تبیان، دستیار زندگی
سبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامین‌های گروه A و گروه C بوده و همچنین حاوی مقداری ویتامین B، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه سبزیجات را ضدعفونی كنیم؟

سبزیجات و میوه جات بامزه


سبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامین‌های گروه A و گروه C بوده و همچنین حاوی مقداری ویتامین B، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر هستند.


سبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامین‌های گروه A و گروه C بوده و همچنین حاوی مقداری ویتامین B، آهن و مقدار قابل توجهی فیبر هستند.

سبزیجات به دلیل نقش موثرشان در تامین سلامت انسان یكی از گروه‌های مهم موادغذایی محسوب می‌شوند و برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها یا ترمیم زخم‌ها، دید در تاریكی و سلامت پوست ضروری هستند. به همین علت توصیه شده است همیشه همراه غذا از سبزیجات تازه استفاده شود.

آلودگی سبزیجات

سبزیجات اغلب به دلیل استفاده از كودهای انسانی و حیوانی، آب آلوده و تماس حیوانات به عوامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند. در صورت مصرف چنین سبزیجاتی خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر وبا، حصبه، هپاتیت، اسهال خونی و بیماری‌های انگلی نظیر كیست هیداتیك و آسكاریس وجود دارد.

بنابراین لازم است به دلیل بر طرف كردن آلودگی‌های فوق سبزیجات قبل از مصرف، سالم‌سازی شوند. سبزیجاتی كه به صورت خام در تزیین غذا یا همراه ساندویچ و سالاد استفاده می‌شوند نیز باید سالم‌سازی و سپس مصرف شوند.

مراحل تمیز كردن و سالم‌سازی سبزیجات

سالم‌سازی سبزیجات شامل چهار و مرحله اساسی است: پاكسازی، انگل‌زدایی، گندزدایی شست‌وشو.

پاك‌سازی:

ابتدا سبزیجات را به‌خوبی پاك كرده و مواد زاید و غیرقابل مصرف آن را جدا و سپس خوب شست‌وشو دهید تا گل‌و‌لای و مواد زاید از سبزیجات پاك شود.

انگل‌زدایی:

پس از خاتمه مرحله پاكسازی، سبزی پاك شده را در یك ظرف پنج لیتری آب ریخته و به ازای هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه كنید. قدری به هم زده تا تمام سبزیجات در كف‌آب غوطه‌ور شود و پس از چند دقیقه، آنها را به آرامی از روی كف‌آب جمع‌آوری كنید.

ظرف و سبزی را مجددا با آب سالم خوب شست‌وشو دهید تا تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شود.

گندزدایی:

برای گندزدایی و از بین بردن میكروب‌های بیماری‌زا بهتر آن است كه از مواد گندزدایی مجاز موجود در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های موادغذایی و طبق برچسب موجود روی آن استفاده شود اما چنانچه در دسترس نبود، یك گرم (نصف قاشق چایخوری) پودر پركلرین را در ظرفی محتوی پنج لیتر آب بریزید تا كاملا در آب حل شود.

محلول مزبور ضدعفونی‌كننده است. سبزیجات انگل‌زدایی شده مرحله قبلی را به مدت پنج‌دقیقه در این محلول قرار دهید.

شست‌وشوی نهایی:

پس از اجرای گندزدایی سبزیجات آنها را مجددا با آب سالم و فراوان بشویید تا باقیمانده كلر یا مواد گندزدای به‌كار رفته كاملا از سبزیجات جدا شوند. پس از شست‌وشوی نهایی سبزیجات را می‌توان مصرف كرد.

نكته‌های كوچك در مورد آشپزی

پوره سیب‌زمینی از آن اردورهایی است كه می‌توانید آن را از خوشمزه تا بدمزه از آب دربیاورید. با سلیقه و هنر آشپزی‌تان می‌توانید پوره سیب‌زمینی را طوری درست كنید كه اعضای خانواده انگشت‌هایشان را هم با غذا بخورند. برای درست‌كردن انواع مختلف پوره كه هیچ شباهتی به یكدیگر ندارند، این تركیب مواد را امتحان كنید.

قبل از شروع به درست‌كردن هر كدام از این دستورات، سیب‌زمینی را بپزید و از رنده پوره رد كنید تا صاف و یك‌دست شود. به آن نمك هم اضافه كنید و دست به كار شوید.

1- كمی سیر را بكوبید و همراه كمی فلفل سیاه و قرمز به سیب‌زمینی اضافه كنید. این دستور برای كسانی است كه از طعم‌های تند استقبال می‌كنند.

2- كمی زیتون سیاه را خرد كنید و به همراه كمی روغن‌زیتون و آبلیموی تازه به سیب‌زمینی‌ها اضافه كنید. این تركیب را می‌توانید به‌عنوان پیش‌غذا سرو كنید.

3- ژامبون را به شكل مربع‌های یك سانتی‌متری خرد كنید و به همراه كمی پنیر پیتزای رنده‌شده و خیارشور خردشده به سیب‌زمینی اضافه كنید. این تركیب می‌تواند یك میان‌وعده پر انرژی به حساب بیاید.

4- یك فلفل دلمه‌ای سبز را خرد كنید و به همراه كمی پنیر پیتزا و مقدار كمی سس مایونز در سیب‌زمینی‌ها بریزید. این تركیب كمی مزه پیتزا به‌خود خواهد گرفت.

5- این تركیب خوش‌رنگ از مخلوط‌كردن كمی هویج پخته و خردشده و مقداری شوید خردشده با سیب‌زمینی‌ها به دست می‌آید.

6- كمی پیازچه را خرد كنید و به همراه مقداری سینه مرغ پخته و ریش‌شده و كمی سس مایونز به سیب‌زمینی‌ها اضافه كنید. این تركیب را می‌توانید به‌عنوان یك ساندویچ سبك هم میل كنید.

7- قارچ را حلقه‌حلقه كنید و تفت دهید و به همراه كمی جعفری خردشده در سیب‌زمینی‌ها بریزید. این تركیب بسیار سالم و خوشمزه است و می‌تواند به تنهایی یك شام سبك و مفید باشد.

8- به سیب‌زمینی‌ها كمی شیر اضافه كنید. كمی كه نرم شدند، در آنها مقداری كره بریزید و هم بزنید تا لطیف شود. این همان پوره سیب‌زمینی كلاسیك است كه می‌تواند یك همراه خوب برای غذا باشد.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: moradyzade