تبیان، دستیار زندگی
عضله های درشت و به هم پیچیده، بازوهایی که دیگر در آستین پیراهن نمی گنجد و توازن اندامی که از دور نگاه ها را به خود می خواند، ورزشکار بودن اولین حدسی است که به ذهن می رسد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داداشی ورزشکار نمونه ای بود


عضله های درشت و به هم پیچیده، بازوهایی که دیگر در آستین پیراهن نمی گنجد و توازن اندامی که از دور نگاه ها را به خود می خواند، ورزشکار بودن اولین حدسی است که به ذهن می رسد.


روح الله داداشی

عضله های پرورش یافته، سینه های ستبر و بازوهای ورم کرده حتی از پشت تن پوش هم ورزشکار بودن را فریاد می زند تا نماد ورزشکار در جامعه باشند.

پرورش اندام و بدنسازی به علت فراگیری بسیار، طیف گسترده ای از جوانان و حتی ورزشکاران دیگر رشته های ورزشی را به خود مشغول کرده است و دیگر خیابان و محله ای را نمی توان یافت که در آن باشگاه پرورش اندام نباشد.

تمامی این تعاریف در کنار حادثه تلخ و خونین کرج که برای روح الله داداشی اتفاق افتاد باعث شد تا با حضور در فدراسیون پرورش اندام به دیدار رئیس فدراسیون و نایب رئیس این رشته برویم و در مورد حواشی و روحیات این رشته به گفتگو بنشینیم.

جناب افضلی نایب رئیس فدراسیون به آرامی پاسخگوی سوالات مطرح شده بود تا ابهامات این رشته پرحاشیه را از بین ببرد.

ماحصل گفتگوی تبیان با نایب رئیس فدراسیون پرورش اندام را اینجا بخوانید:

در ابتدا در مورد تاسیس فدراسیون پرورش اندام و چگونگی آغاز فعالیت این فدراسیون توضیح دهید؟

رشته بدنسازی و مجموعه های این رشته در گذشته در فدراسیون وزنه برداری فعالیت می کردند و همانند کمیته هایی چون مچ اندازی،پرس سینه، پاورلیفتینگ که هم اکنون زیر مجموعه رشته پرورش اندام هستند، این رشته نیز از ریز مجموعه های رشته بدنسازی بود که از 6 سال گذشته این رشته ها از هم تفکیک شدند و در این مدت توانسته ایم نسبت به فدراسیون هایی که سابقه و قدمت بیشتری دارند افتخارات و مدال های فراوانی را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده ایم.

چه افتخاراتی توانسته اید در این چند سال بدست آورید؟

این رشته بر خلاف اینکه رشته پر تنشی است اما خوشبختانه توانسته است مخاطبین فراوانی را جذب کند. این حرف ما نیست و می توانید با مراجعه به آمار هایی که در سایت ها و نشریات موجود است به این مسئله برسید که در تمامی استان های مختلف تعداد باشگاه های بدنسازی در بعضی مواقع به 10 برابر باشگاه های فوتبال و کشتی و غیره می رسد. این نشان دهنده این است که این رشته مخاطبین خاص خودش را دارد و باید بیشتر به این رشته توجه کرد و با یک برنامه ریزی و قانونمند کردن یک سری از مسائل کاری کرد تا علاقه مندان به این رشته بتوانند به خوبی در این رشته فعالیت کنند.

خوشبختانه ما در تمامی رشته ها قهرمان بلامنازع آسیا هستیم. در رشته پرورش اندام حرف های زیادی در سطح جهان برای گفتن داریم و در کل می توانم بگویم ما امروز در آسیا قدرت اول به حساب می آییم.

رسانه های ما می توانند با آگاهی بخشی و الگو سازی های مناسب کاری کنند تا جوانان در مسیر صحیح قرار بگیرند و بنده به شخصا از رسانه ها انتظار دارم تا توجه بیشتری به این رشته داشته باشند چرا که این رشته به رشته اول ورزش کشورمان تبدیل شده است و راه گریزی جز این نیست.

چند وقتی است معضلات رفتاری و بی توجهی به اخلاق ورزش ما را به چالش کشیده است نظر شما چیست؟

اگر دقت کرده باشید تمامی باشگاه ها و فدراسیون های کشورمان همه از کمیته های فرهنگی برخوردار هستند اما متاسفانه در عمل خیلی موفق عمل نکرده ایم. این رشته نیز به دلیل اینکه از قشر خاصی برخوردار است باید بیش از گذشته روی جوانان برنامه ریزی کنیم. با اتفاقاتی که در گذشته رخ داده نباید این ورزش را نابود کرد که اگر اینگونه بود با چند تصادف در خیابان باید کارخانه ایران خودرو و سایپا را تعطیل کرد. ما باید از کودکی روی تفکرات آنها برنامه ریزی کنیم و آنها را با خطرات دوران جوانی و ورزش آشنا کنیم تا این آسیب ها به حداقل برسد. من فکر می کنم فدراسیون ما شروع به این کار کرده است و ما امیدواریم بتوانیم در آینده با اطلاع رسانی بیشتر این معضل ای را که گریبان گیر ورزش ما شده است را از بین ببریم.

قطعا صدا و سیما و رسانه ها می توانند نقش عمده ای را ایفا کنند چه انتظاری از آنها دارید تا بتوانیم به هدف برسیم؟

واقعا رسانه ها و مربیان نقش فراوانی را می توانند ایفا کنند. رسانه های ما می توانند با آگاهی بخشی و الگو سازی های مناسب کاری کنند تا جوانان در مسیر صحیح قرار بگیرند و بنده به شخصا از رسانه ها انتظار دارم تا توجه بیشتری به این رشته داشته باشند چرا که این رشته به رشته اول ورزش کشورمان تبدیل شده است و راه گریزی جز این نیست.

نظر شما در مورد پخش نشدن مسابقات قوی ترین مردان ایران چیست؟

تاکنون چنین خبری اعلام نشده است وقطعا این مسابقات امسال نیز برگزار و از شبکه سوم سیما به روی آنتن خواهد رفت.

شنیده می شود ورزشکاران مچ اندازی از پرداختن نشدن بودجه برای اعزام به مسابقات بین المللی ناراحت به نظر می رسند؟

همان طور که گفتید نمی شود به شنیده ها اکتفا کرد اما تا حدودی با شما موافق هستم. به دلیل گستردگی رشته ها و کمبود بودجه هایی که در اختیارمان قرار می دهند همین که بتوانیم امورات فدراسیون را بگذرانیم هنر کرده ایم. پس بنابراین یک سری از رشته ها هستند که خود ورزشکاران باید در آن هزینه کنند تا دیده شوند.

داداشی

با این اتفاقات ورزشکاران همانند کشتی و وزنه برداری (رضازاده) با پیشنهاد کشورهای دیگر روبرو نمی شوند؟

ورزشکاران و رشته های المپیکی و غیر المپیکی با یکدیگر خیلی متفاوت هستند. بعد از اینکه آقای رضازاده معرفی شدند و توانست این رشته را متحول کند و قضیه به رسانه ها کشید تا جایی که دیگر همه جا صحبت از رضازاده بود. اما رشته پرورش اندام با سایر رشته ها تفاوت فراوانی دارد و مقایسه آن کاملا اشتباه است.

در این شش سال پاورلیفتینگ ایران قهرمان بلامنازع ایران به شمار می رود و مدعیانی چون ازبکستان، ژاپن و تایوان نتوانستند ورزشکاران ما را به خدمت بگیرند.

با این تفاسیر با تاسیس وزارت ورزش و جوانان موافق هستید یا خیر؟ بودجه ای دریافت کرده اید؟

از ابتدای تاسیس فدراسیون ما تاکنون 20 بار نامه زده ایم تا بودجه دریافت کنیم. رشته پاورلیفتینگ چهار رشته اعزامی دارد که درصورتی که نوجوانان و جوانان را در نظر نگیریم نزدیک به 70 اعزامی خواهیم داشت که فدراسیون همواره در تلاش بوده است تا این مشکلات را برطرف کند.

خاطره ای از روح الله داداشی اگر در ذهن دارید بفرمایید؟

روح الله داداشی ورزشکار نمونه ای بود. همواره در مسابقات به قرعه کشی و آیتم ها اعتراضی نداشت و در طول مسابقات به آرامی به کارهای شخصی و استراحت می پرداخت.

در مسابقات قوی ترین مردان جهان پس از آنکه روح الله دو ماشین سنگین را کنترل کرد و رکورد شکنی کرد خارجی ها اعتراض کردند و اعتقاد داشتند راننده های ایرانی پای خود را روی ترمز نگه داشته اند.

پس از این اعتراض ها که باعث شد تا شرایط مسابقات تغییر کند از روح الله تقاضا کردم در صورت امکان بار دیگر برای انجام این کار آماده شود که روح الله علی رغم مصدومیت کف دست به کمال میل پذیرفت و بار دیگر توانست قهرمان بودن خودش را به رخ خارجی ها بکشد.

رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان