تبیان، دستیار زندگی
ضربه به سر یكی از شایع‌ترین مصدومیت‌های مغزی است كه متاسفانه در صورت ایجاد، درمان‌پذیر نیست. به همین دلیل هم متخصصان معتقدند حالا كه نمی‌توانیم بیماری‌های اینچنینی را درمان كنیم، بهتر است تلاشمان را برای پیشگیری از ضربات بگذاریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمنی سفر نوروزی با بستن كمربند

در حال بستن کمربند ایمنی


ضربه به سر یكی از شایع‌ترین مصدومیت‌های مغزی است كه متاسفانه در صورت ایجاد، درمان‌پذیر نیست. به همین دلیل هم متخصصان معتقدند حالا كه نمی‌توانیم بیماری‌های اینچنینی را درمان كنیم، بهتر است تلاشمان را برای پیشگیری از ضربات بگذاریم.


متاسفانه افزایش ریسك ابتلا به انواع بیماری‌های مغز و اعصاب ناشی از تصادفات بخصوص در كشور ما بسیار شایع است و آمار بسیار بالایی هم دارد.

پروفسور علی گرجی، فوق‌تخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه مونستر آلمان: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در كشور ما 5‌/‌38 نفر از صد هزار نفر در تصادفات جاده‌ای كشته می‌شوند. این در حالی است كه كمترین آمار جهانی 09‌/‌4 درصد است. طبق این آمارها ما از نظر درصد كشته‌شدگان در تصادفات رتبه 11 دنیا هستیم و البته اگر در این درصد‌ها جمعیت كشورها هم لحاظ شوند، ما جزو 5 كشور اول دنیا قرار خواهیم گرفت. طبق محاسبات اگر اجساد افراد كشته شده در 20 سال گذشته كه بالغ بر نیم‌میلیون نفر می‌شود (با فرض بر این‌كه هر كدام 60‌/‌1 متر قد داشته باشد) را كنار هم قرار دهیم مسافتی برابر فاصله تهران ـ‌ مشهد را پر می‌كند و این فاجعه است.

در چنین شرایطی، مطمئنا پیشگیری از ضربات سر به كاهش آمار كشته‌شدگان كمك می‌كند و همچنین تعداد بیماران مبتلا به مشكلات مغزی ـ عصبی را كم می‌كند و در نهایت هزینه‌های میلیاردی مرتبط با بروز این مشكلات را به صورت چشمگیری كاهش می‌دهد.

اگر ما بتوانیم برای جلوگیری از ایجاد ضربات سر به افراد جامعه آموزش دهیم، شاید بتوانیم 40ـ30 درصد بیماری‌های عصبی را در كشور كاهش دهیم. با این كار هم به افرادی كه ریسك ابتلا به این بیماری‌ها را داشته‌اند، كمك كرده‌ایم و هم این بار را از روی تخت‌های بیمارستان‌ها برداشته‌ایم.

بستن كمربند ایمنی اصول دارد

در تصادفات جاده‌ای، نبستن كمربند ایمنی اصلی‌ترین عامل افزایش میزان مرگ‌ومیر است. استفاده از كمربند ایمنی، موثرترین روش برای پیشگیری از آسیب و مرگ‌ومیر در تصادفات است. استفاده از كمربند ایمنی 50 درصد احتمال مرگ‌ومیر سرنشینان جلوی ماشین و 25 درصد احتمال مرگ‌ومیر را در سایر سرنشینان كاهش می‌دهد. همچنین مانع از پرت شدن سرنشینان به جلو یا بیرون افتادن از خودرو می‌شود. آمار استفاده از كمربند ایمنی در كشورهای پیشرفته نشان می‌دهد از هر 10 سرنشین 9 نفر از كمربند ایمنی استفاده می‌‌كنند؛ در حالی كه در كشورهای جهان سوم این آمار بسیار كمتر است. این آمار و ارقام دلیل موجهی برای تك‌تك ماست كه به هر بهانه‌ای بستن كمربند ایمنی را فراموش نكنیم.

كمربند ایمنی می‌بایست به صورت استاندارد طراحی و نصب شده باشد. در واقع بسیاری از خودروها دارای كمربند ایمنی غیراستاندارد هستند كه در مواردی می‌تواند به افزایش صدمات در حین سوانح رانندگی منجر شود. به عنوان مثال كمربندهایی كه هنگام بسته شدن از ناحیه گردن عبور می‌كنند، در تصادفات، عامل ثانویه‌ای برای آسیب بیشتر هستند.

نباید فراموش كرد بستن كمربند ایمنی، اصلی است كه باید از سوی تمام سرنشینان چه در صندلی‌های جلو و چه در صندلی‌های عقب خودرو اجرا شود. به طور كلی نشستن افراد زیر 16 سال در صندلی عقب و بستن كمربند ایمنی 40درصد شانس صدمات شدید را كاهش می‌دهد.

پس از هر تصادفی، كمربندهای ایمنی نیز می‌بایست از نظر كارایی بازبینی شود. همچنین در معاینه فنی سالانه خودرو، وضعیت كمربندهای ایمنی علاوه بر سایر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وجود كیسه هوا در خودرو اگرچه باعث افزایش قابل توجه ایمنی سرنشینان می‌شود، اما به هیچ عنوان جایگزین نقش حیاتی بستن كمربند ایمنی نمی‌شود.

نكته جالب آن است كه آمارها نشان می‌دهد دقت پلیس و حضور مشهود و دائمی وی در بستن كمربند ایمنی از سوی سرنشینان خودرو، یكی از مهم‌ترین عوامل در بالابردن تعداد افرادی است كه از كمربند ایمنی استفاده می‌كنند.

بستن كمربند برای كودكان ضروری است

استفاده از كمربند ایمنی در سنین و شرایط مختلف، بسیار متفاوت است. به عنوان مثال در خانم‌های باردار، نحوه بستن كمربند بایستی به صورتی باشد كه قسمت بالایی كمربند از بالای شكم و قسمت پایینی از زیر شكم عبور كند. استفاده از كمربند برای كودكان نیز نسبت به افراد عادی تفاوت‌های زیادی دارد. در كودكان با قد كوتاه‌تر از 140 سانتی‌متر استفاده از صندلی كودك قبل از بستن كمربند ایمنی توصیه می‌شود. صندلی كودك در واقع كمك می‌كند تا كودك در ارتفاع بالاتری قرار گیرد تا كمربند ایمنی بدرستی بسته شود. به عبارت دیگر، صندلی كودك باعث كاهش بیش از 70 درصد مرگ‌ومیر در نوزادان و 54 درصد در كودكان 1 تا4 ساله می‌شود. این صندلی‌ها بر اساس سن، قد و وزن كودكان طراحی شده و براحتی در صندلی عقب خودرو نصب می‌شود.

برخی از این صندلی‌ها، قابلیت آن را دارند كه براحتی روی كالسكه كودكان نصب شوند و مصرفی دوگانه برای والدین داشته باشند؛ به طوری كه والدین بتوانند از صندلی كودك هنگام پیاده‌روی یا خرید، به عنوان بخشی از كالسكه كودك استفاده كنند و هنگام سوار شدن بر خودرو، با انتقال و نصب سریع این صندلی‌ها به خودرو، بتوانند از ایمنی كودك خود هنگام حركت اطمینان یابند. البته تنها استفاده از صندلی كودك كافی نیست چراكه نحوه بستن كمربند ایمنی كودكان در روی صندلی كودك می‌بایست به والدین بدرستی آموزش داده شود. مطالعات نشان می‌دهد بیش از 70 درصد از كودكانی كه در صندلی كودك خودرو قرار داده می‌شوند، با نحوه صحیح بستن كمربند آشنا نیستند. به همین دلیل بهتر است همیشه كمربند ایمنی كودكان توسط والدین آنها بسته یا كنترل شود.

به طور كلی والدین در آموزش كودكان خود در بستن كمربند ایمنی نقش بسزایی دارند. طبق آمارهای موجود، بیش از 40 درصد از كودكانی كه از كمربند ایمنی استفاده نمی‌كنند، والدین آنها نیز از این قانون تبعیت نمی‌كنند. صندلی كودك بخصوص در مواردی كه خودرو دارای كیسه هواست، می‌بایست در صندلی عقب گذاشته شود. قرار دادن كودكان در صندلی جلو خودروهایی كه دارای كیسه هوا هستند، می‌تواند حتی در حین تصادفات خفیف به مرگ (خفگی) یا آسیب جدی در كودك منجر شود.

حالا كه با بخشی از فواید و ضروریات بستن كمربند ایمنی آشنا شدید، آیا بهتر نیست با بستن این وسیله به ظاهر ساده، از جان خود در برابر سوانح محافظت كنید و تجربه سفر نوروزی را به خاطره‌ای خوشایند مبدل سازید؟

تصادفات رانندگی؛ سومین عامل مرگ‌ومیر تا سال 1400

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی روزانه در سراسر دنیا بیش از 3000 نفر در تصادفات رانندگی، جان خود را از دست می‌دهند كه 85 درصد از آن در كشورهای با درآمد متوسط و پایین اتفاق می‌افتد. تحقیقات نشان می‌دهد در سال‌های بین 1378 تا 1400 مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در كشورهای با درآمد بالا تا حدود 30 درصد كاهش می‌یابد؛ اما این آمار به میزان چشمگیری در كشورهای كم‌درآمد یا با درآمد متوسط روبه افزایش است.

پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 صدمات ناشی از تصادفات رانندگی در رتبه سوم در میان سایر بیماری‌ها و آسیب‌هایی كه سلامت انسان را به خطر می‌اندازند، قرار می‌گیرد.

رتبه‌بندی شایع‌ترین بیماری‌ها و آسیب‌ها تا سال 1400

آسیب‌های ناشی از تصادفات رانندگی تا سال 1378 در رتبه نهم قرار داشت كه پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 در رتبه سوم قرار گیرد.

علاوه بر مرگ‌ومیر و ناتوانی‌های جسمی، تصادفات رانندگی پیامدهای اجتماعی و اقتصادی فراوانی به همراه دارد كه قسمت اعظم این تصادفات، گریبانگیر كشورهای در حال توسعه است.

منبع: جام‌جم‌آن‌لاین


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: hasantaleb