یاد آن ضرب المثل قدیمی می‌اندازد كه «مرغ همسایه غاز است»

* آیا مشكلات بیماری فرزندان‌تان حل شد؟

نمی‌خواهم در این رابطه صحبت كنم، آنقدر گفته‌ام و نپرداخته‌اند كه خسته شده‌ام.

* چه خواسته‌ای دارید؟

می خواهم بگویم این رسم مردانگی نیست كه با ما این طور رفتار می‌كنند. نمی گویم به دیگران پول ندهید، می گویم كه به من هم اندازه یك توپ جمع كن فوتبال توجه كنید. آیا رشته مدال آور المپیك و سربلند كننده نام ایران اسلامی ارزش این توجه اندك را ندارد.

فرآوری: حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان


منبع :ایسنا