تبیان، دستیار زندگی
در نوشتار زیر به اختصار توضیح می‌دهیم که حذف صفرها از پول ملی چه اثری بر اقتصاد و وضعیت سپرده‌های بانکی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف صفرها و سپرده‌های بانکی


در نوشتار زیر به اختصار توضیح می‌دهیم که حذف صفرها از پول ملی چه اثری بر اقتصاد و وضعیت سپرده‌های بانکی دارد.

حذف صفر

رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه روش‌های فعلی اصلاح پول ملی در ترکیب سپرده‌های بانکی تغییراتی را به وجود می‌آورد، گفت: این امر اسبابی فراهم کرده است که روش‌هایی برای جذب سپرده در بانک‌ها به کار گرفته شود که شاید چندان پسندیده نباشد.

محمودرضا خاوری در مورد حذف صفرها از پول ملی گفت: در شرایط فعلی اقتصاد، مفاهیم موجود در قوانین کشور برای عنوان پول رسمی مثل دینار و ریال از بین رفته است و دیگر مفاهیمی همچون دینار اصلا وجود ندارد.

رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با بیان اینکه دیگر پول ملی ما اجزایی ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد که تومان در کشور به پول رسمی تبدیل شده است.

تومان پول خرد نیست.

وی با طرح این موضوع که دیگر تومان به عنوان پول خرد در مراودات پولی کاربردی ندارد، بر اصلاح واحد پول کشورمان تاکید و بیان کرد: اثربخشی این طرح مشخص است.

به گفته مدیرعامل بانک ملی ساده سازی حساب‌ها و ثبت حساب‌ها، افزایش میل به پس انداز در جامعه از لحاظ روانی، افزایش کنترل تقاضا از جمله مزیت‌های اجرای طرح اصلاح نظام پولی کشور است.

بانک مرکزی سرعت عمل داشته باشد.

خاوری با تاکید بر اجرای طرح اصلاح پول ملی با تدبیر، بر داشتن سرعت عمل در اجرای این برنامه از سوی بانک مرکزی تاکید کرد و در بیان دلایل این امر گفت: با طرح این موضوع در جامعه وسوسه‌ای ایجاد می‌شود، بنابراین نباید اجرای آن به 3 یا 4 سال بعد موکول شود.

روش‌های موجود تغییر در ترکیب سپرده‌های بانکی به وجود می‌آورد و اسبابی فراهم کرده است که روش‌هایی برای جذب سپرده در بانک‌ها بکار گرفته شود که شاید چندان پسندیده نباشد.

رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی با اشاره به تجاربی که برای اصلاح پول ملی در کشور طی سالیان گذشته وجود داشته است، تعویض پول‌های شاهی با پول‌های بانک ملی، تغییر پول ملی که توسط بانک ملی منتشر می‌شد با پول بانک مرکزی پس از تاسیس، تغییر، جابجایی و تعویض اسکناس‌ها در زمان انقلاب با اسکناس‌های جمهوری اسلامی را از جمله این موارد ذکر کرد.

اصلاح پول ملی پروسه‌ای طولانی نیست.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به این شرایط اصلاح پول ملی پروسه طولانی را طلب نمی‌کند، عنوان کرد: نباید جامعه را نگران کرد، مزایای اجرای طرح باید به مردم توضیح داده شود و با سرعت عمل اجرایی شود.

خاوری گفت: تغییر رشد سپرده‌های یک بانک را نمی‌توان مبنایی برای قضاوت نسبت به این موضوع که طرح اصلاح پول ملی بر آن تاثیرگذاشته است، دانست و این موضوع را باید در کل سپرده‌های بانکی در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: قطعا روش‌های موجود تغییر در ترکیب سپرده‌های بانکی به وجود می‌آورد و اسبابی فراهم کرده است که روش‌هایی برای جذب سپرده در بانک‌ها بکار گرفته شود که شاید چندان پسندیده نباشد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : خبرگزاری مهر.

لینک های مرتبط:

بالاخره حذف صفرها خوب است یا بد؟

صفرها برای رفتن آماده شدند!

پول ملی و حذف 4 صفر از آن

تورم و حذف صفرهای پول