تبیان، دستیار زندگی
گوجه فرنگی گوجه فرنگی در سه مرحله ی سبز رسیده، صورتی و قرمز برداشت می شود ولی برای نگهداری، باید گوجه فرنگی قرمز، صاف، یكنواخت و دارای بافت نسبتاً سفت باشد تا در طی زمان نگهداری بافت (گوشت) آن آبكی نشود. برای تشخیص رسیده بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه نكاتی را در خرید و نگهداری سبزیجات رعایت كنیم؟

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی  در سه مرحله ی سبز رسیده، صورتی و قرمز برداشت می شود ولی برای نگهداری، باید گوجه فرنگی قرمز، صاف، یكنواخت و دارای بافت نسبتاً سفت باشد تا در طی زمان نگهداری بافت (گوشت) آن آبكی نشود.

برای تشخیص رسیده بودن گوجه فرنگی می توان با یك چاقو بافت گوجه فرنگی را برش داد، در این حالت بذرها ژله ای هستند و از روی چاقو لیز می خورند.

برای نگهداری، پس از انتخاب گوجه فرنگی با مشخصات بالا، آن ها را در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه ی فریزر) بگذارید؛ سپس آن را در قسمت زیرین یخچال جای دهید. گوجه فرنگی در شرایط مطلوب تا یك هفته تازه خواهد بود.

پیاز

پیازها  به رنگ های مختلف از جمله سفید، زرد، صورتی و قرمز در بازار مشاهده می شوند. در بین انواع پیاز با رنگ های مذكور، پیازهای صورتی (نسبتاً) و قرمز (بیشتر) به دلیل رطوبت كم، عطر و طعم بالا برای نگهداری مناسب هستند؛ و پیازهای سفید و زرد به دلیل رطوبت بالا و احتمال كپك زدگی، همچنین عطر و طعم كم و به دلیل فرّار بودن تركیبات معطر، برای نگهداری مناسب نیستند. برای نگهداری باید از محل خشك و خنك استفاده شود تا پیاز شروع به رویش و سبز شدن نكند.

برای نگهداری پیازها نباید از یخچال استفاده كرد. پیازها را در كیسه ی پلی اتیلن (نایلكس یا كیسه فریزر) كه دارای تعدادی سوراخ باشد قرار دهید و در محل خنك تا زمانی كه نیاز دارید، نگهداری كنید.

قارچ

قارچ باید سفید ، یكنواخت، سالم و پایه ی آن به كلاهك به طور كامل چسبیده باشد؛ قارچ های آسیب دیده لكه دار، ترك خورده، پلاسیده و تغییر رنگ داده مرغوب نیستند. تا حد امكان سعی كنید از قاچ های تازه استفاده كنید، زیرا قارچ بعد از چیدن بلافاصله عطر و طعم خود را از دست می دهد، لیكن چنانچه مجبورید آن را نگهداری كنید، قارچ ها را در پاكت كاغذی در یخچال قرار دهید و به مدت حدود 3 روز نگهداری كنید.

باقلا سبز

باقلا سبز را در یك كیسه ی پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه فریزر) بگذارید، سپس در قسمت زیرین یخچال قرار دهید؛ باقلا سبز برای مدت یك هفته تازه می ماند. ضمناً می توان آن را در سبدهای سوراخ دار در آشپزخانه به مدت 3 تا 4 روز نگهداری كرد.

نخودفرنگی

نخودفرنگی را در كیسه ی پلی اتیلنی (كیسه فریزر یا نایلكس) بگذارید، سپس آن را در قسمت زیرین یخچال قرار دهید. نخودفرنگی به مدت 3 روز تازه باقی می ماند.

لوبیا سبز

لویبا سبز مرغوب دارای رنگ سبز است؛ رنگ زرد علامت پیری محصول است. پژمردگی نیز از مرغوبیت محصول می كاهد. برای نگهداری لویبا سبز، آن را در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه ی فریزر) قرار دهید و سپس در طبقات پایین یخچال نگهداری كنید؛ در این حالت لویبا سبز حدود یك هفته تازه می ماند. در صورت بالا بودن كیفیت لویبای خریداری شده، می توان آن ها را در سبدهای سوراخ دار به مدت 3 تا 4 روز در آشپزخانه نگهداری كرد.

خیار

خیار مرغوب دارای رنگ سبز تیره است و فاقد هر گونه صدمه دیدگی، لِـهیدگی و گودافتادگی است. چروكیده شدن و رنگ زرد نشانه ی نامطلوب بودن آن است. خیار را برای نگهداری باید در لفافه های پلاستیكی (سلوفان) محكم پوشاند و در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. مدت نگهداری این خیارها به صورت تازه حدود یك هفته است.

تربچه

تربچه های مرغوب دارای برگ سبز پررنگ هستند. برگ های آن ها آبدار و تمیزند و همچنین باید از صدمه دیدگی، لهیدگی یا لكه دار بودن عاری باشند. برای نگهداری باید تربچه ها را در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار داد. در این حالت تربچه ها به مدت یك هفته تازه می مانند.

بادمجان

بادمجان باید مرغوب، یكنواخت، صاف، درخشنده (چنانچه دو بادمجان را به هم مالش دهیم صدای تیزی به گوش می رسد) و دارای رنگ بنفش تیره باشد. چروكیدگی علامت پیری محصول است. بادمجان را برای نگهداری در كیسه های پلی اتیلنی (نایلكس یا كیسه ی فریزر) در قسمت انتهایی یخچال قرار دهید كه در این حالت بادمجان به مدت دو هفته تازه خواهد ماند.

منبع: ماهنامه دنیای تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.