تبیان، دستیار زندگی
این روزها كه بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل در كشور از همیشه داغ‌تر شده، موضوع استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز برای مردم بیش از گذشته اهمیت پیدا كرده است. در واقع بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تقاضای مردم برای است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانجام یک دور اندیشی!!


این روزها كه بحث اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل در كشور از همیشه داغ‌تر شده، موضوع استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز برای مردم بیش از گذشته اهمیت پیدا كرده است. در واقع بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تقاضای مردم برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی ارزان به شدت افزایش یافت .

ون-تاکسی

دولت و شهرداری‌ها نیز به منظور ترویج استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در كشور طی سال‌های اخیر برنامه‌های زیادی مانند تحویل تعداد زیادی اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی كشور را به اجرا درآوردند. اما یكی از نمونه‌های به نسبت ناموفق وسایل حمل‌ونقل عمومی در كشور را می‌توان ون‌های چینی نام برد.

ون های چینی که با افزایش جمعیت به خصوص در کلان شهرها، بدون تدبیر وارد چرخه مسافرکشی شدند هم اکنون مشکلات عدیده ای ایجاد کرده‌اند. ون‌های وارداتی چینی نمونه از رده خارج شده ون‌های ژاپنی هستند و از آنجایی که استانداردهای چین از نظر سطح آلایندگی، ایمنی و مصرف سوخت در سطح پایینی است، خودروسازان جهانی خودروهایی كه از نظر استانداردها مانند ایمنی و مصرف سوخت در بازارهای درجه یك قابل تولید نباشند را در چین تولید می‌كنند. این در حالی است كه برخی خودروهای چینی حتی نتوانسته‌اند حداقل استانداردهای اروپایی را پاس كنند و در عین داشتن آلایندگی بالا، ایمنی پایین دارند.

سرانجام رانندگان تاکسی با پرداخت مبالغ زیادی اقدام به خرید ون می‌کنند، اما بعد از تحویل خودرو تازه با مشکلاتی مانند تأمین قطعات یدکی ، هزینه بالای تعمیرات، نبود مکانیک مجرب برای این نوع ون ها و ... مواجه می‌شوند.

برخی از رانندگان تاکسی‌های ون نیز برای تشویق مردم به سوار شدن مشتریان مبلغی کمتر از تاکسی‌های سواری از مردم دریافت می‌کنند که این کار نیز تابع قانون خاصی نبوده و برایشان به صرفه نیست ولی رانندگان معمولاً از روی ناچاری اقدام به چنین کاری می‌نمایند

غیر از این موارد استفاده از ون‌های چینی از زمانی كه شما می‌خواهید سوار آن‌ها شوید تا زمانی كه از آن پیاده می‌شوید، برایتان دردسرساز است! اگر شانس با شما یار باشد، هنگام سوار یا پیاده شدن سرتان به سقف ون نمی‌خورد.  در حین حركت نیز روی صندلی‌ها احساس چندان راحتی ندارید و در صورت عبور ون از روی موانع حتی كوچك با شدت هرچه تمام از روی صندلی خود به بالا و پایین پرتاب می‌شوید. اما این پایان ماجرا نیست. چون برخی رانندگان ون، خودرو خود را به مخزن گاز مجهز می‌كنند كه نصب این مخزن باعث می‌شود ردیف آخر صندلی‌های ون به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا رفته و سرنشینان این قسمت از ون حین عبور خودرو از روی موانع عملاً سرشان به سقف خودرو برخورد می‌كند.

ون-تاکسی

از سوی دیگر در روزهای داغ تابستان نیز نشستن در تاکسی‌های ون عملاً غیرممکن می‌شود و برخی اوقات دمای داخل کابین به حدی بالا می‌رود که مسافران به شدت کلافه می‌شوند. این در حالی است که منافذ ورود و خروج هوای ون نیز چندان مناسب نبوده؛ به طوری که در برخی از انواع ون‌ها وقتی مسافری پنجره کنار خود را باز می‌کند عملاً مانع باز شدن پنجره مسافر عقبی می‌شود. اما اگر در جلو صف ایستاده و در پی نشستن روی صندلی ردیف جلو ون هستید تا در مسیر احساس راحتی بیشتری داشته باشید، بهتر است زیاد دلتان را خوش نكنید!

حتی سرنشین ردیف جلو ون نیز هنگام نشستن روی صندلی احساس چندان راحتی ندارد، زیرا فضای كافی برای قرار دادن پا در آن وجود ندارد و مسافر مجبور است در طول مسیر پای خود را به صورت كج قرار دهد. همچنین در صورتی كه پنجره كنار سرنشین جلو باز نباشد، فرد در طول رسیدن به مقصد هیچ نقطه‌ای برای تكیه دادن دست‌های خود ندارد تا احساس راحتی كند. باز و بسته كردن در ون‌های چینی نیز دردسرهای زیادی دارد و بسیاری از افراد مسن و حتی زنان قادر نیستند این درها را باز یا بسته كنند و فقط در صورتی كه درهای ون برقی باشند، برای سرنشینان سهولت ایجاد می‌شود.

اگر شانس با شما یار باشد، هنگام سوار یا پیاده شدن سرتان به سقف ون نمی‌خورد.  در حین حركت نیز روی صندلی‌ها احساس چندان راحتی ندارید و در صورت عبور ون از روی موانع حتی كوچك با شدت هرچه تمام از روی صندلی خود به بالا و پایین پرتاب می‌شوید

نكته جالب اینجاست با توجه به این‌كه كرایه تاکسی‌های ون با تاکسی‌های سواری تفاوت چندانی ندارد، به همین دلیل مردم نیز مدت‌ها است که تمایل چندانی به استفاده از ون نشان نمی‌دهند. این در حالی است که برخی از رانندگان تاکسی‌های ون نیز برای تشویق مردم به سوار شدن مشتریان مبلغی کمتر از تاکسی‌های سواری از مردم دریافت می‌کنند که این کار نیز تابع قانون خاصی نبوده و برایشان به صرفه نیست ولی رانندگان معمولاً از روی ناچاری اقدام به چنین کاری می‌نمایند.

ون-تاکسی

هم چنین ون‌های چینی به هیچ ‌وجه برای استفاده در مناطق كوهستانی به‌ویژه شهر تهران مناسب نیستند و کشش حركت در سر بالایی را نداشته و موتور آن‌ها داغ می‌كند، بنابراین امكان استفاده از كولر آن‌ها وجود ندارد.

در تابستان هم خودروهای ون به دلیل فضای بسته و محدود و تعداد بالای مسافر، به حمام سوناهای سیار تبدیل می‌شوند، البته چنین وضعیتی كم و بیش در فصل زمستان نیز وجود دارد.

تاكنون بسیاری از كارشناسان نسبت به استفاده از ون‌های چینی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی كشور انتقاد كرده‌ و گفته‌اند كاش با توجه به همه این موارد و معایب، هنگام تصمیم‌گیری برای واردات ون‌های چینی، تحقیق و دوراندیشی بیشتری صورت می‌گرفت، زیرا ورود بیش از حد و بدون برنامه‌ریزی و کار کارشناسی در حال حاضر سبب بروز مشکلات زیادی شده است.

در هر حال خودرو ون هر چه باشد امروزه توانسته بخشی از بار ترافیک ابر شهر تهران را به دوش بکشد. در این بین مهم این است که مسئولان شهرداری بتوانند نحوه استفاده و تردد ون‌ ها را در سطح شهر تهران هدفمند کنند و با حمایت از مالکان تاکسی‌های ون سهم قابل توجهی از حمل‌ونقل درون شهری در تهران را با استفاده از این وسیله انجام داد. در همین حال انتظار می‌رود تسهیلات ویژه‌ای نیز برای بهینه‌سازی و نوسازی ناوگان تاكسی‌های ون در سطح شهر تهران در نظر گرفته شود تا رانندگان این وسایل نقلیه نیز با فشار كمتری بتوانند خودروی خود را نوسازی كنند.

فرآوری : فاطمه برادران

بخش اجتماعی تبیان


منابع: ایسنا/ جهان نیوز/ خبر آن‌لاین

لینک‌های مرتبط :

  • آشفته بازار نرخ کرایه‌ها 

• موتورسواران، کابوس خیابان‌های شهر