تبیان، دستیار زندگی
این چند رسانه قطب های اصلی رسانه های جهانی می باشند که در راستای اهداف اَبَر قدرت های جهان خوار فعالیت می کنند و در این راستا به هرگونه عملی که آنها را در نیل به اهدافشان یاری کند، کوتاهی نمی کنند همان طور که اخیرا مشاهده شد رابرت مرداک به جهت کسب اخبار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6ابر رسانه ی جهان را بشناسید


این چند رسانه قطب های اصلی رسانه های جهانی می باشند که در راستای اهداف اَبَر قدرت های جهان خوار فعالیت می کنند و در این راستا به هرگونه عملی که آنها را در نیل به اهدافشان یاری کند، کوتاهی نمی کنند همان طور که اخیرا مشاهده شد "رابرت مرداک" به جهت کسب اخبار جنجالی دست به شنود مکالمات شهروندان انگلیسی زد که در پی آن رسوایی بزرگی به بار آمد.


تله ویسا

امروزه در عصر ارتباطات و اطلاعات به سر می بریم و طرح "دهکده ی جهانی" به تکامل نشسته ، از این رو جهان در دستان عظیم ترین و قدرتمندترین رسانه ها می باشد و قدرت دولت ها منوط به نفوذ رسانه های آنها دارد چنان که اثبات شده است : "رسانه ها ملاک قدرت دولت ها می باشند."

در سراسر جهان برخی از مطبوعات و دیگر رسانه‌ های جمعی که معمولا وابسته به اربابان رسانه ای هستند؛ پربازدید ترین و اثرگذار بر جریان رسانه ای منطقه خود هستند که می توان از انها به عنوانه "اَبَر رسانه ها" یاد کرد.  این قبیل رسانه ها امروزه فراوان یافت می شوند که در اینجا به پنج مورد از آن ها اشاره می کنیم :

تله ویسا (آمریکای لاتین) :

شرکت چند رسانه‌ای تله ویسا (Televisa) یک گروه مکزیکی (Grupo Televisa) و بزرگترین شرکت چند رسانه‌ای در آمریکای لاتین است . شرکت چند رسانه ‌ای "تله ویسا" که در سال 1955 با نام Telesistema" "Mexicano اعلام موجودیت کرد صاحب چهار کانال سراسری ، دو کانال کابلی ، ایستگاه‌ های رادیویی و حتی چند باشگاه فوتبال است . "امیلیو آزکاراگا خئان" (Emilio Azc?rraga Jean) مدیرعامل و از سهامداران بزرگ شرکت تله ویسا یکی از پرقدرت‌ترین و با نفوذترین سرمایه داران مکزیک به شمار می ‌آید.

عرصه ی رسانه‌ ای مکزیک عمدتا در کنترل شرکت چند رسانه ای "تله ویسا" است . این شرکت صاحب چهار کانال سراسری ، دو کانال کابلی ، یکی از بزرگترین موسسات نشر در کل آمریکای جنوبی ، ایستگاه‌های رادیویی و حتی چند باشگاه فوتبال است.

برنامه‌ های تلویزیونی این شرکت حدود 70 درصد از بازار تلویزیون و آگهی ‌های تجاری مکزیک را در دست دارند. رقیب اصلی آن یعنی "تی وی آزتکا" صاحب مابقی این بازار است . شرکت "تله ویسا" در عین حال صاحب پنج درصد از سهام "یونیویژن" ، بزرگترین شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان در کشور آمریکا است.

عرصه ی رسانه‌ ای مکزیک عمدتا در کنترل شرکت چند رسانه ای "تله ویسا" است . این شرکت صاحب چهار کانال سراسری ، دو کانال کابلی ، یکی از بزرگترین موسسات نشر در کل آمریکای جنوبی ، ایستگاه‌های رادیویی و حتی چند باشگاه فوتبال است

ان تی وی NTV (روسیه) :

شبکه تلویزیونی «ان تی وی» در سال 1993 به صورت یک ایستگاه کوچک خصوصی در سن پترزبورگ روسیه توسط سرمایه دار معروف روسی "ولادمیر گوزینسکی" شروع به کار کرده و بهترین خبرنگاران و گویندگان خبر آن زمان را به خدمت گرفت.  در جولای 2004 "ولادمیر کولیستکف" به عنوان مدیر این شبکه تلویزیونی و "تامارا گاوریلو وا" همکلاسی قدیم "ولادمیر پوتین" در دانشگاه لنینگراد به عنوان جانشین وی انتخاب شدند.  تمام سرمایه گذاری‌ هایی که در عرصه رسانه‌ های روسیه صورت می ‌گیرد حاصل از بخشی از درآمد حاصل از صنایعی مثل نفت و فلزات و یا سودهای بانکی است . در عالم واقعیت حکومت روسیه ، مالک بزرگترین رسانه ی این کشور می باشد ، به طوری که اولین اقدام "ولادیمیر پوتین" در آغاز ریاست جمهوری خود در سال 2000 بازگرداندن مالکیت بزرگترین کانال تلویزیونی کشور به دولت بود . در گام بعدی وی کنترل موفق ترین شبکه تلویزیونی خصوصی روسیه یعنی "ان تی وی" (NTV) را به شرکت دولتی گازپروم سپرد . به طور کلی ، عرصه ی مطبوعات روسیه از آزادی نسبی بیشتری برخوردار می باشد و مالکیت انحصاری در آن ضعیف ‌تر است.

نیشن مدیا گروپ

نیشن مدیا گروپ (آفریقا) :

نیشن مدیا گروپ (N.M.G) بزرگترین شرکت رسانه ‌ای در شرق آفریقا است که هم در رادیو و تلویزیون و هم در مطبوعات فعال است . بزرگترین سهامدار این شرکت ، آقاخان رهبر فرقه اسماعیلیه است که سهام آن حدود 49 درصد است. فقط در کنیا این شرکت صاحب پرتیراژترین روزنامه این کشور یعنی "دیلی نیشن" و دو روزنامه و هفته نامه دیگر به زبان های انگلیسی و سواحیلی است. این شرکت تنها در "کنیا" صاحب پرتیراژترین روزنامه ی این کشور یعنی "دیلی نیشن" و دو روزنامه و هفته نامه دیگر به زبان های انگلیسی و سواحیلی است . شرکت "ان ام جی" علاوه بر این صاحب دو ایستگاه رادیویی نیز می باشد .

در اوگاندا این شرکت صاحب روزنامه "دیلی مونیتور" ، یک ایستگاه رادیویی و یک شبکه تلویزیونی بوده و مدتی است که در حال بررسی گسترش فعالیت های خود در کشور رواندا می باشد . باید توجه داشت که آفریقا در چند دهه ی گذشته سابقه ی درخشانی در زمینه ی رسانه نداشته لیکن طی چند سال اخیر و ایجاد رقابت های شدید رسانه ای گامی نو در این عرصه برداشته است .

استادو دو سنت پائولو (برزیل) :

برزیل اگر چه تنها عمر 200ساله در روزنامه نگاری دارد توانسته دوران شوربختی در زمان حیات استعمار و حتی حکومت دیکتاتوری را پشت سر گذارد . این کشور اکنون با سابقه حدودا 25 ساله خود در دموکراسی ، روند رو به رشدی را در پیش گرفته ، طوری که هفته نامه ی "وژا" ی این کشور در قامت جهانی ظاهر شده و با تیراژ افزون بر یک میلیون نسخه ، خود را به عنوان یکی از پرتیراژ ترین هفته نامه های جهان نشان دهد. آمارهای منتشره در برزیل نشان می دهد ، صنعت رسانه و مطبوعات در برزیل طی سال های اخیر روند مثبتی را به ثبت رسانده است.

موسسه ی "فاکس" (FOX) یک امپراطوری بزرگ و صاحب شبکه‌ های تلویزیونی ، مطبوعات ، ایستگاه های رادیویی و تلویزیون کابلی می باشد و در عرصه های اقتصادی دیگر نیز فعال است. این موسسه عظیم ترین رسانه ی کشور آمریکا محسوب می شود

البته بازار رسانه‌ ها در برزیل در انحصار چند خانواده رسانه‌ ای می باشد و پر تیراژترین روزنامه های ای کشور عبارتند از : الف) "فولا دو سنت پائولو"  ب) "استادو دو سنت پائولو" ، روزنامه ی استادو دو سنت پائولو در تاریخ 20 آوریل 1960 همزمان با تاسیس شهر برازیلیا شروع به کار کرد و اولین شماره آن نیز در روز نخست افتتاح شهر چاپ شده است . تیراژ آن در ایام هفته 80‌هزار و در روزهای آخر هفته 120‌هزار شماره در روز است .

فاکس نیوز

فاکس FOX (آمریکا) :

موسسه ی "فاکس" (FOX) یک امپراطوری بزرگ و صاحب شبکه‌ های تلویزیونی ، مطبوعات ، ایستگاه های رادیویی و تلویزیون کابلی می باشد و در عرصه های اقتصادی دیگر نیز فعال است. این موسسه عظیم ترین رسانه ی کشور آمریکا محسوب می شود که در سطح جهان نیز از شهرت خاصی برخوردار می باشد و قدرت وافری را نسیب کشور آمریکا نموده ، زیرا این رسانه ی عظیم نقش مهمی را در جامه ی عمل پوشاندن به اهداف این دولت ، ایفا نموده است . این موسسه متعلق به "آنا کاکس چمبرز" می باشد که از خانواده ی خود ثروت بزرگی را در تجارت رسانه‌ ای به ارث برده . ثروت خالص وی در سال 2010  حدود 12 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده که تقریبا دو برابر ثروت روبرت مرداک است.

بیلد (اروپا) :

در آلمان بزرگترین غول رسانه ای "اکسل اسپرینگر" است که در سی کشور دیگر جهان نیز شعبات و فعالیت هایی دارد . این شرکت صاحب 230 روزنامه و مجله می باشد و در ایستگاه های رادیو و تلویزیونی نیز سهام دارد.

یکی از این روزنامه ها که در آلمان چاپ می ‌شود روزنامه ی عامه پسند "بیلد" است که با تیراژ روزانه سه و نیم میلیون ، بالاترین تیراژ را در میان روزنامه‌ های اروپا دارد.

این چند رسانه قطب های اصلی رسانه های جهانی می باشند که در راستای اهداف اَبَر قدرت های جهان خوار فعالیت می کنند و در این راستا به هرگونه عملی که آنها را در نیل به اهدافشان یاری کند ، کوتاهی نمی کنند همان طور که اخیرا مشاهده شد "رابرت مرداک" به جهت کسب اخبار جنجالی دست به شنود مکالمات شهروندان انگلیسی زد که در پی آن رسوایی بزرگی به بار آمد ، به هر صورت این چند رسانه جزیی از چندین اَبَر رسانه ی جهان می باشند که به دلیل سرمایه ی فوق العاده عظیم و تیراژ بالا "اَبَر رسانه" نامیده می شوند.

آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مدیا نیوز / جام نیوز