تبیان، دستیار زندگی
هنگام مراجعه به پزشك او از شما در مورد آلرژی، عادت غذا خوردن، داروهایی كه مصرف می كنید و سابقه مصرف سیگار یا الكل پرسش خواهد كرد. در صورتی كه هیچكدام از موارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خُرخُر كردن چیست و چگونه درمان می شود؟ (قسمت دوم)



تشخیص علت خـُرخـُر

هنگام مراجعه به پزشك او از شما در مورد آلرژی، عادت غذا خوردن، داروهایی كه مصرف می كنید و سابقه مصرف سیگار یا الكل پرسش خواهد كرد. در صورتی كه هیچكدام از موارد بالا در ایجاد خـُرخـُر در شما مقصر نباشند، پزشك گلو و مجاری بینی شما را معاینه خواهد كرد تا ببیند آیا اشكال در ساختمان آنها باعث تنگی مسیر عبور هوا و خـُرخـُر شده است یا نه.

در صورتی كه پزشك مشكوك شود كه شما هنگام خـُرخـُر كردن شبانه دچار قِطع تنفس هم می شوید ممكن است از هم خانه ی شما بخواهد كه الگوهای خواب شما را در طول شب یادداشت كند یا این كه در صورت در دسترس بودن شما را به یك لابراتوار خواب بفرستد تا یك بررسی نظارت خواب روی شما انجام شود تا معلوم شود چه هنگامی و چند بار حین خواب دچار قطع تنفس می شوید.


شیوه های درمان خـُرخـُر کردن:

روش ها، داروها، اعمال جراحی و تمرین های مختلفی برای درمان خـُرخـُر پیشنهاد شده، اما در اغلب موارد با انجام تغییرات ساده ای در سبك زندگی خود می توانید از شر خـُرخـُر خلاص شوید.

- الكل مصرف نكنید.

- از مصرف داروهای تسكین بخش و آنتی هیستامین (به خصوص هنگام خواب) اجتناب كنید.

- اگر اضافه وزن دارید با ورزش كردن وزنتان را كاهش دهید.

- اگر دچار آلرژی هستید، موادی را كه به آنها آلرژی دارید از محل خواب خود بزدایید. مثلاً حیوان خانگی تان را از اتاق خواب خارج كنید یا ملحفه های خود را مرتباً بشویید تا حشرات میكروسكوپی به نام هیره ها (مایت ها) كه یكی از عوامل شایع آلرژی هستند از آنها زدوده شوند.

- به پهلو بخوابید.

- اگر هوای اتاق خشك است، از یك دستگاه مرطوب كننده هوا استفاده كنید.

- در داروخانه ها وسایل مختلف كمك به خواب وجود دارند كه به شما كمك می كنند روی پهلو بخوابید.

همچنین وسائلی برای گشاد كردن مجاری بینی در بازار موجود است كه به افرادی كه دچار احتقان و پرخونی بینی یا انحراف تیغه بینی هستند كمك می كند.

در صورتی كه به علت ناهنجاری فك یا دهان، تنفس شما از راه بینی با اشكال صورت می گیرد، دندانپزشك تان ممكن است با تجویز یك پروتز دهانی بتواند این مشكل را حل كند. در صورتی كه علاوه بر خـُرخـُر، قطع تنفس هم دارید،پزشك تان ممكن است راه های زیر را پیشنهاد كند:


- كم كردن وزن در صورتی كه چاق باشید.


- استفاده از فشار مداوم مثبت راه های هوایی : (CPAP)

در این شیوه از ابزاری استفاده می شود كه اكسیژن را تحت فشار وارد بینی شما می كند و مجاری هوایی را كه روی هم خوابیده اند باز می كند.


- جراحی:

از شیوه های مختلف جراحی برای رفع انسداد مجاری هوایی استفاده می شود از جمله جراحی سومنوپلاستی كه در آن با استفاده از امواج رادیویی پرفركانس، بافت های كام نرم كاهش داده می شود تا از انسداد مسیر عبور هوا به وسیله آن جلوگیری شود.

همشهری


لینک ها

آیا شما به خواب آلودگی شدید دچار هستید ؟

چگونه آثار خستگی را رفع كنیم ؟

برای رفع کم خوابی چه باید خورد ؟

احساس خواب آلودگی پس از صرف غذا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.