تبیان، دستیار زندگی
روزنامه‌نگار و منتقد سینما و تلویزیون، مجموعه تلویزیونینابرده رنج را یك نوآوری نا‌موفق در حوزه دفاع مقدس دانست و گفت كه این سریال یك كپی دسته چندم از فیلم‌های جنگی خارجی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"نابرده رنج"، یك نوآوری ناموفق!

تبارشناسی اسد در سریال «نابرده رنج»


روزنامه‌نگار و منتقد سینما و تلویزیون، مجموعه تلویزیونی"نابرده رنج" را یك نوآوری نا‌موفق در حوزه دفاع مقدس دانست و گفت كه این سریال یك كپی دسته چندم از فیلم‌های جنگی خارجی است.


"جلیل اكبری صحت" نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون گفت: كارگردان این مجموعه تلاش كرده است تا تصویری جدید از دوران جنگ و دفاع مقدس به بیننده ارائه كند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ادامه داد: مجموعه " نابرده رنج " سیر تحول شخصیت‌های داستان را به نمایش می‌گذارد كه این تحول به خاطر حضورشان در جبهه‏ها رقم می‌خورد.

این روزنامه‌نگار تأكیدكرد: به رغم تلاش كارگردان، برآیند این اثر، یك كپی دسته چندم از مجموعه‌ها و فیلم‌هایی مربوط به جنگ آمریكا در ویتنام است.

اكبری صحت توضیح داد: آنچه در داستان " نابرده رنج " مطرح می‌شود واقعیت بیرونی ندارد و آن چیزی كه در هشت سال دفاع مقدس روی داد، متفاوت از آن چیزی است كه در آثار سینمایی و تلویزیونی بازگو می‌شود.

نوعی افراط و تفریط در آثار دوران دفاع مقدس وجود دارد كه نیازمند اصلاح است. فضای جبهه‌ها، منبعث از زندگی روزمره مردم دوره یادشده بوده، نه آن‏قدر كه برخی آثار به نمایش می‏گذارد، تقدس داشت و نه آن‏گونه كه اخراجی‌ها نشان داد، بود

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، ادامه داد: با وجود آن‏كه كارگردان جوان این سریال سعی در نوگرایی داشت، اما تلاش شخصیت‌هایی كه به دنبال گنج هستند به تعبیری به رفتار "دایی جان ناپلئونی" بیشتر شباهت دارد.

اكبری صحت تاكید كرد: اینكه تلویزیون تلاش می‌كند نگاه خود را به مقوله دفاع مقدس تغییر داده و به نوآوری در این حوزه میدان دهد، جای امیدواری است؛ اما همین نوآوری نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد؛ زیرا امكان دارد به اصل موضوع خدشه وارد كند.

این منتقد سینما و تلویزیون یادآور شد: آثاری كه تاكنون در عرصه دفاع مقدس تولید شده نشان‏گر واقعیت‏ها و فضای حقیقی آن ایام نبوده است.

به عقیده اكبری صحت، انحراف از واقعیت‌های جنگ تحمیلی در آثاری مانند اخراجی‌ها و یا زیاده‌روی آثار تلویزیونی در پرداخت به جنبه معنوی در جبهه‌ها قابل مشاهده است.

وی یادآورشد: نوعی افراط و تفریط در آثار دوران دفاع مقدس وجود دارد كه نیازمند اصلاح است. فضای جبهه‌ها، منبعث از زندگی روزمره مردم دوره یادشده بوده، نه آن‏قدر كه برخی آثار به نمایش می‏گذارد، تقدس داشت و نه آن‏گونه كه اخراجی‌ها نشان داد، بود.

این نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون توضیح داد: فارغ از اینكه آیا مجموعه "نابرده رنج ‌" در جذب مخاطب موفق عمل كرده‌ یا نه، باید گفت كه داستان این سریال چندپاره‌ و برگرفته از موضوع‏های عشقی و عاطفی به همراه موضوع‏های اجتماعی و جنگ است كه با یكدیگر پیوند خوبی نداشته‌اند.

اكبری صحت افزود: هرچند این سریال از بازیگران خوبی بهره گرفته است، اما بازی‌های آنان هم‏خوانی لازم را با یكدیگر نداشت. این‏كه همه در این سریال عاشق شوند، نوعی الگوبردای از آثار فیلم‏فارسی است.

پخش مجموعه شبانه " نابرده رنج " ساخته علیرضا بذرافشان كه از موضوعی اجتماعی - تاریخی برخوردار است، این هفته پایان یافت.

كامبیز دیرباز، سیاوش طهمورث، سام درخشانی، سحر دولتشاهی ، ثریا قاسمی و مینا جعفرزاده در این مجموعه ایفای نقش كردند.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: pakdamani