تبیان، دستیار زندگی
محیط خانه برای انسان مکتب است. مکتبی ارزنده و بسیار سازنده ، در صورتی که انسان متوجه ی این امر باشد که ازهر فرصت استفاده کند و بر اعصابش تسلط داشته باشد . در این صورت می تواند هم خودسازی نماید و هم دیگران را تربیت نماید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکتب خانه ی "خانه"


محیط خانه برای انسان مکتب است. مکتبی ارزنده و بسیار سازنده ، در صورتی که انسان متوجه ی این امر باشد که ازهر فرصت استفاده کند و بر اعصابش تسلط داشته باشد . در این صورت می تواند هم خودسازی نماید و هم دیگران را تربیت نماید.

خودسازی و دیگرسازی

مکتب خانه ی خانه

می دانید از واجبات تأکید شده در مکتب اسلام ، «خودسازی» است .همان گونه که وظیفه داریم تهذیب نفس و خودسازی کنیم، باید در اندیشه ی ساختن دیگران هم باشیم و برای ساختن دیگران اولین و مهمترین گام ساختن خانواده است.

یا أیّها الّذین آمنوا قوا اَنفُسکم و اَهلیکُم ناراً (1)

ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانواده ی خویش را از آتش دوزخ نگاهدارید.

وقتی پیامبر اکرم)صلی الله علیه و آله وسلم) به رسالت مبعوث شد فرمان یافت که خویشاوندان خود را از خدا بترساند، یعنی سازندگی جامعه را از ساختن خویشاوندان خود شروع کند.

و اَنذر عَشیرتک الأقربین (2)

ای پیغمبر خویشاوندان خود را از خدا بترسان.

یعنی سازندگی جامعه را از ساختن اقوام و خانواده ی خود شروع کن. پس اول خانواده ی خویش را بساز سپس به ساختن جامعه بپرداز. خودسازی و ساختن خانواده و تربیت فرزندان از جمله وظایف بسیار بزرگ پدران است و این مهم تنها در سایه ی تسلط بر اعصاب و خویشتن داری میسر است. و بدانید که هرگز مکتبی برای خودسازی و تربیت صحیح فرزندان و رشد شخصیت معنوی آنها بهتر از محیط خانه پیدا نمی شود.

محیط خانه ، مکتب انسان سازی

محیط خانه می تواند محلی برای عروج و سلوک و تکامل مرد و زن باشد مخصوصاً اگر سعه ی صدر داشته باشیم زیرا تکرار و پافشاری و اصرار، تأثیر بسزا و عجیبی دارد. حرف مؤثر است، ولی عمل تأثیر کامل و مطلوب می گذارد.

اگر کسی بار اول از نصیحت متنبّه نشود ، سرانجام در اثر تکرار و پافشاری زیاد متنبّه خواهد شد و این مرهون حوصله داشتن و دارا بودن سعه ی صدر است.

یکی از کارهای روان شناسان برای به کرسی نشاندن اهدافشان ، همین "تکرار" است ولی "عمل" ، مؤثرتر است ؛

چنانچه مرد نماز را اول وقت بخواند، خانواده نیز نماز را در اول وقت خواهند خواند و اهل تجهّد خواهند شد. اگر مرد در خانه زبان مؤدّب داشته باشد، به هر حال در فرزندان اثر می گذارد . به تجربه ثابت شده است که فرزندان مؤدّب ، پدر و مادر با ادب داشته اند

خانه ، محل رحمت

خداوند مرد را برای زن و زن را برای مرد خلق کرده است تا تشکیل خانواده بدهند. و در کانون خانواده آرامش و اطمینان خاطر یابند. محیط خانه باید محل زدودن و زایل شدن نگرانیها و اضطراب خاطرها باشد.

قرآن شریف محیط خانه را چنین بیان کرده است:  "خانه محلی است که سر تا پا رأفت و مهربانی و رحمت است."

بنابراین هر گونه رفتاری که باعث به سردی گراییدن کانون خانواده می شود ، نوعی کفران نعمت است.

عزیزان، باید بدانند که رحمت و رأفت و محبت ، اموری بسیار حساس و ظریف و همچون شیشه نازکند. گاهی یک سخن نیش دار کافی است محبت چندین ساله را فرو ریزد و چه بسا سخن بی جا و نسنجیده یا سوءظن نسبت به یکدیگر ، محبت چندین ساله را از دلها زایل کند و کانون خانواده را بر هم زند.

یاری یکدیگر

مکتب خانه ی خانه

کمک کردن به زن در امور خانه ، در آخرت به صورت نعمتهای الهی و «حورالعین» متمثل می شود. از این رو مرد نباید همه ی کارهای منزل را به دوش زن بسپارد. زیرا،  رضایت خدا و شرط رفتن به بهشت و خشنودی ائمه ی طاهرین (علیهم السلام) یاری به یکدیگر است هم برای مرد و هم برای زن.

در روایات می خوانیم: اگر زنی سفره ای را پهن یا جمع کند ، خداوند به او نظر رحمت می کند و جهنم را بر او حرام می کند. البته، به شرط اینکه در بهشت را با سخنان نیشدار و... بر خود نبندد.

کمک امام علی (علیه السلام) در امر خانه

رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) وارد خانه ی حضرت علی (علیه السلام) شدند و مشاهده فرمودند که ایشان مشغول عدس پاک کردن هستند. آنگاه فرمودند اگر مردی به زنش در امر خانه کمک کند، پروردگار عالم از او خشنود می شود و به او نظر رحمت می کند و بهشت را برایش واجب می کند. هم چنین کسی که به خاطر خدا برای راحتی و آسایش خانواده اش زحمت بکشد و کار کند مثل اینست که در راه خدا جهاد کرده است.

نمونه ای از تباه کردن اعمال نیک

اگر مردی صبح تا شام کار کند و زحمت بکشد ؛ ولی شب هنگام که به خانه می آید عبوس و نارحت باشد به طوری که زن و فرزندانش از سخن گفتن با او بهراسند، این کار ، ارزش الهی ندارد و جهاد در راه خدا محسوب نمی شود.

عزیزان !

در محیط خانه عبوس نباشید، غم و غصه و ناراحتی را به درون خانه نبرید. شما در بیرون از خانه کار می کنید و خسته می شوید و همسر شما نیز، در خانه به کار و فعالیت مشغول است. او هم خسته می شود. پس باید خستگی یکدیگر را رفع کنید، نه این که با برخوردهای ناصحیح و غیراسلامی برخستگی یکدیگر بیفزایید.

عزیزان من !

این دو روزه ی دنیا می گذرد.آنچه جاویدان و باقی است،  اعمال و رفتار خوب و یا بد شما است. اعمال شما تجسم پیدا می کند. خیلی مواظب باشید ! چون در برزخ و قیامت با شما همنشین و قرین خواهند بود.

فرآوری : سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:

کتاب خانواده در اسلام

پی نوشت :

1-سوره ی تحریم، آیه ی 6.

2-سوره ی شعرا، آیه ی 214.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.