تبیان، دستیار زندگی
مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری شانزدهم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان انحرافی، جرم نیست


مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری شانزدهم

محسنی اژه ای

شانزدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در حالی برگزار شد که غلامحسین محسنی اژه ای مانند همیشه تمایل چندانی به بازگویی جزئیات پرونده ها نداشت. او در مقابل سئوال خبرآنلاین درباره محکومیت حبس برخی از نمایندگان مجلس مانند فاطمه آجورلو نماینده کرج و حسن کامران نماینده اصفهان، پاسخ دقیقی نداد، ولی جزئیات زیادی را درباره پرونده سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و دیگر متهمان پرونده کهریزک بیان کرد.

وی همچنین با محکومیت ترور نخبگان در ایران، اظهار امیدواری کرد نیروهای اطلاعاتی و امنیتی عاملان این جنایت را هر چه سریعتر معرفی کنند. اژه ای همچنین اعلام کرد امسال 54 نفر در خصوص جرایم خشن از جمله آدم ربایی، محاربه از طریق برهنه کردن سلاحهای سرد و گرم و ترساندن مردم، به اشد مجازات محکوم شده اند و 45 نفر از این افراد، به دار آویخته شدند.

به گفته دادستان کل کشور پرونده تجاوز جمعی در خمینی شهر و کاشمر و پرونده قتل کرج مرحوم داداشی در کمترین زمان ممکن به دادگاه رفت.

وی درباره پیشگیری از وقوع جرم، وظایف سایر دستگاه ها و قوه ها را نیز گوشزد کرد و گفت: "اگر تلاش نکنیم زمینه های جرایم کم شود و فرهنگ سازی نکنیم، با برخورد انتظامی و قضایی، همه مشکل حل نمی شود. مردم و رسانه ها باید کمک کند تا زمینه های این گونه جرایم تا حد ممکن کم شود. باید برای رفع زمینه های تبعیض، فقر، ناهنجاریهای فرهنگی اقدام شود، سیستم تبلیغاتی، وزارت ارشاد، رسانه ملی، حوزه ها و همه باید در پیشگیری به دستگاه قضایی کمک کنند تا از وقوع جرم پیشگیری شود."

غلامحسین محسنی اژه ای به رسانه ها حتی اگر می بینند حرفهای وی نیز به التهاب جامعه اضافه می کند، سخنانش را تعدیل کنند: "سعی کنید آرامش را در جامعه به وجود بیاورید. گاهی با تیتر زدن و بیان برخی مسایل، بر التهابات افزوده می شود. شما اگر می بینید حرف بنده نیز موجب التهاب می شود، خودتان عنایت کنید. التهاب فضا به نفع مجرمان است. "

در جدول زیر مشروح پرسشها و پاسخهای این نشست را می خوانید:

پرسش

رسانه

پیشینه

پاسخ

برای پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه چه کرده؟ بعد از ارائه لیست مفاسد اقتصادی از سوی رئیس جمهور چه اقداماتی انجام شده؟

خبرگزاری مهر

هم اکنون رشد فزاینده ای در پرونده های قضایی مشاهده می شود که معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بارها درباره آن تذکر داده است

در قانون اساسی از ما خواسته اند از وقوع جرم پیشگیری کنیم و مراتبی دارد. بخشی از این مراتب در پیگیری و صدور احکام و اجرای آن است که سالهاست انجام می شود. در دهه اول انقلاب، اقداماتی که انجام شد، پیشگیریهای زیادی بود. سرعت عمل و قاطعیت در اجرای قوانین مرتبه ای از پیشگیری است. تنظیم لوایح قضایی مناسب نیز انجام شده. مراتبی از پیشگیری از وقوع جرم نیز فراقوه ای است. اگر فقر در جامعه باشد، مفسده به دنبال دارد. رفع فقر به دست قوه قضائیه است؟ تبعیض و اختلاف طبقاتی باعث جرم می شود. رفع تبعیض و اختلاف طبقاتی تنها کار ماست؟ بی سوادی و جهل باعث جرم می شود. نظام جمهوری اسلامی سند پر افتخاری نسبت به سواد آموزی پس از انقلاب دارد. ما اقدام نشده بود انجام نداده بودیم، رفع بی سوادی و جهل توسط قوه قضائیه امکان پذیر است؟ بخشی از پیشگیری از وقوع جرم فرا قوه ای است. انشااله بشود با بسیج همگانی دولت و مجلس و قوه قضائیه پیشگیری کنیم. مواردی که رئیس جمهور گفته برخی رسیدگی شده و برخی نیز نمی شود به آنها مفسد اقتصادی گفت. برخی افراد معوقات بانکی داشته اند و یک دسته از چهار دسته را می توان فساد اقتصادی خواند. برخی نیز در حال رسیدگی است.

ترکیه و عراق از اقدامات مرزی ایران در مقابله با تروریستها حمایت کرده اند. نظر شما چیست؟

پرس تی وی

در روزهای اخیر، نیروهای سپاه پاسداران درگیریهایی را در نوار مرزی با گروهک موسوم به پژاک داشته اند که تلفاتی از دو طرف گزارش شده است.

ما معترضیم چرا سایر کشورها هم حمایت نمی کنند. بدیهی است همسایگان ما از مبارزه با تروریستها حمایت کنند. چرا برخی از کشورها از تروریستهای ایرانی و غیر ایرانی حمایت می کنند؟ جمهوری اسلامی ایران، عراق و ترکیه و سایر همسایگان از این که بخواهند علیه تروریستها اقدام کنند، بسیار طبیعی و قانونی است. از اقدامات تروریستی مانند نروژ چه کسی حمایت می کند؟ مجازات تروریستها عین دفاع از حقوق بشر است.

دستگیری هنرمندانی مانند پگاه آهنگرانی و مرضیه وفامهر به چه دلیل بوده؟

خبرگزاری ایرنا

همسر ناصر تقوایی فیلمساز به نام مرضیه وفایی مهر و بازیگر سینما، پگاه آهنگرانی در روزهای اخیر بازداشت شده اند

هیچ کس به عنوان هنرمند یا دیگر مشاغل، دستگیر نمی شود. هر کسی مرتکب جرم بود یا در مضان اتهام قرار داشت و اسناد و مدارک توجه به او را مشخص کرد، تحت تعقیب قرار می گیرد. این دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند با گزارش رسمی مراجع امنیتی و بازداشت شدند. تحقیقات مقدماتی پرونده شان تکمیل شده و قرار است آزاد شوند.

فردی در بخشهای سینمایی وزارت ارشاد دستگیر شده که وابسته به جریان انحرافی است و همچنین فردی به عنوان اخلالگر در بازار ارز دستگیر شده که به این جریان مرتبط است. توضیحی درباره این افراد بدهید؟

خبرگزاری فارس

در روزهای اخیر برخی از دستگیریهای قضایی به متهمان جریان انحرافی نسبت داده می شود. قوه قضائیه می گوید با جرایم افراد سر و کار دارد و نمی خواهد وارد مسایل سیاسی شود.

عنوانی به نام جریان انحرافی در اتهام به افراد وجود ندارد. کسی در مضان اتهام باشد یا مجرم باشد، تحت تعقیب قرار می گیرد. قاضی نمی رود تحقیق کند انگیزه های متهم چیست. البته به این معنا نیست هیچ وقت این کار را نکند، گاهی به خاطر تخفیف، انگیزه مجرم بررسی می شود. انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم را می شود تخفیف داد. قاضی ملزم نیست تحلیل انگیزه متهم را بررسی کند. نسبت به افراد دستگیر شده در وزارت ارشاد حضور ذهن ندارم. ولی فردی که درباره مسایل ارز دستگیر شده، جزئیات در آینده مشخص می شود که در نظام پولی و مالی کشور اخلال کرده یا نکرده پس از بررسی مورد، گزارش می دهیم. طبق قانون، اخلال در نظام پولی، اتهام است.

سرنوشت قضات مرتبط با پرونده کهریزک به کجا رسید؟

خبرگزاری ایسنا

در پرونده کهریزک سه تن از دادستانی تهران به نامهای سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، حسن دهنوی معروف به حداد و بازپرس حیدری فر، متهم هستند که بر خلاف موازین، افراد را به بازداشتگاه غیر استاندارد کهریزک معرفی و باعث قتل سه تن شد ه اند.

قبلا شکایتی شده بود نسبت به قضاتی که در پرونده کهریزک قاضی بودند، برای آن شکایت، در دادسرا، قرار منع تعقیب صادر شد. اعتراض شد، دادگاه نقص می گیرد و پرونده به دادسرا باز می گردد. یکی از نقصها، استعلام از مراجع قانونی بود که اتهام متهم را تایید کنند یا خیر. چون جواب استعلام نیامده، پرونده باز است و به دادگاه بازنگشته. به قرار منع تعقیب اعتراض شده است و قرار منع تعقیبی صادر نشده است. دادسرای انتظامی قضات نیز پرونده را جداگانه تعقیب می کرد متعاقب شکایت، از دادگاه انتظامی قضات درخواست تعلیق این قضات را کرد که این کار انجام شد. این پرونده هنوز به دادسرا نرفته و هنوز قضات معلق هستند. هنوز پرونده ها به دادگاه نرفته و تبرئه نشده است.

درباره قانون منع حمل و خرید و فروش سلاح سرد که باعث کشتار بیش از 11 هزار نفر در ده سال گذشته شده، چه می کنید؟

شبکه خبر

در روزهای اخیر پزشکی قانونی گزارش داده بیش از 11 هزار نفر در ده سال اخیر به وسیله سلاح سرد کشته شده اند و در روزهای اخیر نیز قتلهای خیابانی با چاقو افزایش یافته.

برخی از سلاحهای سرد مانند پنجه بکس هیچ کارکردی به جز شرارت ندارند، ولی برخی از وسایل مانند چاقو، استفاده های مشروع نیز دارد. چنانچه نمایندگان مجلس این احساس را دارند که طرحی باید تهیه شود برای جلوگیری از ساخت و استفاده از سلاح سرد، ما نیز از لحاظ کارشناسی، حاضر به همکاری هستیم. از خانواده ها درخواست می کنم مراقب جوانها باشند که چاقو با خود حمل نکنند. جوان است و نمی تواند خود را در حوادث کنترل کند. به اشرار نیز هشدار جدی را می دهم که مطمئن باشند ما در برخورد با کسانی که امنیت مردم را با سلاح سرد یا گرم به خطر می اندازند، اغماضی نخواهیم کرد و طبق قانون و شرع، اگر کسی با سلاح گرم و یا سرد موجب وحشت مردم شود، به عنوان محارب با او برخورد می کنیم. فرقی بین سلاح سرد و گرم در ایجاد وحشت مردم وجود ندارد. حتی در صورت رضایت شاکی، ما از جنبه محارب بودن با این اشرار برخورد می کنیم. در قوه قضائیه نیز ما لایحه ای را تدارک دیده ایم که در صورتی که مجلس طرح نداد، ما رسیدگی کنیم و لایحه خواهیم داد.

در خصوص اسیدپاشی های اخیر که مکررا انجام می شود، در همدان و سایر شهرها، چه اقداماتی انجام می شود؟

خبرگزاری زنان

در سال گذشته، زنی 26 ساله در همدان، مورد اسیدپاشی قرار گرفت و چهره اش سوخت

در پرونده اسید پاشی در تهران، شاکی در خارج از کشور به سر می برد. امروز درباره این گونه جرایم و جریانات خشن، ما هیچ عنوان کوتاهی نخواهیم کرد و به قدرت و قوت اقدام خواهد شد.

بازداشت آقای بقایی که مطرح شده و پس از آن، آزاد شده، صحیح است؟

روزنامه شرق

حجت الاسلام شجونی در گفتگو با روزنامهت شرق مدعی این موضوع شده بود

نه، درست نیست

چرا درباره اهانت به رئیس جمهور از طریق چاپ کاریکاتور اقدام نمی کنید؟

روزنامه ایران

هفته نامه شهروند کاریکاتوری از رئیس جمهور و برخی از اعضای هیات دولت را منتشر کرده است

امروز با دادستان تهران مطرح کردم و در هیات نظارت بر مطبوعات که نماینده ما نیز در آن شرکت دارد، قضیه را دنبال کردیم. هیات نظارت هم اقدام خود را داشته و به نشریه مزبور، تذکر داده است.

درباره حضور در مجلس تان توضیح بدهید

خبرگزاری موج

مجلس از دادستان کل کشور خواسته برای تعاملات بین قوا روز سه شنبه (فردا) در کمیسیون تخصصی حاضر شود

درباره راهکارهای قانونی و همکاری دو نهاد و قوه موضوعات را بررسی می کنیم تا راهکارهای قانونی برای کوتاه کردن رسیدگی به پرونده ها مطرح است.

برخی از نماینده مجلس درخواست محاکمه آقایان موسوی و کروبی در دادگاه را دارند که باعث مشارکت مردم در انتخابات آینده می شود چون ابهام برطرف می شود. برای ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات آینده دادگاه علنی برای این افراد نخواهید داشت؟

خبرگزاری ایلنا

عماد افروغ و علی مطهری در گفتگو با خبرآنلاین خواستار محاکمه علنی و منطبق با عدالت میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالف دولت شده بودند. تاکنون به این درخواست پاسخی داده نشده و این اشخاص در شرایط ویژه به سر می برد

دستگاه قضایی با متهم و جرم و مجازات سرو کار دارد و بدیهی است در راستای مصالح نظام، آنچه در چارچوب وظایفش باشد، انجام می دهد. برخی از سئوال شما، نظرتان بود و پاسخی لازم نیست بگیرید

قوه قضائیه درباره آتش سوزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام چه کرده؟

روزنامه اطلاعات

یک مورد آتش سوزی عمدی در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده بود

حضور ذهن ندارم و نشنیدم کسی دستگیر شده باشد.

درباره پرونده موسوم به پالیزدار، ظاهرا برای برخی از متهمان مجلس مانند فاطمه آجورلو نماینده کرج و حسن کامران نماینده اصفهان حکم حبس صادر شده، چرا اجرا نمی شود؟

خبرآنلاین

در پرونده تحقیق و تفحص از قوه قضائیه، عباس پالیزدار محکوم به زندان شد و برخی از نمایندگان مجلس نیز در مظان اتهام قرار گرفتند و محکوم به حبس شدند

احکامی که صادر شد، قابل تجدید نظر است، و در صورتی که قطعیت پیدا کند، اجرا می شود، اما به این معنا نیست که اطلاعیه بدهیم و به همه بگوییم چه احکامی صادر و اجرا شده. اگر حکمی در پرونده ای که می گویید صادر شده باشد، اجرا می شود.

با توجه به جری شدن اوباش نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر، از ائمه جمعه نظرسنجی کرده ایم و نزدیک به 70 درصد قوه قضائیه را به خاطر عدم برخورد قطعی با اراذل و اوباش، مسئول دانستند. چه جوابی می دهید؟

خبرگزاری نسیم

در دو ماه گذشته گزارش های مختلفی از حمله به چند طلبه و روحانی در شهرهای مختلف از جمله تهران، زیاد شد ه است

از همه خیرخواهانی که حساسیت نشان می دهند، تشکر می کنم. این نیز مرتبه ای از امر به معروف و نهی از منکر است. خواسته شان این است که همه نیروهای انتظامی و قوه قضائیه فعالتر شوند و ما تشکر می کنیم. توقع ایجاد شده که چرا ظرف 48 ساعت، حکم نمی دهید؟ با قوانینی که وضع شده، امکان پذیر نیست که به این سرعت رسیدگی شود. به استحضار مردم عزیز می رسانم ضمن تشکر مجدد از آنها، دستگاه قضایی و رئیس قوه به طور جدی با تمام توان تلاش می کنیم در کوتاهترین زمان ممکن قانونی به این مسایل رسیدگی کنیم

درباره پرونده ضاربان آمران به معروف، احساس می شود قوه قضائیه حساسیت نشان نمی دهد. آیا این درست است؟

خبرگزاری دانشجو

در دو ماه گذشته گزارش های مختلفی از حمله به چند طلبه و روحانی در شهرهای مختلف از جمله تهران، زیاد شد ه است

نه، این صحیح نیست. درباره سه مورد خصوصا طلبه ای که نهی از منکر کرده، باید نظر نهایی پزشک گرفته شود. نظریه اولیه پزشکی قانونی را گرفته ایم. اما نظر نهایی چون باید آثار جراحتها را بار دیگر پزشکی قانونی مطالعه کند، پس از گزارشهایی که اعلام شد، دادگاه اظهار نظر و صدور رای می کند. گاهی پزشک درباره میزان جراحتها تا سه بار نظر می دهد.

درباره نورچشمی هایی که مبالغ کلان وام گرفته اند و به خارج رفته اند، شما چه اقدامی کرده اید؟ قانون از کجا آورده ای را چرا اجرا نمی کنید؟

خبرگزاری آنا

----

برخی از موارد هست که گزارش می شود فلانی اختلاس کرده، ماهها تحقیق می شود و بعد مشخص می شود چنین چیزی صحت نداشته. باید عنایت کنید بین حرفهایی که زده می شود و چیزی که ثابت می شود. خود را جای مردم بگذاریم. اگر نسبت به ما گزارشی صادر شود، توقع رسیدگی و پس از آن قضاوت داریم. توقع داریم از خود ما نیز توضیح بخواهند تا تصمیم بگیرند. درباره دیگران نیز همینطور است. این نور چشمیهایی که می گویید برده اند و خورده اند، مدارک بدهید و ببینید که سریع پیگیری می کنیم. درباره کسانی که مشمول اصل 49 قانون اساسی درباره بررسی اموال هستند و 8 دسته هستند، قانون جزئیات را مشخص کرده، آنچه تصویب شده، در حال اجرا است.

- منابع موثق از برخورد قریب الوقوع با معاون اول رئیس جمهور و جریان انحرافی خبر می دهند. تایید می فرمایید؟

-چند نفر درباره ماده مخدر شیشه اعدام شده اند؟

خبر رادیو

منبع و پیشینه این سئوال معلوم نیست

- به این محکمی که می گویید منابع موثق، از ایشان بپرسید که آیا این اتفاق افتاده یا نه.

-درباره سئوال دوم، اصل و اصلاحیه قانون برخورد با مواد مخدر در مجلس و مجمع تشخیص تصویب شده و برخی از مواد روانگردان نیز به عنوان مواد مخدر قرار گرفت. شیشه الان در ردیف هروئین و مشتقات آن مانند کراک است. داشتن یا خرید و فروش بالای 100 گرم هروئین و سایر مواد مخدر با مجازات اعدام مواجه می شود. در صورت وارد کردن این مواد به زندان، به هر میزان، مجازات اعدام است. نگهداری مواد برای افراد بار اول بین 30 تا 100 گرم، حبس ابد دارد. اگر تکرار شد، تفاوت در مجازات وجود دارد.

آیا وجود اسکله های غیر مجاز را تایید می کنید؟

روزنامه جهان صنعت

رئیس جمهور برخی از مسئولان نظامی را متهم به داشتن اسکله غیر مجاز کرد و آنها را برادران قاچاقچی خواند. سپاه واکنش نشان داد و این مسئله را تذکیب کرد.

مجوز اسکله را دولت می دهد و موضوع قضایی نیست. اظهار نظر نمی کنم

تعدادی از محکومان انتخاباتی در زندانهای استان البرز نگهداری می شوند. آیا این روند قانونی است؟

روزنامه اعتماد

----

در خصوص محل وقوع جرم، دادگاه صالحه، حوزه قضایی محل وقوع جرم است، ولی درباره حوزه اجرای جرم سازمان زندانها می تواند با توجه به امکانات این سازمان، در هر جایی نگهداری کند. می توانند با توافق مبدا و مقصد زندانی را منتقل کنند. این توافق می تواند با زندانی نیز صورت گیرد. گاهی نیز رضایت زندانی در این باره، شرط نیست و صلاحدید سازمان زندانها مطرح است. درباره استان البرز نیز چون تازه تشکیل است، تعدادی از زندانیان به تهران منتقل می شوند و تعدادی نیز که بتواند به جاهای دیگر منتقل می کند البته نه به این سرعت.

درباره جزئیات اقدامات قضایی در ترورهای اخیر بفرمایید؟

روزنامه جام جم

یکی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر هفته جاری ترور شد

تا پیش از ظهر امروز سیستم اطلاعاتی و انتظامی کسی را بازداشت نکرده است.

چرا اسناد اتهامات آقای ملکزاده در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت؟

روزنامه مردمسالاری

---

من نمی دانم کسی که این ادعا را کرده، درست است یا نه

چه سازمانهایی پشت این ترور اخیر هستند؟

پرس تی وی

در چند روز گذشته یک دانشجوی ارشد دانشگاه خواجه نصیر ترور شد

تا زمانی که سیستم اطلاعاتی و امنیتی ما تحقیقات خود را کامل نکرده، جواب قاطع نمی شود داد. به طور کلی چه کسانی نیروهای نخبه و دانشمندان و نیروهای موثر را شناسایی و ترور می کنند؟ ما دیده ایم کسانی که با ماهیت جمهوری اسلامی و کارایی این نظام مخالفند. مردم می گویند دشمنان نمی توانند پیشرفت و قدرت ما را ببیند. ترور کاری ندارد، ولی کسانی که این کارها را می کنند، باید منتظر عواقب کارهای خود باشند. یک فرد مسیحی و ضد اسلام در یک جنایت در نروژ چند نفر را با بستن به رگبار و بمب می کشد. چندین نفر را مجروح و بی سرپرست می کند. همین برخوردهای تبعیض آمیز غرب در مقابل تروریسم، این مسایل را باعث می شود. ترورهای اینچنینی دولتی است.

بخش حقوق تبیان


منبع:خبرآنلاین