تبیان، دستیار زندگی
مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل آلو خشک، زردآلو، عدس و همچنین مواد غذایی سرشار از فیتواستروژن و یا سبزیجاتی از قبیل کلم سبز، بروکلی، بروکسل، شلغم و... در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری از سرطان سینه با تغذیه‌ی مناسب


مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل آلو خشک، زردآلو، عدس و همچنین مواد غذایی سرشار از فیتواستروژن و یا سبزیجاتی از قبیل کلم سبز، بروکلی، بروکسل، شلغم و... در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر هستند.


سبزیجات

متأسفانه در بین زنان 40 تا 44 سال، سرطان سینه یکی از شایع‌ترین و مهلک‌ترین سرطان‌ها محسوب می‌شود.

طبق آمارهای اعلام شده از هر هشت زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود. البته امروزه اگر سرطان سینه به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است. اما همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

باید بگوییم مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل آلو خشک، زردآلو، عدس و همچنین مواد غذایی سرشار از فیتواستروژن و یا سبزیجاتی از قبیل کلم سبز، بروکلی، بروکسل، شلغم و... در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر هستند. برای آشنایی بهتر با این مواد غذایی معجزه‌گر این مطلب را تا آخر بخوانید.

فیبر زیادی مصرف کنید

نتایج یک پژوهش آمریکایی که روی نزدیک به 83234 زن انجام گرفته، نشان می‌دهد آن دسته از زنانی که دوره‌ی پیش از یائسگی را می‌گذرانند و روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند 23 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. این خواص میوه و سبزیجات به ویژه به خاطر سرشار بودن آن‌ها از فیبرها، مواد معدنی و نیز به خاطر غنی بودن‌شان از اسید فولیک ها (ویتامین B9) و لیکوپن ها (رنگدانه های حل شدنی قرمز) می‌باشد.

محققان بر این باورند اگر همه‌ی زن‌ها 6 ماه بیشتر به کودکان‌شان شیر بدهند سالانه از 25000 مورد سرطان سینه پیشگیری خواهد شد

مواد غذایی سرشار از فیبر: آلو خشک، خرما، زردآلو، انجیر، عدس، لوبیا سفید، نخود.

مواد غذایی سرشار از اسید فولیک: شاهی، جعفری، ماش، رازیانه، مارچوبه.

مواد غذایی سرشار از لیکوپن: گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ‌فروت صورتی.

گیاهان چلیپایی بخورید

کلم سبز، شلغم، کلم بروکلی، بروکسل و ... . نتایج یک پژوهش سوئدی که روی نزدیک به 5482 زن انجام گرفته است نشان می‌دهد مصرف گیاهان چلیپایی می‌تواند بروز سرطان سینه را به میزان 20 تا 49 درصد کاهش دهد. به این دلیل که این گیاهان سرشار از گلوکوزینولات (ترکیبات گوگردی) هستند.

همچنین یک پژوهش آمریکایی که در ژانویه‌ی 2009 انتشار یافت، نشان می‌دهد سولفورافان (خانواده‌ی گلوکوزینولات ها) مانع تکثیر سلولی شده و از تشکیل تومورها به ویژه تومورهای سینه جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، تحقیقات صورت گرفته روی حیوانات نیز فواید ایندول-3- carbinol(گلوکوزنیولات دیگری) را در خودتخریبی تومورهای پستانی به اثبات رسانده است.

منابع غذایی اسیدهای چرب ترانس

برخی از چربی‌ها را فراموش کنید

شاید گذشتن از پیتزا، شیرینی‌ها، بیسکویت‌های اشتها آور و ...سخت باشد اما باید بدانید که خوراکی‌های صنعتی سرشار از چربی‌های مُضری به نام چربی‌های «ترانس» یا «هیدروژنه» هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

پژوهشی که Inserm  و مؤسسه‌ی گوستاو روسی در سال 2008 انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه نزد زنانی که میزان اسیدهای چرب ترانس خون‌شان بالاست تقریباً به میزان دو برابر بیشتر است.

همچنین توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع شده (چربی‌های حیوانی مثل خامه، سرشیر و...) محدودتر شود. چرا که این مواد غذایی نیز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

توجه داشته باشید اگر در فهرست ترکیبات محصولی، کلماتی چون «روغن‌های نباتی هیدروژنه یا نسبتاً هیدروژنه» وجود داشته باشد آن محصول حاوی چربی‌های ترانس است.

فیتواستروژن بخورید

گیاهانی چون سویا، تخم کتان، دانه‌ی گندم و ... که سرشار از فیتواستروژن‌ها هستند، میزان استروژن را زمانی که بسیار بالاست کاهش می‌دهند و این عمل باعث جلوگیری از تحریک بی رویه‌ی رشد غدد پستانی شده و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع شده (چربی‌های حیوانی مثل خامه، سرشیر و...) محدودتر شود. چرا که این مواد غذایی نیز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند

نتایج یک پژوهش آمریکایی که روی 1000 زن انجام گرفت، نشان می‌دهد زنانی که سویای زیادی مصرف می‌کنند با توجه به طول مدت مصرف‌شان، 23 تا 47 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید که فیتواستروژن‌ها برای زنانی که مبتلا به سرطان سینه بوده یا هستند و برای آن‌هایی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند توصیه نمی‌شود و در این صورت بهتر است با پزشک مشورت شود.

از مصرف الکل بپرهیزید

دکتر هروه گوتیه، تومورشناس، می‌گوید: «با مصرف روزانه بیش از 10 گرم الکل به اندازه‌ی هر لیوان اضافه، احتمال ابتلا به سرطان سینه به میزان 7 درصد افزایش می‌یابد». چرا؟ به این دلیل که زیاده‌روی در مصرف الکل، تولید اضافه‌ی استروژن (هورمون زنانه) را تحریک می‌کند که این امر زمینه را برای تقسیم سلول‌های پستانی (مکانیسم اصلی سرطان سینه) فراهم می‌کند. دوم به خاطر این‌که الکل مصرف شده به استالدئید، ماده‌ای که به سرطان زایی معروف است تبدیل می‌شود.

شیرمادر

کودکان‌تان را با شیر خود تغذیه کنید

نتایج به دست آمده از یک بررسی گسترده که دربردارنده‌ی نتایج 47 پژوهش است نشان می‌دهد زنان مبتلا به سرطان سینه، کمتر و به مدت زمان کوتاه‌تری به کودکان‌شان شیر داده بودند. دقیق‌تر این‌که احتمال ابتلا به سرطان سینه برای هر سال شیردهی اضافی، 4.3 درصد کاهش می‌یابد.

محققان بر این باورند اگر همه‌ی زن‌ها 6 ماه بیشتر به کودکان‌شان شیر بدهند سالانه از 25000 مورد سرطان سینه پیشگیری خواهد شد. لازم به توضیح است که اولاً شیردهی زمینه‌ی دفع سلول‌های سرطان‌زای حاضر در سلول‌های پستانی را فراهم می‌کند و دوم این‌که پرولاکتین (هورمونی که در زمان شیردهی به طور طبیعی ترشح می‌شود) روند تفکیک سلول‌ها از غده‌های پستانی را تسریع می‌بخشد. از این‌رو هر اندازه که سلول‌های بیشتری تفکیک شوند، کمتر به صورت تومور تکثیر می‌شوند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تاثیر ورزش و تغذیه در جلوگیری از سرطان سینه

ارتباط بین قهوه و سرطان سینه

رژیم غذایی مفید در سرطان سینه

5 توصیه غذایی برای پیشگیری از سرطان پستان

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

جنگ علیه سرطان با سبزیجات

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

نقش رژیم غذایی در سرطان ها

نقش میوه و سبزی در پیشگیری از سرطان

نقش چربی ها در پیش گیری از سرطان

درمان سرطان با رژیم غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.