تبیان، دستیار زندگی
توان به معنی سرعت تبدیل انرژی است . در دستگاههایی كه برای تبدیل انرژی به كار می روند هر چقدر این سرعت بیش تر باشد قدرت دستگاه نیز بیش تر است . مثلا در ژنراتور توان بیشتر نشان دهنده تولید انرژی برقی بیش تری است . در مصرف كننده ها نیز همین موضوع ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توان الكتریكی چیست ؟

توان الکتریکی چیست (1)؟

توان به معنی سرعت تبدیل انرژی است. در دستگاه هایی كه برای تبدیل انرژی به كار می روند، هر چه این سرعت، بیش تر باشد، قدرت دستگاه نیز بیش تر است . مثلا در ژنراتور، توان بیش تر، نشان دهنده تولید انرژی برقی بیش تر است . در مصرف كننده ها نیز همین موضوع صدق می كند. لامپی كه توان بیش تری دارد، نور زیادتری هم تولید می كند.

چگونه توان را محاسبه كنیم ؟
توان الکتریکی چیست (1)؟

سرعت تبدیل انرژی از تقسیم مقدار آن بر زمانی كه آن انرژی تبدیل شده، به دست می آید. (انرژی الكتریكی از حاصل ضرب ولتاژ در جریان در زمان به دست می آید) . اگر میزان انرژی را بر زمان تقسیم كنیم، حاصل ضرب ولتاژ مدار در جریان آن باقی می ماند كه این همان رابطه توان است:

 (توان = ولتاژ *جریان)

البته این رابطه فقط برای مدارهای DC صدق می كند و در مدارهای AC رابطه دیگری دارد كه بعدا به آن می پردازیم .

توان الکتریکی چیست (1)؟

واحد و دستگاه اندازه گیری توان چیست ؟

توان با واحد وات و در مقادیر بالاتر با كیلو وات و مگاوات سنجیده می شوند كه توسط وات متر اندازه گیری می شود.

اداره  برق چگونه بهای برق مصرفی را محاسبه می كند؟

در همه انشعابات، كنتور، میزان انرژی تحویلی به مصرف كننده ها را اندازه می گیرد و توسط شماره هایی نشان می دهد. این شماره ها بر حسب كیلو وات ساعت تنظیم شده اند . برای دانستن میزان مصرف یك ماه، شماره ماه قبل را از شماره جدید كسر می كنند؛ همچنین هر مشترك موظف است در ماه، مبلغی را به عنوان حق اشتراك كه ارتباطی به میزان مصرف ندارد، بپردازد.

توان الکتریکی چیست (1)؟
توان الکتریکی چیست (1)؟

به عبارت دیگر، شما هرچه برق مصرف كنید، یك مبلغ ثابت ماهیانه به نام حق آبونمان به آن اضافه می شود.

بهای برق مصرفی، از حاصل ضرب مصرف یك ماه در بهای هر كیلو وات ساعت به دست می آید كه در آخر، آبونمان و نیز مالیات صدا و سیما اضافه می شود  كه  مورد آخر، هیچ نفعی برای اداره برق ندارد .

توان الکتریکی چیست (1)؟

نیروگاه سیکل ترکیبی خوی

چرا نرخ برق به صورت تصاعدی حساب می شود؟

این امر به منظور تشویق مشتركین برای مصرف كم تر است. البته مصرف كم تر باعث كاهش بار نیروگاه ها و پست های توزیع شده و این خود باعث كم تر روشن ماندن ژنراتورها و پایین آمدن هزینه می شود. البته در كشورهای پیشرفته به علت فراوانی نیروگاه ها هزینه روشن كردن مجدد ژنراتور، بیش تر از مورد خاموش ماندن آن است و این سبب تشویق مصرف كننده به افزایش مصرف است؛ به عبارت دیگر نرخ تصاعدی در این كشورها برعكس ایران است.

توان الکتریکی چیست (1)؟
منظور از زمان اوج مصرف چیست؟

در زمان های خاصی از شبانه روز، انرژی زیادی از شبكه برق گرفته می شود كه معمولا این زمان، ابتدای شب است؛ زیرا در این زمان بیش ترین مصرف لوازم برقی در منازل و به خصوص مغازه ها

وجود دارد. در این مواقع ژنراتورها بیش ترین بار را تحمل می کنند و در نتیجه سوخت بیش تری مصرف می شود.

خطرات ناشی از برق:

این خطرات به دو دسته خطرات آتش سوزی و خطرات برق گرفتگی تقسیم می شوند . در صورتی كه در یك مدار الكتریكی اتصال كوتاه پیش آید و برطرف نشود، جریان مدار به شدت افزایش یافته و حرارت زیادی تولد می كند. این حرارت، باعث آتش گرفتن عایق سیم ها و گسترش آن به مواد آتش گیر دیگر است. خطر ناشی از برق گرفتگی، به طور مستقیم، شخص را تهدید می كند.

برگرفته از سایت:www.sbsb.ir .


مرکز یادگیری سایت تبیان - فراوری و تنظیم: آلچالانلو