تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران راهنمایی نورا به سرپرستی سرکار خانم شبنم مرتضی زاده، حضور چشمگیری در این دوره از جشنواره پروژه های دانش آموزی سایت تبیان داشتند. که گزارش آن را در زیر مشاهده خواهید کرد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی نورا

در ششمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی نورا

پژوهشگران راهنمایی نورا به سرپرستی سرکار خانم شبنم مرتضی زاده، حضور چشمگیری در این دوره از جشنواره پروژه های دانش آموزی سایت تبیان داشتند. که گزارش آن را در زیر مشاهده خواهید کرد.

سمینارها

اولین موضوعی که این پژوهشگران به ارائه توضیحات درباره آن پرداختند «آلودگی های آب» بود، این سمینار توسط خانم ها سپیده نصیر زاده، فاطمه فروتن و سارا علی زاده ارائه گردید. این پروژه از موضوعات ارائه شده در سایت تبیان می باشد که شما می توانید با مراجعه به اینجا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

همچنین خانم ها سپیده شریعتی، کیانا جهان بخش و زهره مشکوری سمینار خود را در موضوع «بادگیرهای کویری» ارائه نمودند. موضوع این سمینار نیز از جمله موضوعاتی است که از طریق سایت تبیان به دانش آموزان آموزش داده می شود. اگر شما نیز مایل به تحقیق در این زمینه هستید می توانید با مراجعه به اینجا در جریان این پروژه و نحوه انجام کار آن قرار بگیرید.

غرفه

غرفه این مدرسه به عنوان «کاربردی ترین ایده ها»ی ارائه شده در این دوره از جشنواره شناخته شد و موفق به کسب جایزه برتر در این زمینه گردید.

«تپه های شنی» موضوعی بود که به راهنمایی سرکار خانم محمودی و توسط خانم ها فاطمه مهدیقلی، فاطمه موسوی، فائزه فیاض، مهتاب زنجانی و حنانه یادخسرو تحقیق شده بود. در این پژوهش آمده است که : «تپه های شنی پس از تشکیل در محل خود ثابت نمی مانند، بلکه در جهت وزش باد جابجا می شوند. با وزش باد ماسه ها در دامنه ای که در جهت باد قراردارد به طرف بالا رانده می شوند و پس از رسیدن به قله در دامنه پشتی تپه غلتیده و در آنجا جمع می گردند. جابجایی توده های ماسه در شرایط عادی به 10 تا 20 متر در سال می رسد.» همچنین این پژوهشگران به تحقیق در مورد انواع تپه های شنی و خصوصیات هر کدام از آنها پرداخته و سپس با استفاده از وسایل آزمایشگاه، این تپه ها را در آزمایشگاه محل تحصیل خود شبیه سازی نموده اند. این پژوهش یکی از پروژه هایی است که در سایت تبیان به دانش آموزان آموزش داده می شود، شما می توانید جهت آشنایی با این موضوع به اینجا مراجعه نمائید.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی نورا

یکی دیگر از موضوعات جذاب ارائه شده در این غرفه «ساخت سرعت گیر در خیابان های یک طرفه» بود. این پژوهش توسط خانم ها یاسمن رحمانی راد، عطیه نیکرودی، یاسمن طرخوانی، شیوا تیموری، عسل جلالی، عطیه جنابی و مینا عباسی انجام شده است.

سرعت گیر و سرعت کاه از ابزار کنترل سرعت در نقاط مختلف جهان است. غیر استاندارد و در در نظر نگرفتن استانداردهای جهانی در مورد مکان و نحوه مناسب، باعث کم اثر بودن این ابزار در کنترل سرعت وسایل نقلیه می شود. در این پژوهش به بررسی تاریخچه، تفاوت ها و شباهت های این دو ابزار، وسعت استفاده مزایا و معایب و نیز قواعد و استانداردهایی که باید برای نصب سرعت کاه ها در نظر گرفته شود، پرداخته شده است. همچنین با ساخت ماکتی از یک سرعت گیر یک طرفه نشان داده شد، که وسایل نقلیه فقط مجاز به عبور از یک سمت به سمت دیگر این سرعت گیر هستند و اگر راننده ای بخواهد در جهت خلاف خیابان عبور کند، نمی تواند از روی این سرعت گیر عبور نماید.

آخرین موضوعی که در این غرفه ارائه شده بود «ربات شی جمع کن مغناطیسی» بود که توسط طراحان آن نام «آسیمو» برای آن انتخاب شده بود. این ربات به راهنمایی سرکار خانم صفری و توسط خانم ها فاطمه محراب بیگی، مهر آفرین دستسری، ملیکا نوری، کیانا فدوی زاد، یاسمن سرپولکی و سعیده محمدی ساخته شده بود.

در برنامه نوشته شده در این پژوهش به ربات دستور داده شده که اگر هر دو سلف روی میدان مغناطیسی بود به جلو حرکت کرده و اگر هر دو سلف میدان را نمی دید به عقب برود تا میدان را پیدا کند. یا اگر فقط یکی از سلف ها میدان را می دید به همان طرف بچرخد تا همواره بتواند میدان را پیدا کند.

دستاوردهای دانش آموزان راهنمایی نورا

مسابقات

دانش آموزان راهنمایی نورا با دو گروه در بخش مسابقات شرکت داشتند، که متاسفانه هیچ کدام از این دو گروه موفق به کسب جوایز برتر نگردید.

گروه اول در بخش «رباتیک» بود که خانم ها سعیده محمدی و یاسمن سرپولکی با ربات آتش نشان خود در این مسابقات شرکت کردند. پروژه رباتیک نیز از دیگر موضوعاتی است که سایت تبیان به آموزش آن پرداخته و دانش آموزان علاقه مند می توانند با استفاده از آموزش هایی که از طریق سایت به آنها داده می شود، به ساخت ربات بپردازند و برای محک زدن توانایی خود در مسابقات رباتیک سایت تبیان شرکت نمایند.

و همچنین خانم ها دیبا عبدالکریمی، نیکا نیک فطرت و سوگند جواهریان با ساخت راکت آبی در مسابقات «پرتاب راکت آبی» حضور پیدا کردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه ساخت راکت آبی می توانید به اینجا مراجعه نمائید.

نتیجه پژوهش این دانش آموزان را نیز می توانید از اینجا دانلود نمائید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم : نسرین صادقی