تبیان، دستیار زندگی
پنتاگون در پی ساخت ابزاری است تا به وسیله آن دست به شناسایی و ردیابی کمپین‌های پروپاگاندا در رسانه‌های اجتماعی زده و با آنها مقابله کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا ابزار تبلغات یاب می سازد!


پنتاگون در پی ساخت ابزاری است تا به وسیله آن دست به شناسایی و ردیابی کمپین‌های پروپاگاندا در رسانه‌های اجتماعی زده و با آنها مقابله کند.


پنتاگون

وایرد مگزین اعلام کرد که بازوی وزارت دفاع آمریکا در بخش فناوری، دارپا (DARPA)، از برنامه «رسانه‌های اجتماعی در ارتباطات استراتژیک» پرده برداشت. این برنامه تلاشی است برای عملکرد بهتر آمریکا در شناسایی و هدایت کمپین‌های پروپاگاندا در رسانه‌های اجتماعی.

این برنامه باید به ارتش آمریکا در درک بهتر آنچه در رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد یاری رساند، به ویژه در مناطقی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند. همچنین، دارپا می‌خواهد با استفاده از این برنامه به ارتش آمریکا کمک کند تا بتواند خود دست به بازی پروپاگاندا در رسانه‌های اجتماعی بزند. در واقع در این پروژه، دارپا از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار جنگی اطلاعاتی استفاده خواهد کرد.

این برنامه چیزی بیش از بررسی صرف عناوین مورد بحث در توییتر یا دیگر شبکه‌های اجتماعی است. وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد تا دست به غور و بررسی عمیق پویایی‌ها و فعالیت‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی بزند. لذا بر اساس اعلام دارپا، هدف این برنامه «کشف و ردیابی ساختار و طریقه توسعه و گسترش عقاید، نظرات، و عملکردهای فرهنگی و بومی و نیز هدفمند بودن پیام‌ها یا گول‌زننده بودن اخبار نادرست» در رسانه‌های اجتماعی است، به ویژه در مناطق کشورهای اسلامی که نیروهای آمریکایی در آنها مستقرند.

هنوز شکل نهایی این برنامه مشخص نشده است. در حال حاضر دارپا در نخستین مراحل تحقیقاتی این ابزار رسانه‌های اجتماعی به سر می‌برد. این سازمان فعلاً بر روی مغزهای این برنامه متمرکز شده است، یعنی بر روی الگوریتم و نرم‌افزار آن که گرایش‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی را شناسایی و مکان‌یابی می‌کند

مهم‌تر از همه اینکه این برنامه باید قادر باشد تا «ساختار کمپین‌های ترغیب‌کننده و عملیات‌های تأثیرگذار»‌ در سراسر حوزه اجتماعی را بیابد. قرار است این برنامه شایعات و مطالب نوظهور را در رسانه‌های اجتماعی سریعاً شناسایی کرده و دریابد که چه کسی پشت آنها وجود دارد؛ و از این طریق به دارپا کمک کند تا بفهمد آیا این اقدامات یک عملیات پروپاگاندا از سوی گروه یا کشور خاصی است یا خیر.

هنوز شکل نهایی این برنامه مشخص نشده است. در حال حاضر دارپا در نخستین مراحل تحقیقاتی این ابزار رسانه‌های اجتماعی به سر می‌برد. این سازمان فعلاً بر روی مغزهای این برنامه متمرکز شده است، یعنی بر روی الگوریتم و نرم‌افزار آن که گرایش‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی را شناسایی و مکان‌یابی می‌کند.

برای توسعه این برنامه دارپا نیاز به یک سری داده از رسانه‌های اجتماعی دارد تا به آزمایش و بررسی آن بپردازد. از این رو، دارپا می‌خواهد تا از دو طریق دست به توسعه آن بزند. یکی اینکه از چند هزار نفر بخواهد تا اجازه دهند از داده‌های رسانه‌های اجتماعی آنها به عنوان مورد آزمایشگاهی برای این نرم‌افزار استفاده شود. دیگر اینکه به یک بازی اینترنتی چندنفره روی بیاورد که در آن تولید داده‌های رسانه‌های اجتماعی بخش اصلی بازی می‌باشد.

این برنامه باید به ارتش آمریکا در درک بهتر آنچه در رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد یاری رساند، به ویژه در مناطقی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند. همچنین، دارپا می‌خواهد با استفاده از این برنامه به ارتش آمریکا کمک کند تا بتواند خود دست به بازی پروپاگاندا در رسانه‌های اجتماعی بزند. در واقع در این پروژه، دارپا از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک ابزار جنگی اطلاعاتی استفاده خواهد کرد

اقدام به ساخت این برنامه نشان‌دهنده اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای آمریکا می‌باشد. همانطور که بارها منابع خبری مختلف اعلام کرده‌اند شبکه‌های اجتماعی و داده‌هایی که کاربران آنها به رایگان در آن می‌گذارند، مورد استفاده سازمان‌های جاسوسی آمریکا قرار می‌گیرد. آمریکا در نظر دارد با استفاده از این برنامه، پس از شناسایی کمپین‌هایی که منافع آمریکا را به خطر می‌اندازد،‌ دست به متوقف ساختن آنها بزند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع :مشرق