تبیان، دستیار زندگی
رسالت مهم نویسندگان متعهد این است که ویژگی‌های اسلامی بودن، مردمی بودن، ضد استکباری بودن(به‌ویژه ضد آمریکایی بودن)، ضد استبدادی بودن و بومی بودن آن نهضت‌ها را تبیین کنند و نگذارند تحلیل‌های غلطی نسبت به این انقلاب‌ها صورت گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسالت نویسندگان متعهد

در مواجهه با بیداری اسلامی


رسالت مهم نویسندگان متعهد این است که ویژگی‌های اسلامی بودن، مردمی بودن، ضد استکباری بودن(به‌ویژه ضد آمریکایی بودن)، ضد استبدادی بودن و بومی بودن آن نهضت‌ها را تبیین کنند و نگذارند تحلیل‌های غلطی نسبت به این انقلاب‌ها صورت گیرد.


رسالت نویسندگان متعهد در مواجهه با بیداری اسلامی

رشید جعفر‌پور*، نویسنده و محقق علوم سیاسی و استاد دانشگاه:

حرکت عظیم مردم مسلمان شمال آفریقا و خاورمیانه در ماه‌های اخیر، نوید «بیداری اسلامی» برای مردم مسلمان دنیا دارد که هرگاه تحت ظلم و ستم استکبار و استبداد قرار گیرند، با اتکا به اسلام و اتحاد اسلامی می‌توانند، هرچند با هزینه‌های فراوان، برای قیام اقدام کنند._

رشید جعفرپور، نویسنده و محقق علوم سیاسی و استاد دانشگاه: حرکت عظیم مردم مسلمان شمال آفریقا و خاورمیانه در ماه‌های اخیر، نوید «بیداری اسلامی» برای مردم مسلمان دنیا دارد که هرگاه تحت ظلم و ستم استکبار و استبداد قرار گیرند، با اتکا به اسلام و اتحاد اسلامی می‌توانند، هرچند با هزینه‌های فراوان، برای قیام اقدام کنند.

با گذشت حدود چند ماه از آغاز انقلاب ملت‌های منطقه خاورمیانه، آمریکا و دیگر سران نظام استکباری که از این بیداری غافل‌گیر شده‌اند، می‌کوشند با شیوه‌های رسانه‌ای و خبری از شدت و غلظت ضداستکباری این حرکت بیداری بکاهند. از نقاطی که آمریکا و غرب به شدت از آن می‌هراسند، اسلامی‌بودن این قیام‌هاست، لذا با نقشه‌هایی سعی در تبلیغات سوء در این زمینه دارند.

گرچه آمریکاییها به رسم همیشگی خود به دنبال انحراف و تغییر ماهیت این حرکت‌ها و قیام‌ها هستند تا بتوانند هزینه‌هایی که منافع آنها در منطقه به خطر می‌اندازد، کاهش دهند، اتخاد چنین سیاستی از سوی آنها نسبت به مردم و انقلاب‌های آنها طبیعی است، چرا که وقتی منافع و جایگاه خود را در حال از دست رفتن میبینند، سعی می‌کنند برموج به‌وجود آمده سوار شده و قیامها را از مسیر درست خود خارج کنند و رنگ و بوی غربی به آن بدهند.

عده‌ای از نویسندگان نیز  تحت‌تاثیر الگوهای غربی انقلاب‌ها، این حرکت‌های اسلامی را در مسیر دموکراسی‌خواهی آمریکا و غرب تفسیر و این نظریه را مطرح می‌کنند که انقلاب‌ها و نهضت‌های به‌وجود آمده، نشات گرفته از بیداری اسلامی نیستند و ریشه دینی ندارد، بلکه این تحولات طرح جدید غرب به سرکردگی آمریکا برای خاورمیانه‌اند.

با گذشت حدود چند ماه از آغاز انقلاب ملت‌های منطقه خاورمیانه، آمریکا و دیگر سران نظام استکباری که از این بیداری غافل‌گیر شده‌اند، می‌کوشند با شیوه‌های رسانه‌ای و خبری از شدت و غلظت ضداستکباری این حرکت بیداری بکاهند.

این در حالی است که بسیاری از شواهد را نادیده می‌گیرند و آنها را در استدلال خود وارد نمی‌کنند و در واقع بسیاری از وقایع و رویدادها را به حساب نمی‌آورند. رویدادها و وقایعی نظیر شعارها، رهبران و محل اولیه حرکت آنها! شعارهای اصلی مردم اسقاط نظام استبدادی و از بین رفتن وابستگی به غرب و احیای عزت اسلامی است..

مردم با ذکر الله اکبر و اغلب از مساجد و مصلاهای نماز جمعه به خیابان‌ها ریخته‌اند و با انگیزه شهادت در راه خدا سینه‌هایشان را در مقابل گلوله سپر کرده‌اند. برگزاری باشکوه نمازهای جمعه و جماعت مردم مصر در میدان التحریر قاهره و شواهد انبوهی وجود دارد که تأیید می‌کند قیام مردم در همه کشورهای انقلابی، عمدتاً با انگیزه‌های قوی اسلامی آمیخته است و خواسته اساسی آنها فراهم شدن بستر مساعد برای اجرای عدالت و شریعت اسلامی و همچنین رفع وابستگی‌های تحقیرآمیز به غرب به شمار می‌آید.

رسالت نویسندگان متعهد در مواجهه با بیداری اسلامی

در برخی کشورها مثل بحرین، نخبگان به ویژه رهبران مذهبی نقش کلیدی دارند. در همه این قیام‌ها مردم نقش اساسی دارند. از سویی دیگر واقعیت این است که انقلاب اسلامی در طول ?? سال اخیر همواره به‌عنوان یک الگو برای مردم مسلمان منطقه مطرح بوده است. نباید فراموش کرد بیداری مسلمانان منطقه و قیام آنها علیه نظام‌های خودکامه و سرسپرده حاکم بر کشورهای اسلامی، جزء آرزوهای بزرگ ملت انقلابی بوده و امروز به فضل الهی و با صبر و مقاومت مردم انقلابی ایران در حال تحقق است. همه ما درباره این انقلاب وظیفه داریم. وظیفه داریم برای جوانان تبیین کنیم که اسلام چگونه باعث حرکت و نهضت می‌شود و نگذاریم، غربیها با هجمه رسانه‌ای، این نهضت‌ها را مصادره کنند و بر موج به راه افتاده سوار شوند. رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر اسلامی بودن این حرکت، انقلاب اسلامی را الهام‌بخش این نهضت‌ها دانستند و فرمودند:

«آنچه که من به طور قاطع عرض می‌کنم، این است که به توفیق پروردگار یک حرکت جدیدی در این منطقه آغاز شده است. این حرکت، حرکت ملت‌هاست؛ حرکت امت اسلامی است؛ حرکت با شعار اسلام است؛ حرکت به سمت اهداف اسلامی است؛ نشان‌دهنده بیداری عمومی ملت‌هاست و طبق وعده‌ی الهی، این حرکت قطعاً و یقیناً به پیروزی خواهد رسید. ملت ایران سرافراز است، مفتخر است و خرسند است که آغازکننده این راه بوده است و ایستادگی و استقامت کرده است. نسل جوانِ امروز که روی کار آمدند، انقلاب را ندیدند؛ اما از انقلابیونِ آن روز اگر محکمتر نباشند، کمتر نیستند.»(بیانات رهبر انقلاب در حرم امام رضا(ع)، نوروز 90)

رسالت مهم نویسندگان متعهد این است که ویژگی‌های اسلامی بودن، مردمی بودن، ضد استکباری بودن(به‌ویژه ضد آمریکایی بودن)، ضد استبدادی بودن و بومی بودن آن نهضت‌ها را تبیین کنند و نگذارند تحلیل‌های غلطی نسبت به این انقلاب‌ها صورت گیرد.

پی‌نوشت:

* زندگینامه:

دیپلم ریاضی فیزیک

کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی

دانشجوی دکتری علوم سیاسی (گرایش جامعه شناسی سیاسی)

سوابق اجرایی:

مدیر بخش ادبیات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مدیر گروه جامعه‌شناسی و اقتصاد مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سوابق علمی:

تألیف چندین مقاله در مطبوعات و نشریات تخصصی

تألیف چندین نقد کتاب

کتاب "فرهنگ اسلامی، جهانی شدن، تهاجم فرهنگی" (در دست انتشار)

کتاب "مطالعه تطبیقی فرهنگ سیاسی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی"(در دست تألیف)

کتاب "انقلاب غیر قابل تصور" (در دست ترجمه)

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتاب‌خوانی تبیان


منابع: خبرگزاری کتاب ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی