تبیان، دستیار زندگی
این روزها حرف و حدیث‌های زیادی درباره كاپیتانی تیم ملی مطرح شده. یكی از حر‌ف‌های كارلوس كی‌روش به این نتیجه‌ می‌رسد كه جواد نكونام، كاپیتان تیم ملی است و دیگری می‌گوید این حق علی كریمی است كه به خاطر سن و سال بیشترش كاپیتان تیم ملی باشد. البته جالب واكنش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كریمی افتخار فوتبال ایران است


این روزها حرف و حدیث‌های زیادی درباره كاپیتانی تیم ملی مطرح شده. یكی از حر‌ف‌های كارلوس كی‌روش به این نتیجه‌ می‌رسد كه جواد نكونام، كاپیتان تیم ملی است و دیگری می‌گوید این حق علی كریمی است كه به خاطر سن و سال بیشترش كاپیتان تیم ملی باشد. البته جالب واكنش این دو است.

کریمی و نکونام

علی كریمی گفته به دنبال بازوبند كاپیتانی تیم ملی نیست و جواد نكونام هم در اولین اظهار نظرش به ایسنا می‌گوید بازوبند كاپیتانی چیزی نیست كه بین او و كریمی فاصله بیندازد.

بازیكن تیم ملی فوتبال ایران درباره سوال‌های پر تعدادی كه این روزها حول و حوش‌اش مطرح است، پاسخ گفت؛ از تمدید قرار داد با اوساسونا تا انتقادهای مطرح شده به تیم ملی پس از بازی با ماداگاسكار.

* وقتی از ایران رفتید، غیر از مصاحبه‌ای كه با روزنامه محلی پمپلونا داشتید، صحبت دیگری نداشته‌اید. اوضاع و احوال اوساسونا پیش از فصل چه طور پیش ‌می‌رود؟

از روزی كه به اسپانیا بازگشتم تمرینات تیم صبح و بعد از ظهر دنبال می‌شود. حدود 10 روز در اسپانیا تمرین كردیم و امروز هم به ایتالیا می‌رویم. در آنجا با تیم‌های لاتزیو، پارما، ورونا و یك تیم دسته دومی ایتالیا بازی داریم و رفته رفته آماده حضور در لیگ می‌شویم. این فصل مسابقات زودتر شروع می‌شود و باید خودمان را زودتر آماده كنیم.

* فصل قبل مسابقات را خوب به پایان بردید. معمولا در این چند ساله این طور بوده كه اوساسونا در روزهای آخر برای ماندن تلاش كرده‌ است. فكر می‌كنید فصل جدید برای اوساسونا چطور پیش برود؟

ما 2 بازیكن اصلی‌مان را از دست داده‌ایم، اما در مقابل یكسری بازیكن گرفته‌ایم. آن‌ها هم بازیكنان خوبی هستند كه قطعا می‌توانند به اوساسونا كمك كنند. هنوز نیاز داریم دو بازیكن دیگر به تیم‌مان اضافه شوند. به هر حال فكر می‌كنم سیاست باشگاه این طور باشد كه نسبت به فصل قبل عملكرد بهتری داشته باشیم.

خودم دوست دارم شرایط طوری رقم بخورد كه در دو، سه سال آخر فوتبالم به ایران بیایم و با توجه به تجربیاتی كه از حضور در فوتبال اروپا دارم به فوتبال ایران كمك كنم. خودم دوست دارم در یكی از دو تیم پایتخت بازی كنم؛ اگر پاس وجود داشت، انتخابم پاس بود، اما با این وضعیت می‌خواهم در یكی از دو تیم پایتخت بازی كنم.  

* معمولا اوساسونا در میانه‌های جدول است و نشده تیم شما شانس حضور در لیگ اروپا یا لیگ قهرمانان را داشته باشد. فكر می‌كنید با این تغییر و تحولات می‌توانید به یكی از این دو رقابت‌ مهم برسید؟

بستگی به این دارد كه چه بازیكنانی به تیم ما اضافه شوند. 40 روز تا پایان فصل نقل و انتقالات اروپایی وقت باقی‌مانده. قطعا اگر بازیكنان خوبی را جذب كنیم می‌توانیم شانس حضور در مسابقات اروپایی را هم پیدا كنیم.

* اگرچه 40 روز تا پایان فصل نقل و انتقالات باقی‌مانده اما شما و مسعود سجاعی خیلی زود با اوساسونا تمدید كردید.

از فصل قبل كه قراردادم رو به پایان بود، گفت‌وگو‌های من با اوساسونا برای تمدید قرار داد آغاز شد. من به غیر از دو پیشنهاد كه از اسپانیا داشتم، از خارج از اسپانیا و چند تیم عربی هم با پیشنهادهایی مواجه بودم، اما با توجه به شرایط اوساسونا ترجیح دادم، آنجا بمانم. فكر می‌كنم انتخابم اشتباه نبود. 5 سال در این تیم بودم و شناخت كاملی بین دو طرف وجود داشت.

* علی كریمی، مهدی مهدوی كیا و وحید هاشمیان تصمیم گرفتند در آخرین سال‌های بازیگریشان در ایران بازی كنند. احتمال دارد شما بعد از این دو فصل به ایران بیایید؟

خودم دوست دارم شرایط طوری رقم بخورد كه در دو، سه سال آخر فوتبالم به ایران بیایم و با توجه به تجربیاتی كه از حضور در فوتبال اروپا دارم به فوتبال ایران كمك كنم. خودم دوست دارم در یكی از دو تیم پایتخت بازی كنم؛ اگر پاس وجود داشت، انتخابم پاس بود، اما با این وضعیت می‌خواهم در یكی از دو تیم پایتخت بازی كنم. به هر حال همه توجه‌ها در فوتبال ایران بر روی این دو تیم است. در شرایطی كه اگر توجه رسانه‌ای بین همه تیم‌ها وجود داشت، فوتبال ایران با حال و روز بهتری روبرو بود.

جواد نکونام کاپیتان تیم ملی

* بعد از بازی با ماداگاسكار انتقادهای زیادی نسبت به عملكرد تیم ملی مطرح شده. واقعا تیم ملی انقدر بد بود كه این همه انتقاد به وجود آورد؟

من بازی با ماداگاسكار و مالدیو را دیدم. زمان بازی با ماداگاسكار كه در تهران بودم. به هر حال وقتی تیمی كه در اردوی بدنسازی است برای خارج شدن از شرایط بدنسازی و رسیدن به وضعیت بازی به دیدار دوستانه نیاز دارد. بازی با ماداگاسكار چنین شرایطی داشت و باید بدن بازیكنان كه در اردوی زیر فشار بدنسازی بود به شرایط بازی می‌رسید. طبیعی بود كه تیم با چنین وضعیتی روبرو باشد.

ما در اوساسونا در دوران بدنسازی با یك تیم دسته دومی مساوی كردیم. طبیعی است كه اگر در شرایط عادی با این تیم روبرو می‌شدیم به راحتی آن‌ها را شكست می‌دادیم، اما به هر حال در دوران بدنسازی بودیم و در چنین شرایطی این نتیجه‌ دور از ذهن نبود. نباید به خاطر بازی با ماداگاسكار به تیم ملی انتقاد كرد. نباید كسی را تحت فشار قرار دهیم، مطمئن باشید این تیم در آینده، تیم بسیار قدرتمندی می‌شود. تیم ملی ما مربی بزرگی مثل كی‌روش دارد و باید به او زمان بدهیم. سود موفقیت تیم ملی برای همه است. امیدوارم شرایط طوری رقم بخورد كه تیم ملی نتایج خوبی بگیرد.

* به هر حال انتقادهای زیادی مطرح شد. فكر می‌كنید این انتقادها تا چه حد عادلانه بود و آیا بازیكنان با این حرف‌ها تحت فشار قرار نگرفتند؟

بازیكنان تیم ملی از زمان بازی با ماداگاسكار تا دیدار با مالدیو تحت فشار بودند. متاسفانه یكسری افراد هستند كه تحت هر شرایطی انتقاد می‌كنند. فرقی هم ندارد چه كسی سرمربی تیم ملی است. وقتی بلاژویچ یا برانكو انتخاب شدند، این افراد گفتند كه اینها مربی نیستند. وقتی فدراسیون به مربی داخلی روی آورد و قلعه نویی، دایی و قطبی انتخاب شدند، باز هم این افراد انتقاد كردند. این حرف‌ها به سود فوتبال ایران نیست. یكسری افراد به خاطر مصالح خودشان این حرف‌ها را مطرح می‌كنند. چیزی كه تیم ملی به آن نیاز دارد، آرامش است.

* شما كه با كی‌روش كار كرده‌اید، نشانه‌های مثبتی از روند تیم ملی احساس كرده‌اید؟

قطعا این نشانه‌های مثبت در آینده بیشتر نمایان می‌شود. با یكی، دو هفته نمی‌شود درباره تغییرات صحبت كرد. وقتی یك مربی خارجی به ایران می‌آید، باید به او زمان داد. اما اگر شما همین حالا هم با بازیكنان درباره تمرینات كی‌روش صحبت كنید، متوجه می‌شوید كه آن‌ها به خوبی به تغییرات اشاره می‌كنند.

زمان قطبی وقتی كریمی برای یك بازی به تیم ملی دعوت شد، پیش من آمد و گفت جواد تو بازوبند را ببند كه من هم گفتم ما با هم این حرف‌ها را نداریم. من همیشه به بزرگ‌تر خود احترام می گذارم. علی كریمی افتخار فوتبال ایران است و اگر او بازوبند تیم ملی را ببندد انگار من بسته‌ام.

* بحثی كه در روزهای اخیر پیرامون شما مطرح شد، به عدم همراهی‌تان با تیم ملی به اردوی اتریش مربوط می‌شد. ضمن این كه عكس‌هایی از شما منتشر شد كه در تهران و در كمپ تیم‌های ملی گل كوچك بازی می‌كردید و انتقادهایی را به همراه داشت.

در مورد اردوی اتریش باید بگویم، قبل از این اردو یك اردوی سه روزه در تهران داشتیم. با كی‌روش صحبت كردم. گفتم با توجه به نظر باشگاه اوساسونا بین اردوی اتریش و بازی با ماداگاسكار باید یكی از این دو را انتخاب كنم كه كی‌روش گفت كه بازی با ماداگاسكار چون نخستین دیدار دوستانه‌مان است، اهمیت بیشتری دارد. او از من خواست برای بازی با ماداگارسكار در كنار تیم باشم و سپس برای بازی با مالدیو دوباره به تیم ملی ملحق شوم. اما هیچ كس نمی‌دانست بازی با مالدیو جزو روزهای فیفا نیست. تیم كه به اتریش رفت بر اساس برنامه تمرینی كه اوساسونا به من داده بود، تمرین كردم.

در یكی از تمرینات عكاسی را دیدم كه برای عكاسی از تمرینات تیم جوانان به كمپ آمده بود و داشت به صورت پنهانی از من عكس می‌گرفت. به او گفتم كه چرا از من عكس‌ می‌گیری؟ كه او گفت من عكس نمی‌گیرم. چند دقیقه بعد دیدم خبری منتشر شده كه نكونام دارد، گل كوچك بازی می‌كند. برای من باعث افتخار است، در شرایطی كه باید دوران استراحتم را پشت سر می‌گذاشتم،‌ تمرین می‌كردم و این هیچ ایرادی ندارد. یك روز قبل از این كه تیم به اردو برگردد من به همراه حاج صفی تمریناتم را آغاز كردم تا این كه یك روز قبل از بازی با ماداگاسكار متوجه شدیم كه این بازی هم در روز فیفا نیست. پس از آن با اوساسونا صحبت كردم تا بتوانم اجازه حضور در این بازی را بگیرم. اما اوساسونا اجازه نداد.

کریمی و نکونام

آن‌ها می‌خواستند تیم را برای فصل بعد آماده كنند. به من گفتند كه برای بازی‌های بعدی مشكلی نداری، اما نمی توانی در این بازی حاضر باشی. فدراسیون فوتبال و كی‌روش هم لطف كردند برای این كه تعامل دو طرفه همچنان وجود داشته باشد، اجازه دادند من به اسپانیا بازگردم. به هر حال این اشتباهی بود كه توسط فیفا به وجود آمده بود و طبیعی بود كه كی‌روش ناراحت شود.

شما فرض كنید به جای مالدیو، تیم ملی با حریف قدرتمندتری روبرو می‌شد. من نبودم، یكی، دو بازیكن دیگر هم مصدوم بودند. باید به كارلوس كی‌روش حق داد كه در این شرایط ناراحت باشد. تیم ملی پس از بازی با ماداگاسكار زیر فشار زیادی بود. در بازی با مالدیو از 20 موقعیتی كه به دست آوردیم، چهار گل به ثمر رساندیم كه این به خاطر استرس بعد از بازی با ماداگاسكار بود. امیدوارم همه به كی‌روش كمك كنیم تا تیم قدرتمندی بسازد. اگر رسانه‌ها یار دوازدهم باشند، موفقیت حتمی است و اگر این حمایت وجود نداشته باشد، شرایط سخت می‌شود.

* بعد از بازی با مالدیو بحث‌های زیادی درباره بازوبند كاپیتانی تیم ملی مطرح شد. علی كریمی می‌گوید برایش بازوبند تیم ملی اهمیتی ندارد. شما نظرتان چیست؟ آیا این مساله برای شما مهم است؟

من تا به حال نه برای بازوبند تیم ملی صحبتی كرده‌ام و نه بازوبند برایم اهمیت دارد. رفاقت من و كریمی به امروز و دیروز بر نمی‌گردد. من و علی 16 ـ 17 سال پیش زمانی كه در تیم ملی نوجوانان حضور داشتیم، با هم رفاقت پیدا كردیم. زمان قطبی وقتی كریمی برای یك بازی به تیم ملی دعوت شد، پیش من آمد و گفت جواد تو بازوبند را ببند كه من هم گفتم ما با هم این حرف‌ها را نداریم. من همیشه به بزرگ‌تر خود احترام می گذارم. علی كریمی افتخار فوتبال ایران است و اگر او بازوبند تیم ملی را ببندد انگار من بسته‌ام.

ضمن این كه شخصیت كریمی را هم می‌دانم، اگر قرار باشد من بازوبند را ببندم علی اولین نفری است كه بازوبند را به من می‌دهد. چیزی كه برای ما اهمیت دارد موفقیت تیم ملی است. هیچ كدام‌مان به بازوبند فكر نمی‌كنیم. بازوبند چیزی نیست كه بین من و علی فاصله بیاندازد. چه علی كاپیتان باشد و چه من و چه كس دیگری برای من و علی تنها موفقیت تیم ملی مهم است و فقط به این فكر می‌كنیم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا