تبیان، دستیار زندگی
از مجموع سخنان امامان معصوم(ع) چنین استفاده می‏شود که مزاح و شوخی تا اندازه‏ای پسندیده است. ایشان به طور مطلق از مزاح نهی نکرده‏اند؛ بلکه شوخ‏طبعی را به طور نسبی و در شرایط خاص ستوده‏اند و حتی خود آن بزرگواران تا حدی که به افراط نرسد، مزاح می‏کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه نوع شادی را معصومین(ع) تأیید کرده‏اند؟

طاق نصرت چراغونی شادی


از مجموع سخنان امامان معصوم(ع) چنین استفاده می‏شود که مزاح و شوخی تا اندازه‏ای پسندیده است. ایشان به طور مطلق از مزاح نهی نکرده‏اند؛ بلکه شوخ‏طبعی را به طور نسبی و در شرایط خاص ستوده‏اند و حتی خود آن بزرگواران تا حدی که به افراط نرسد، مزاح می‏کردند.(1)


باشگاه کاربران: ماه شعبان در نظر شیعیان و دیگر مسلمانان ماه رحمت و شادی است و چون در آن اعیاد مناسبتی فراوانی نیز هست، شیعیان این ماه را ماه شادی دل فرزندان زهرا(سلام الله علیها) می‏دانند. میلاد چند معصوم(ع) و نیز تنی چند از بزرگان شیعه در این ماه، شادی وصف‏ناپذیری را برای شیعان به ارمغان آورده است و از همین روست که از سالی تا سال دیگر انتظار رسیدن رجب و شعبان را می‏کشیم. «شیعتنا یفرحون بفرحنا و یحزنون بحزننا» نیز تأییدی است بر این رفتار ما که شادیم چون اهل‏بیت(ع) از آمدن امام دوازدهم(عجّل الله فرجه) به دنیا شادند.

خنده، سیره پیامبر(ص)

پیامبر اکرم(ص) فرمود: من هم نماز می‏خوانم و هم می‏خوابم؛ هم روزه می‏گیرم و هم غذا می‏خورم؛ هم می‏خندم و هم گریه می‏کنم؛ پس کسی که از راه و روش من روی گرداند، از من نیست.(2)

نفرت خداوند از ترش‏رویی

در سیره آن حضرت آمده است که وقتی یکی از اصحاب خود را غمگین می‏دید، او را به شوخی کردن شاد می‏کرد و می‏فرمود: «خداوند نفرت دارد از ترش‏رویی فرد در چهره برادرش»(3)

شاد بودن چهره مؤمن

پیامبر اکرم(ص) فرمود: «مؤمن، شوخ و شنگ است و منافق، ترش‏رو و خشمگین»(4)

ضرورت شادی

امام علی(ع) می‏فرماید:

«شادی، روح را باز می‏کند و نشاط را برمی‏انگیزد»(5)

«کسی که سرورش اندک باشد، آسودگی او در مرگ است»(6)

«وقتی روز شادی در اختیارت قرار گرفت، از آن دوری نکن؛ زیرا وقتی در دست روز اندوه قرار بگیری، از تو صرف نظر نخواهد کرد»(7)

پاداش شخص شاد کننده

امام علی(ع) فرمود: «ای کمیل! خانواده‏ات را فرمان ده که روزها در به دست آوردن بزرگواری و شب‏ها در رفع نیاز خفتگان بکوشند. سوگند به خدایی که تمام صداها را می‏شنود، هر کس دلی را شاد کند، خداوند از آن شادی لطفی برای او قرار دهد»(8)

ملاک غم و شادی

امام علی(ع) می‏فرماید: «خوش‏حالی تو از چیزی باشد که در آخرت برایت مفید است و اندوهت برای از دست دادن چیزی از آخرت باشد؛ آنچه از دنیا به دست می‏آوری، تو را خشنود نسازد و برای آنچه در دنیا از دست می‏دهی، زاری‏کنان تأسف مخور»(9)

شوخی به‏جا

حضرت علی(ع) می‏فرمود: «رسول خدا(ص) هرگاه یکی از اصحاب خود را اندوهگین می‏دید، او را با شوخی و مزاح خوش‏حال می‏کرد»(10)

شاد کردن مؤمنان، عبادت در نزد خدا

امام باقر(ع) نیز فرمود: «در نزد خدا عبادتی محبوب‏تر از شاد کردن مؤمنان نیست»(11)

شوخی و خوش‏اخلاقی

یونس شیبانی می‏گوید: روزی امام صادق(ع) از من پرسید: شوخی کردن نزد شما چه جایگاهی دارد؟ گفتم: اندک است؛ حضرت فرمود: پس این‏گونه نباشید.

«بی‏گمان، شوخی از خوش‏اخلاقی است و تو با این کار، برادر خود را شاد می‏کنی؛ رسول خدا (ص) با افراد شوخی می‏کرد و می‏خواست آنان را شاد کند»(12)

اهمیت شاد کردن

امام کاظم (ع) فرمود: «به درستی که زیر عرش خدا، سایه‏ای است که ساکن نمی‏شود در آن، مگر کسی که کار خیری برای برادر دینی‏اش انجام دهد یا گرفتاری او را برطرف و یا قلبش را شاد گرداند»(13)

شادی‏های پسندیده

امام رضا(ع) به ریان بن شبیب فرمود: «اگر دوست داری در درجات عالی بهشت با ما باشی، به حزن ما محزون و به شادی ما شاد باش»(14)

نکوهش حزن و اندوه

حضرت عیسی(ع) فرمود: «کسی که حزن و اندوه او زیاد باشد، بدنش مریض است»(15)

امام علی(ع) فرموده است: «حزن و اندوه نصف پیری و درهم‏شکستگی است»(16)

«غصه و اندوه، بدن را آب می‏کند»(17)

پی‏نوشت:

1. بحارالانوار، ج 16، ص 116.

2. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ح 1، ص 319.

3. میرزا حسین نوری، مستدرک الوسائل، ج 8، ص 321.

4. تحف العقول، ص 49.

5. تمیمی آمدی، غررالحکم و دررالکلم، ح 2023.

6. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 75، ص11.

7. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 286، حکمت 270.

8. نهج البلاغه، ترجمه: دشتی، ص 487، حکمت 257.

9. همان، ص 357، نامه ی 22.

10. مستدرک الوسائل، ج 8، ص 407.

11. وسائل الشیعه، ج 11، ص 569.

12. محمد بن یعقوب کلینی رازی، الکافی، تحقیق: علی اکبر غفاری، ج 2،ص 663.

13. بحارالانوار، ج 84، ص 174.

14. همان، ج 44، ص 286.

15. شیخ صدوق، امالی، ج 3، ح 436.

16. ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص 214.

17. غررالحکم و دررالکلم، ح 1039.


باشگاه کاربران تبیان ـ ارسالی از: goleyas