تبیان، دستیار زندگی
یكی از مهمترین اصول خانه داری نظم و ترتیب دادن به كارها است. درون خانه‌ها با انواع غذاسازها و دستگاه‌های متنوع به گونه‌ای خیال دختران را از یاد گرفتن فنون و ریزه کاری‌های منزل آسوده کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گنجینه خانه داری

گنجینه خانه داری

خانواده بنیانی‌ترین گروه اجتماعی در هر جامعه می‌باشد که در کوچک‌ترین مکان اجتماعی یعنی خانه به وجود آمده و رشد می‌کند. به یقین گرمابخش این محفل کوچک وجودی نیست جز وجود پاک و مقتدری که به نام مقدس مادر آراسته است.

از دیر باز در این مرز و بوم چنین بوده که بانوی خانه دوشادوش مرد زندگی‌اش علاوه بر تحمل فراز و نشیب‌های زندگی در کارهایی چون مزرعه داری، قالیبافی و نگهداری حیوانات گرفته تا رزم و بنای خانه و کار کارخانه و... همیشه محفل خانه را نیز گرم و زیبا آراسته تا لحظات خوشی را برای همسر و فرزندانش فراهم آورد.

امروزه با سرگرم شدن دختران نوجوان به درس و دانشگاه و صرف وقت مادر در محل کار شاید آموزگار و دانش‌آموز خانه دیگر نتوانند بیاموزانند و بیاموزند. از طرفی ورود غول صنعت به درون خانه‌ها با انواع غذاسازها و دستگاه‌های متنوع به گونه‌ای خیال دختران را از یاد گرفتن فنون و ریزه کاری‌های منزل آسوده کرده است تا روزی که خود پا به منزل و آشپزخانه خویش می‌گذارند و آنچه نباید اتفاق افتد رخ می‌دهد.همسر از غذاهای یکنواخت می‌نالد و نوزاد به دلایل نامعلوم می‌گرید و خانه را هر چه تمیز می‌کند باز رضایت خودش را هم بر نمی‌آورد.

نویسنده در کتاب حاضر بیان می کند یكی از مهمترین اصول خانه داری نظم و ترتیب دادن به كارها است. جهت ایجاد نظم، تقسیم وقت را بیاموزید و برای انجام كارهای خانه زمان بندی كنید در این صورت به بهترین نحو می توانید برای خود برنامه ای تنظیم نمایید كه هم بتوانید به كارهای روزمره منزل بپردازید و هم برای خودتان وقت بگذارید و چهره ای شاد و بشاش داشته باشید. در مورد خواص مواد غذایی مطالعه كنید و براساس ارزش غذایی آنها برنامه غذایی خانواده را تنظیم نمایید.

در کتاب "گنجینه خانه داری" مؤلف بر آن بوده تا در مختصرترین کلام پاسخ سؤالات کدبانوی جوان را داده و راهنمایی‌های لازم را بنماید.

کتاب گنجینه خانه داری در 15 فصل تدوین شده است که عنوان فصل اول کدبانوی قصر آرامش ، فصل دوم آداب پذیرای که شامل دعوت برای مهمانی ، تهیه غذا و تزیین غذا و... می باشد ، عنوان فصل سوم تشخیص مواد غذایی سالم و با کیفیت ، فصل چهارم ، تمیز کردن و نگهداری مواد غذایی ، فصل پنجم ، نکته های مهم آشپزخانه که شامل 25 نکته مهم آشپزخانه است ، ازبین بردن بوی ماهی ، چاره سوختگی غذا ، طرز استفاده از زعفران ، جلوگیری از خراب شدن خیار شور، جدا کردن ژله از قالب ، پخت سریع حبوبات و پخت کیک و شیرینی ، نکات مهم در مورد کتلت و کوکو، میگو و ماهی و ... از نکات گفته شده در این فصل می باشد.

عنوان فصل ششم نگهداری و ترمیم لباسها ، فصل هفتم ، لکه زدای ، فصل هشتم ، لباسشویی ، که در این فصل معنی و مفهوم علایم بین المللی روی پوشاک ،نکته هایی برای شستشوی بهتر پوشاک و ... بیان شده است، فصل نهم، اتو و آهار لباس ، فصل دهم، نکته های خیاطی ، فصل یازدهم ، نظافت و نگهداری وسایل منزل، فصل دوازدهم ، گل و گیاه ، فصل سیزدهم ، نکته های سودمند که شامل نکاتی مانند: رفع بوی بد سفره ، رفع بوی بد سیگار ،خوشبو کردن خانه، حفاظت از باطری، روان کردن چسب ،جالباسی و آویز پشت در ، پوشاندن معایب اندام ، هماهنگی کفش و لباس و ... می باشد ، در فصل چهاردهم با نکات بهداشتی مانند روش های مراقبت از پوست و مو ، خصوصیات پوست های مختلف ، جلوگیری از چروک پوست ، جوش ، مراقبت از ناخن و پاو دست وتقویت چشم ، ورزش و... آشنا می شوید و در نهایت در فصل پایانی کتاب که عنوان آن بارداری و مراقبت از کودک می باشد با موارد ضروری و مهم قبل بارداری و هنگام بارداری برای سلامت مادر و جنین ، تغذیه و مراقبت از نوزاد پس از تولد و موارد و نکات مهمی که هر مادر ملزم است با آنها آشنا باشد را می آموزید.

مشخصات کتاب

گنجینه خانه داری

نویسنده : محبوبه نجاتی

ناشر:خلاق

تنظیم :مرکز مشاوره