تبیان، دستیار زندگی
عطسه و سرفه، احساس تنگی نفس، خس‌خس سینه، خارش شدید داخل بینی و گلو و ... نشانه‌های حساسیت هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه حساسیت نگیریم؟


عطسه و سرفه، احساس تنگی نفس، خس‌خس سینه، خارش شدید داخل بینی و گلو و ... نشانه‌های حساسیت هستند. آیا شما هم به حساسیت (آلرژی) مجاری تنفسی دچارید؟ حالا قصد دارید کوله‌بارتان را بردارید و از مطب این دکتر به مطب آن دکتر و از این کلینیک به آن کلینیک بروید!؟


آلرژی یا حساسیت

پیش از آن که تصمیم‌تان را عملی کنید، راه‌های ما را برای رهایی از دست این نوع حساسیت بخوانید. شاید با به کار بستن این راه‌ها علائم آن در شما کاهش پیدا کند. شاید اگر چند قرن پیش، برخی از راه‌های ساده‌ای را که در این مقاله برای پیشگیری از حساسیت مجاری تنفسی معرفی می‌شود، ارائه می‌دادیم، به نظر می‌آمد حرف‌هایمان بیش از آن که نکاتی علمی برای پیشگیری از آلرژی باشند، چند چشمه جادوگری هستند که اتفاقاً، کارآمدی‌شان رد خور ندارد.

گام اول: پادری بخرید

مواد تحریک‌کننده بسیاری از جمله گرد و خاک، جانورهای ریز موجود در غبار (مایت‌ها)، قارچ‌ها و کپک‌ها و ... ممکن است از طریق کفش‌های‌تان وارد خانه شما شوند. یک پادری بزرگ جلوی در قرار دهید تا افراد بتوانند کفش‌های‌شان را قبل از ورود پاک کنند. از یک پادری لاستیکی استفاده کنید که بتوان در فواصل زمانی منظم آن را تمیز کرد. اما بهتر از آن این است که از افراد بخواهید کفش‌های‌شان را جلوی در، در بیاورند.

گام دوم: بینی‌تان را شستشو دهید

با شستشوی مجاری تنفسی ممکن است علائم آلرژی شما بهبود یابد. ظرف را با محلول آب نمک ولرم (سرم فیزیولوژی) پر کنید و آن را وارد یکی از منافذ بینی نمایید و اجازه دهید که از منفذ دیگر خارج شود.

گام سوم: دارو خواری البته با تجویز پزشک

داروهای درمان کننده آلرژی بدون نسخه در اشکالی از قبیل قرص، قطره چشمی و اسپری بینی یافت می‌شوند. قرص‌های آنتی‌هیستامین، به رفع علائم آلرژی همچون عطسه، اشک آمدن از چشم‌ها و آبریزش بینی کمک می‌کنند. دی‌کانجستانت‌ها هم به رفع گرفتگی بینی کمک می‌کنند.

قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین، خارش چشم‌ها را برطرف می‌کند. اسپری‌های بینی، از عطسه و علائم مجاری تنفسی جلوگیری می‌کنند. اگرچه، اسپری‌های دی‌کانجستانت بینی با دیگر اسپری‌های بینی متفاوت‌اند و استفاده از آن‌ها بیش از 3 روز، ممکن است به افزایش گرفتگی بینی منجر شود، اما فراموش نکنید بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

بخار شویی به از بین بردن موجودات ریز گرد و غبار که در موکت‌ها، فرش‌ها و مبلمان‌های خانگی موجودند کمک می‌کند

گام چهارم: رطوبت متعادل

در ذرات گرد و غبار، موجودات ریزی به نام مایت‌ها وجود دارند که در تختخواب، مبلمان، موکت‌ها و فرش‌های شما زندگی می‌کنند و یکی از دلایل اصلی آلرژی به شمار می‌روند. از آنجا که آن‌ها در هوای گرم و مرطوب رشد پیدا می‌کنند، با کاهش میزان رطوبت داخل خانه می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. اما از طرفی هوای بسیار خشک هم ممکن است منجر به تحریک مجاری بینی شود و علائم آلرژی را حادتر کند. با نگه داشتن میزان رطوبت خانه، بین 30 تا 50 درصد، وضعیتی متعادل ایجاد کنید.

گام پنجم: به وسایل تختخواب نگاه کنید

با دور نگه داشتن موجودات ریز گرد و غبار از تشک‌ها و بالش‌ها می‌توان از وقوع آلرژی پیشگیری کرد. بالش‌هایی را خریداری کنید که از مواد ضد آلرژی تهیه شده باشند. همچنین از ملحفه‌های ضد حساسیت برای پوشش بالش‌ها و تشک‌ها استفاده کنید.

گردگیری میز

گام ششم: نو کردن پارچه‌های گردگیر

پارچه‌های قدیمی گردگیر را که در هنگام گردگیری منجر به بلند شدن گرد و غبار می شوند، با پارچه‌های نو میکروفایبر جایگزین کنید. بر خلاف پارچه‌های کتان یا لباس‌های کهنه، الیاف این پارچه‌ها دارای بار الکترواستاتیک هستند که منجر به ذخیره کردن غبار و محبوس کردن آن می‌شود. همچنین می‌توان با ماشین لباس‌شویی آن‌ها را شست. می‌توان از دستکش‌های میکروفایبر برای لوازم ظریف و حساس و نیز از پارچه‌های مخصوص برای لوازم برقی استفاده کرد.

گام هفتم: پوشیدن دستکش و ماسک

کارهای خانه و مرتبط با محوطه بیرون خانه، تا اندازه‌ای آلرژن‌های غیر فعال موجود در محیط را منتشر می‌کنند، از جمله گرد و غبار، پرز حیوانات خانگی، گرده گیاهان و خرده‌های برگ. می‌توانید از حملات آلرژی با پوشیدن دستکش و ماسک ایمنی ارزان‌قیمت، پیشگیری کنید. از دستکش‌های مخصوص کار برای کارهای خارج خانه و از دستکش‌های غیر لاستیکی (لاتکس ممکن است خود، عامل آلرژی‌زا باشد) هنگام کار با شوینده‌های خانگی استفاده کنید.

گام هشتم: بخار شویی کردن آلرژی‌زاها

بخار شویی به از بین بردن موجودات ریز گرد و غبار که در موکت‌ها، فرش‌ها و مبلمان‌های خانگی موجودند کمک می‌کند. همچنین جارو کشیدن بعد از بخارشویی، موجب حذف موجودات ریز گرد و غبار کشته شده، خواهد شد.

گام نهم: قارچ‌ها و کپک‌ها را پاک کنید

برای از بین بردن کپک که یک آلرژی‌زای رایج موجود در محل‌های گرم و مرطوب مانند آشپزخانه و حمام است، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

- قارچ‌ها و کپک‌ها را با صابون، آب و برس محکم بسابید و از بین ببرید.

- با مواد کشنده قارچ‌ها که حاوی 5 درصد سفیدکننده کلردار هستند، یا توسط آب اکسیژنه یا سرکه، محیط را ضدعفونی کنید.

گام دهم: تعیین محل خواب حیوانات خانگی

هیچ حیوان خانگی وجود ندارد که آلرژی‌زا نباشد، اما می‌توانید آلرژی به حیوانات را با دور نگه داشتن آن‌ها از خود به حداقل برسانید.

از شامپوی ملایم برای شستشوی حیوان خانگی خود به طور منظم استفاده کنید، یا حداقل پوست آن را با یک پارچه مرطوب تمیز نمایید. همچنین می‌توانید پارچه‌های پاک‌کننده حیوانات را از فروشگاه‌های مربوطه خریداری کنید. از جای خواب‌های پلاستیکی برای حیوانات خود استفاده کنید که بتوان آنها را به راحتی شست، یا آن‌ها را در آب گرم حداقل یک‌بار در هفته شستشو داد.

گام یازدهم: اسباب‌بازی‌های قابل شستشو و بدون پرز

عروسک‌های توپر پارچه‌ای محل تجمع جانورهای ریز موجود در گرد و غبار (مایت) هستند. هنگام خریداری آن‌ها، برچسب روی آن‌ها را مطالعه کنید تا از قابل ‌شستشو بودن آن‌ها مطمئن شوید. آن‌ها را در ماشین لباس‌شویی انداخته و با آب گرم شستشو دهید. اسباب‌بازی‌ها را روی طبقات یا در تور آویز قرار دهید و از قرار دادن آن‌ها روی تختخواب کودک خودداری کنید. اسباب‌بازی‌های پلاستیکی یا چوبی را با یک ‌پارچه مرطوب مرتبا پاک کنید تا گرد و خاک نداشته باشند.

عروسک‌های پشمالو به دلیل داشتن پرز و موهای ریز آلرژی‌زا هستند. بنابراین برای کودک مبتلا به آلرژی از این عروسک‌ها و اسباب بازی‌ها نباید خرید.

بخش سلامت تبیان


منبع : جام جم آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.