تبیان، دستیار زندگی
در حکم رهبر معظم انقلاب آمده است: لازم است مسئولان عالی نظام خود در تعامل با یکدیگر، روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با هیئت مذکور به عمل آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسوولیت مهم آیت الله شاهرودی


در حکم رهبر معظم انقلاب آمده است: لازم است مسئولان عالی نظام خود در تعامل با یکدیگر، روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با هیئت مذکور به عمل آورند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی را به ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه منصوب کردند.

" هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه" در اجرای بند 7 اصل 110 قانون اساسی تشکیل شده است.

شاهرودی-رهبر

به گزارش «فردا» و به نقل از خبرگزاری ها، متن حکم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله جناب آقای سید محمود هاشمی شاهرودی دامت برکاته

در اجرای بند 7 اصل 110 قانون اساسی، هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه تشکیل می گردد و جنابعالی و آقایان: حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی، سید مرتضی نبوی، عباسعلی کد خدائی و سید صمد موسوی خوشدل به عنوان اعضای آن هیئت عالی برای یک دوره ی پنج ساله انتخاب می شوید. ریاست هیئت مذکور برعهده ی جنابعالی خواهد بود.

لازم است مسئولان عالی نظام خود در تعامل با یکدیگر، روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با هیئت مذکور به عمل آورند.

از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم.

سید علی خامنه ای

سابقه رئیس این هیئت عالی

حضرت آیت الله العظمى سید محمود هاشمى شاهرودى «دام ظله»

معظم له در دوم ذى القعده سال 1367 هجرى مصادف با مرداد سال 1327 هـ ش . در شهر مقدس نجف متولد گردید و در بیت علم و دانش دیده به جهان گشود .

وی از سادات حسینى در شاهرود مى باشد كه در بیت علم، تقوى و تدین، پرورش یافتند و جدّ اعلاى معظم له از شاهرود به كربلاى معلى هجرت و در جوار بارگاه ملكوتى سید الشهداء(علیه السلام) سكونت نمودند.

جدّ ایشان مرحوم حاج سید على اكبر هاشمى شاهرودى از مردان نیك و متدین و با تقوا مى باشد كه منزل ایشان محل رفت و آمد علماء و مؤمنین و اهالى منطقه بوده و با اخلاق حسنه و فاضله، ملجا و پناهگاهى براى مؤمنین به شمار مى رفتند.

پدر معظم له مرحوم آیة الله العظمى سید على حسینى شاهرودى از وارستگان حوزه علمیه نجف و اولین كسى است كه تقریرات بحث هاى فقهى ـ اصولى آیة الله العظمى خوئى(قدس سره) را به عنوان دراسات فى علم الاصول و محاضرات فى الفقه الجعفرى به رشته تحریر در آورد .

از مهمترین ویژگیها و مزایاى برجسته ایشان بهره گیرى و الهام از اندیشه هاى مبتكرانه اساتید خود مانند امام خمینى و شهید صدر است كه با اسلوبى جدید، و با نگاهى نوگرا به مباحث پرداخته و با توجه به نیازهاى روز حكومت اسلامى، مبانى فقهى اهل بیت (علیهم السلام) را عرضه مى دارد . از آنجا كه ایشان از جمله شاگردان برجسته و از نخبگان درس خارج حضرت امام (رحمه الله)و شهید صدر (رحمه الله)بودند همواره مورد توجه ویژه اساتید خود قرار داشتند .

قبل از پیروزى انقلاب اسلامى و در اوج مبارزات مردم ایران به رهبرى امام خمینى (ره) بر علیه رژیم ستم شاهى، رژیم بعث عراق در اقدامى ظالمانه  در سال 1974  م به حوزه علمیه نجف یورش برده جمعى از علما بویژه علماى ایرانى و شاگردان شهید صدر را دستگیر و به زندان انداخت .

آیت الله هاشمى شاهرودى از جمله كسانى بود كه در پى این یورش دستگیر و روانه زندان شد . پس از مدتى در حالى كه مورد انواع شكنجه هاى بدنى و روحى قرار داشت با وساطت مراجع و علماى وقت آزاد گردید .

آیة الله هاشمى شاهرودى از آغاز بازگشت به وطن اسلامى ایران به تدریس خارج فقه و اصول مشغول و بیش از بیست سال است كه افتخار تدریس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم را دارند . ایشان همواره در كنار تدریس عهده دار مسؤولیت هاى مهم و متعددى بوده كه به خوبى از عهده انجام آنان بر آمده و اكنون نیز علاوه بر تدریس در مسؤلیت هاى  :

1 ـ عضو مجلس خبرگان رهبرى  ؛

2 ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛

3 ـ عضو شوراى عالى مدیریت حوزه علمیه قم ؛

4 ـ نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

5 - عضو فقهاى شوراى نگهبان؛

6 - ریاست سابق قوه قضائیه ؛

انجام وظیفه مى نماید.

بخش سیاست تبیان


منابع :دفتر حفظ و نشرآثار  آیت العظمی خامنه ای

فردا نیوز