تبیان، دستیار زندگی
مرحله دوم از مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 در قاره آسیا پنجشنبه شب به اتمام می رسد و 15 تیم برتر برای حضور در مرحله سوم این رقابتها انتخاب می‌شود که به احتمال فراوان یکی از آنها تیم ایران خواهد بود، مگر اینکه مالدیو چیزی فراتر از شگفتی را رقم بزند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران – مالدیو راند دوم


مرحله دوم از مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 در قاره آسیا پنجشنبه شب به اتمام می رسد و 15 تیم برتر برای حضور در مرحله سوم این رقابتها انتخاب می‌شود که به احتمال فراوان یکی از آنها تیم ایران خواهد بود، مگر اینکه مالدیو چیزی فراتر از شگفتی را رقم بزند!


ایران – مالدیو

مرحله دوم از مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 در قاره آسیا پنجشنبه شب به اتمام می رسد و 15 تیم برتر برای حضور در مرحله سوم این رقابتها انتخاب می‌شود که به احتمال فراوان یکی از آنها تیم ایران خواهد بود، مگر اینکه مالدیو چیزی فراتر از شگفتی را رقم بزند!

پیروزی 4 بر صفر تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل مالدیو در بازی رفت از مرحله دوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 در قاره آسیا شاگردان "کارلوس کی‌روش" را در آستانه صعود به مرحله سوم این رقابت‌ها قرار داده است، مگر اینکه در بازی برگشت دو تیم که قرار است  ساعت20:30 دقیقه پنجشنبه شب در ورزشگاه "اینترنشنال" شهر ماله برگزار شود، اتفاقی دور از ذهن رقم بخورد که آنهم تقریبا غیرممکن است.

رقم خوردن شگفتی تقریبا بعید است

تیم ملی فوتبال مالدیو برای جبران شکست دیدار رفت و اینکه راهی مرحله سوم از مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 در قاره آسیا شود، باید به تیم کشورمان بیش از چهار گل زده و گلی را دریافت نکند، اتفاقی که وقوع آن چیزی در حد قهرمانی ماداگاسکار در جام ملتهای 2012 آفریقاست! تیم ملی فوتبال مالدیو که در پنج بازی گذشته خود مقابل تیم ایران، همیشه بازنده بود، 37 گل دریافت کرده و گلی را به ثمر نرسانده است، باید چیزی فراتر از معجزه را خلق کند تا با شکست تیم کی‌روش یک گام به جام جهانی نزدیک شود. با این شرایط مالدیو توانایی شگفتی سازی را ندارد و می توانیم تیم ایران را در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ببینم.

کارلوس کی‌روش در پایان دیدار رفت با مالدیو به علاقمندان و هواداران تیم ملی توصیه کرد، برای اینکه تیم تغییر مثبت کرده و دگرگون شود، صبر پیشه کنند و اگر صبر ندارند، بروند بازار پسته برای خود تهیه کنند! این مربی پرتغالی درست می گوید، باید صبر کنیم و پسته بخوریم. پسته بخوریم و غصه نخوریم تا تیم ملی درست شود!

مبادا بازیکنی محروم داشته باشیم!

هنوز از خاطر فوتبالدوستان ایرانی اتفاقات دیدار ایران - عراق در مرحله انتخابی المپیک 2012 لندن پاک نشده است. در آن بازی تیم امید ایران با سهل انگاری فرصت حضور در المپیک را از دست داد و در ورزشگاه آزادی شاهد جشن عراقی‌ها بود. از آنجائکیه مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد، ما هم واهمه داریم مبادا در ترکیب تیم ملی ایران در مصاف با مالدیو بازیکنی محروم و غیرمجاز حضور داشته باشد که با حضورش باعث حذف این تیم آنهم در شرایطی شود که خود را از پیش صعودکرده می دانیم. خوشبختانه بازی با مالدیو دومین بازی ایران در مرحله انتخابی جام جهانی است و طبیعتا بازیکن محروم نخواهیم داشت!

آزمونی دیگر در غیاب "نکو"

تیم ملی فوتبال کشورمان کم کم دارد به بازی بدون جواد نکونام عادت می کند. دیدار دوستانه در کمپ اتریش، بازی تدارکاتی با ماداگاسکار و آخری دیدار رفت با مالدیو در مرحله انتخابی جام جهانی، بازی‌های تیم ملی بدون جواد نکونام بوده است. او که با تعامل فدراسیون فوتبال و البته خودش با باشگاه اوساسونای اسپانیا فعلا نمی تواند برای تیم ملی بازی کند در بازی برگشت با مالدیو هم غایب خواهد بود. باید دید کی‌روش در غیاب کاپیتان شماره یک، حرفه‌ای و متعهدش کدام ترکیب را در خط میانی استفاده خواهد کرد. آیا بازهم از زوج زارع و نوری در خط میانی استفاده می کند یا اینکه ترکیبی دو نفره را مورد امتحان قرار خواهد داد.

کریمی و کی روش

فعلا پسته می خوریم و صبر می کنیم!

کارلوس کی‌روش در پایان دیدار رفت با مالدیو به علاقمندان و هواداران تیم ملی توصیه کرد، برای اینکه تیم تغییر مثبت کرده و دگرگون شود، صبر پیشه کنند و اگر صبر ندارند، بروند بازار پسته برای خود تهیه کنند! این مربی پرتغالی درست می گوید، باید صبر کنیم و پسته بخوریم. پسته بخوریم و غصه نخوریم تا تیم ملی درست شود! تیم ملی در چند ماه گذشته روندی صعودی را درپیش گرفته و بازی به بازی بهتر می شود، این را می شد از نیمه دوم بازی با مالدیو به خوبی فهمید و امیدوار شد به آینده تیم کی‌روش.

برتری پرگل یا آزمون و خطا

با بردی که تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی رفت مقابل مالدیو کسب کرد، در آستانه صعود به مرحله سوم انتخابی جام جهانی قرار گرفت. با توجه به شرایطی که تیم‌های ملی فوتبال ایران و مالدیو دارند، شکست تیم کشورمان در بازی برگشت تقریبا بعید است با این شرایط کی‌روش دو انتخاب پیش رو دارد، اینکه تیم ملی را به گونه‌ای آماده کند که با یک برد پرگل مهیای مرحله سوم انتخابی جام جهانی شود یا اینکه به بازی با تیم 151 رنکینگ فیفا به چشم یک بازی تدارکاتی نگاه کرده و شاگردانش را بیازماید. برای کی‌روش که نشان داده مربی آینده نگری است، انتخاب گزینه دوم متحمل تر به نظر می رسد.

تیم‌های ملی فوتبال ایران و مالدیو تا به امروز پنج بار باهم بازی کرده‌اند که حاصل این پنج بازی پنج  پیروزی برای تیم ملی فوتبال کشورمان بوده است.

آخرین بازی آسان تیم ملی در مسیر جام جهانی

بازی با مالدیو آغاز راه طولانی تیم ملی فوتبال کشورمان برای حضور در جام جهانی 2014 و آسان‌ترین بازی این تیم تا برزیل است. پس از بازی با مالدیو دیدارهای دشوار تیم ملی آغاز می شود و حریفان آسیایی که به مراتب قدرتمندتر از مالدیو هستند به مصاف تیم کشورمان خواهند آمد. بازی با این تیم‌ها نیازمند تدارکی بهتر و بیشتر است، همانگونه عباس ترابیان، سرپرست تیم ملی تاکید کرد، برای مرحله سوم انتخابی جام جهانی تیم ملی تدارکاتی ویژه خواهد داشت، البته مطابق با نیاز این تیم و حریفانی که در قرعه کشی روز نهم مرداد انتظار تیم کی‌روش را می کشند.

تیم ملی ایران

مالدیو همیشه بازنده مقابل ایران

تیم‌های ملی فوتبال ایران و مالدیو تا به امروز پنج بار باهم بازی کرده‌اند که حاصل این پنج بازی پنج  پیروزی برای تیم ملی فوتبال کشورمان بوده است. نخستین بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و مالدیو در تاریخ 2 ژوئن 1997 در چارچوب مسابقات فوتبال مقدماتی جام جهانی 1998 برگزار شد که این بازی به برتری 17 بر صفر تیم کشورمان انجامید.

در زیر نتایج دیدارهای تیم‌های ملی فوتبال ایران که همه رسمی و زیر نظر فیفا و AFC برگزار شده، به شرح زیر است:

* مالدیو صفر - ایران 17 (مرحله انتخابی جام جهانی 1998) - ورزشگاه عباسیون دمشق - 2/6/1997

گل‌ها: کریم باقری (83 و 67، 66، 60، 16، 13، 9)، حمید استیلی (55 و 47 و 29)، خداداد عزیزی (36 و 35)، علی دایی (77 و 75)، رضا شاهرودی (56)، مهدی مهدوی کیا (63) و مهرداد میناوند (87)

* ایران 9 - مالدیو صفر (مرحله انتخابی جام جهانی 1998) - ورزشگاه آزادی تهران - 11/6/1997

گل‌ها: علیرضا منصوریان (44 و 15)، کریم باقری (39 و 22)، علی دایی (43 و 33)، مهدی مهدوی کیا (38)، رضا شاهرودی (68) و خداداد عزیزی (87)

* مالدیو صفر - ایران 8 (مرحله انتخابی جام ملت‌های 2000 آسیا) - ورزشگاه ملی حلب - 31/3/2000

گل‌ها: مهدی هاشمی نسب (19)، سیروس دین محمدی (20)، مهدی مهدوی کیا (23)، حمید استیلی (32)، علی دایی (72 و 61، 39) و علی موسوی (78)

* ایران 3 - مالدیو صفر (مرحله انتخابی جام ملت‌های 2000 آسیا) - ورزشگاه آزادی تهران - 11/4/2000

گل‌ها: بهنام ابوالقاسم‌پور (5)، حمید استیلی (30) و علی دایی (65 - پنالتی)

* ایران 4 - مالدیو صفر (مرحله انتخابی جام جهانی 2014) - ورزشگاه آزادی تهران - 23/7/2011

گل‌ها: کریم انصاری‌فرد (4 و 62)، علی کریمی (67) و سعید دقیقی(88)

بخش ورزشی تبیان


منبع: مهر