تبیان، دستیار زندگی
اگر از روح سالمی برخوردار باشیم(که این روح سالم در پرتو بندگی و عبادت خداوند متعال بدست می‌آید زیرا خداوند متعال می‌فرماید الا بذکر الله تطمئن القلوب) آن وقت است که می‌توانیم به آرامش برسیم و با این آرامش می‌توانیم روز به روز به موفقیت‌های بزرگی در زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوانین معنوی قرآن برای موفقیت


اگر از روح سالمی برخوردار باشیم(که این روح سالم در پرتو بندگی و عبادت خداوند متعال بدست می‌آید زیرا خداوند متعال می‌فرماید الا بذکر الله تطمئن القلوب) آن وقت است که می‌توانیم به آرامش برسیم و با این آرامش می‌توانیم روز به روز به موفقیت‌های بزرگی در زندگی دست پیدا کنیم .


قرآن کریم

بعضی از انسان‌ها می‌پرسند قرآن چه برنامه‌ای برای زندگی شخصی ما داره؟ آیا قرآن می تواند زندگی مادی و دنیایی ما را اداره کند؟ آخه ما تا حالا هرجی دیدیم فقط این بوده که بشینن و قرآن رو ختم کنن و یا مجلس ختم انعام بگیرند و فقط دغدغه افراد این باشه که متن عربی قرآن رو بخونند و مجلس تموم بشود ؟

آیا قرآن فقط برای این نازل شده و در اختیار ما قرار گرفته شده که فقط از روی متنش بخونیم و تموم؟ این مجالسی که برای انس با قرآن می گیرند و این قدر هزینه می کنند چه انسی با قرآن گرفته میشود وقتی فقط و فقط عده‌ای بیان و قاری هم با صدای دلنوازش بخونه و بقیه هم احسن بگن و اون رو تشویق کنن؟

یا مثلاً الآن که به پیشواز ماه رمضان میریم و محافل خوندن قرآن برقرار میشه ، آیا تنها باید به همین اندازه اکتفا کنیم و قرآن را تند و تند بخونیم و تنها به ختم کردن بدون تأمّل آن افتخار کنیم و در آخر ماه به همدیگه آمار تعداد قرآن‌هایی  رو که ختم کردیم را بدیم و به آن مباهات کنیم ؟

سوال اصلی اینجاست که آیا قرآن فقط برای این کارهایی که ما انجام میدیم نازل شده؟ آیا قرآن می تونه یه برنامه زندگی به ما بده؟ آیا قرآن می تونه به ما برنامه موفقیت و پیروزی بده؟

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا : اگر نیکی کنید نیکی به خود کرده‌اید و اگر بدی کنید از آن خودتان است،( اسرا ، 7)

قوانین معنوی قرآن برای موفقیت

1) قانون توانِ دهندگی(بارش)

لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ ال عمران: هرگز به نیکی (کامل) نمی‌رسید تا از آنچه خود دوست دارید انفاق نمایید و هر چه انفاق نمایید حتماً خداوند بدان داناست (آل عمران ، 92)

قانون توان دهندگی بیان می‌کند که تا شما نتوانید از بهترین‌ها در زندگی بگذرید نمی‌توانید به موفقیت‌ها دست پیدا کنید. هر چه توان بخشش شما بیشتر باشد شما به کامیابی بیشتری دست پیدا می‌کنید هر کجا که می‌روید، سعی کنید چیزهایی را به اشخاص بدهید که می‌تواند یک هدیه یا حتی یک تحسین باشد. برای چیزهایی که در زندگیتان دریافت کرده‌اید، ممنون و سپاسگزار باشید و تلاش کنید چرخه‌ی دادن و گرفتن را حف0کنید.

به بیانی دیگر این قانون می‌گوید با رها کردن وابستگی و تعلقاتتان می‌توانید به چیزهایی که می‌خواهید دست یابید. نباید از آرزوها و خواسته‌های تان دست بکشید ولی باید از وابستگی‌هایی که در نتیجه آن‌ها به وجود می‌آید، رها شوید. وابستگی‌ها اغلب اوقات باعث ترس و تزلزل هستند.

به قول یکی از اساتید روا نشناسی و فکر مثبت ؛ در زندگی بارش و ریزش داشته باشید تا رویشی حاصل شود .

این سخن دقیقاً مطابق این آیه‌ی قرآنه که بیان شد .

2) قانون کار ما یا عمل و عکس‌العمل

اخلاق نیک

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا  :  اگر نیکی کنید نیکی به خود کرده‌اید و اگر بدی کنید از آن خودتان است،( اسرا ، 7)

این قانون شرح می‌دهد که هر عملی که انجام می‌دهید نیرو و انرژی ویژه‌ای را تولید می‌کند که همان نوع از انرژی به سوی شما باز گردانده می‌شود. یعنی همان چیزی را که می‌کارید، درو می‌کنید. اگر شما عملی انجام دهید که باعث شادی و موفقیت دیگران شود، شما هم شاد و موفق خواهید شد .

همه‌ی اعمال ما در زندگی در حقیقت شروع بازتابی از اثرات در زندگی می‌باشد .

اگر می‌بینیم در زندگی هامون غم و غصه و ناراحتی رخنه کرده ، جز خود مون کسی را سرزنش نکنیم چرا که فرموده شده :

وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا  : هر کس از یاد من روی بر گردونه _ و جای من را در زندگیش کم‌رنگ و یا خدایی نکرده حذف کنه_ زندگی براش تنگ و سرشار از غم و غصه میشه.(طه ، 124)

3) قانون تلاش

وَ أَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی  :و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست (نجم ، 39)

قانون تلاش بیان می‌کند که شما به اندازه تلاش و کوششتان به موفقیت‌ها دست پیدا می‌کنید و اگر سعی و تلاش کمی دارید به هیچ وجه آرزوی رسیدن به موفقیت‌های بزرگ را نداشته باشید.

موفقیت تصادفی نیست. هیچ‌کس نیست که بدون تلاش و ذکاوت توانسته باشد به موفقیت دست پیدا کند. این خودتان هستید که می‌توانید تصمیم بگیرید که در زندگیتان موفق باشید یا ناموفق. انتخاب با شماست .

اگر از روح سالمی برخوردار باشیم(که این روح سالم در پرتو بندگی و عبادت خداوند متعال بدست می‌آید زیرا خداوند متعال می‌فرماید الا بذکر الله تطمئن القلوب) آن وقت است که می‌توانیم به آرامش برسیم و با این آرامش می‌توانیم روز به روز به موفقیت‌های بزرگی در زندگی دست پیدا کنیم

4) قانون هدف از زندگی

قرآن دو هدف را از آفرینش انسان بر روی کره خاکی بیان می‌کند که این دو هدف می‌تواند انسان را به موفقیت‌های فراوانی برسد:

یکی عبادت خداوند متعال که می‌فرماید:«ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون».  (ذاریات ، 56)

در این آیه، قرآن عبادت را به عنوان غایت‌ خلقت ذکر نموده است .

و هدف دیگر را آبادانی زمین بیان می‌کند آنجا که می‌فرماید:«هو انشاءکم من الارض و استعمرکم فیها فاستغفروه». (سوره هود ،61 )

در اینجا فرموده است: «واستعمرکم فیها» از شما عمران و آبادی زمین را می‌خواهد. شما باید به خود اصلی‌تان دست یابید و سپس هدف خود را از زندگی کاملاً بشناسید .

حرف آخر

اگر از روح سالمی برخوردار باشیم(که این روح سالم در پرتو بندگی و عبادت خداوند متعال بدست می‌آید زیرا خداوند متعال می‌فرماید الا بذکر الله تطمئن القلوب) آن وقت است که می‌توانیم به آرامش برسیم و با این آرامش می‌توانیم روز به روز به موفقیت‌های بزرگی در زندگی دست پیدا کنیم .

آرامش حقیقی و سعادت را در زندگی تنها از آن خداوند بدانیم و از او مدد بگیریم .

بخش قرآن تبیان


منبع :

سایت صد سؤال ، صد پاسخ