تبیان، دستیار زندگی
با خودم فکر می‌کردم کسانی که با عنوان قوی‌ترین مردان در جامعه شناخته می‌شوند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند باید یک فرد چه کارهایی بکند که بتواند این عنوان را تصاحب کرده و مدال و برندِ قوی‌ترین‌ها و بهترین‌ها را از آنَ خود کند . آیات قرآن را مرور کردم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قوی‌ترین مردان قرآنی چه کسی است؟


با خودم فکر می‌کردم کسانی که با عنوان قوی‌ترین مردان در جامعه شناخته می‌شوند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند باید یک فرد چه کارهایی بکند که بتواند این عنوان را تصاحب کرده و مدال و برندِ قوی‌ترین‌ها و بهترین‌ها را از آنِ خود کند .

آیات قرآن را مرور کردم دیدم بله قرآن و روایات به همه افراد قوی‌ترین مرد ایران یا جهان اطلاق نمی‌کند شرائط فراوانی دارد که یک فرد بتواند به عنوان قوی‌ترین فرد شناخته شود .


مردان آهنین

اگر خاطرتان باشد یکی از برنامه‌هایی که طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده بود ، برنا مه ی قوی‌ترین مردان بود .

چند سالی است که همه با شور و اشتیاق فراوان منتظر این برنامه بوده و برای دیدن آن برنامه ریزی می‌کنند .

همان مردانی که بسیار زحمت کشیده‌اند تا جسم خودشان را تقویت کنند تا بتوانند وزنه‌هایی (که شاید دو سه نفر اگر با هم همکاری کنند نمی‌توانند ان وزنه را بلند کنند) به تنهایی و به راحتی آن وزنه را بلند می‌کنند و بسیاری از کارهای دیگر که همه دیدیم و شنیدیم.

با خودم فکر می‌کردم کسانی که با عنوان قوی‌ترین مردان در جامعه شناخته می‌شوند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند باید یک فرد چه کارهایی بکند که بتواند این عنوان را تصاحب کرده و مدال و برندِ قوی‌ترین‌ها و بهترین‌ها را از آنَ خود کند .

آیات قرآن را مرور کردم دیدم بله قرآن و روایات به همه افراد قوی‌ترین مرد ایران یا جهان اطلاق نمی‌کند شرائط فراوانی دارد که یک فرد بتواند به عنوان قوی‌ترین فرد شناخته شود:

1)یکی از مهم‌ترین شروط برای دریافت این عنوان ان است که جان خود را برای دفاع از دین و کشور و ...ایثار کند که قرآن مجید در این باره می‌فرماید:

إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ[1]

البته خدا آن مؤمنان را که در صف جهاد مانند سد آهنین همدست و پایدارند، بسیار دوست می‌دارد.

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: اشجع النّاس من غلب هواه.[3] : شجاع‌ترین مردم کسی است که بر هوای نفسش چیره گردد

2) یکی دیگر از شرائط غلبه بر مشکلات در فراز و نشیب زندگانی دنیا و زرق و برق و سختی‌ها و ناملایمات آن است که بر اساس سنت الهی روی می‌دهد. چنانکه قرآن کریم می‌فرماید:

الم احسب النّاس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتنون. و لقد فتنّا الّذین من قبلهم فلیعلمنّ الله الّذین صدقوا و لیعلمنّ الکاذبین.[ 2]

آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما به خدا ایمان آورده‌ایم، رهایشان کنند و بر این دعوی هیچ امتحان نکنند؟ و ما امت‌هایی را که پیش از اینان بودند، به امتحان و آزمایش آوردیم تا خدا دروغ‌گویان را از راست‌گویان کاملاً معلوم کند.

3) چیره شدن بر نفس اماره و هوای نفس است. چنانکه رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:

اشجع النّاس من غلب هواه.[3] : شجاع‌ترین مردم کسی است که بر هوای نفسش چیره گردد.

همچنین آن حضرت فرمود:

قرآن

مرحبا بقوم فضوا الجهاد الاصغر و بقی علیهم الجهاد الاکبر، قیل: یا رسول الله و ما الجهاد الاکبر؟ قال: جهاد النفس.[4] : آفرین بر گروهی که جهاد اصغر را پشت سر گذاشتند و جهاد اکبر را در پیش دارند. گفته شد: ای رسول خدا، جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمود: پیکار با نفس.

آری قرآن مجید افرادی را که دارای این شرائط باشند به عنوان قوی‌ترین مردان جهان به همه عالم معرفی می‌کند و بدون این شرائط هیچ کسی حق ندارد که این عناوین را تصاحب کنند .

به راستی قوی‌ترین مردان چه کسانی هستند ؟

آنانی که بتوانند وزنه‌های سنگین مادی را بر دوش خود حمل کنند و یا آنانی که توانمند حمل سنگینی‌های معنوی و اخلاقی هستند ؟

آیا قوی‌ترین مردان ایران کسانی هستند که بازوان آهنین داشته و آن را در جهت حمل کردن کیسه‌های آهنین به کار می‌برند و یا آنانی که هشت سال از همه زندگی خود گذشتند و نه تنها زندگی بلکه همه هستی خود را برای دفاع از ارزش‌ها فدا کردند و تا آخرین قطره خون خود کوتاه نیامدند.

پی نوشت ها :

1) الصّف، 4.

2) عنکبوت، 2 ـ 3.

3) نهج‌الفصاحه، ح 299.

4) بحارالانوار، ج 70،ح 1، ص 64.

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منابع :

سایت حوزه

سایت صدسؤال و صدپاسخ