تبیان، دستیار زندگی
شش ماه دیگر تا پایان مدیریت علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال باقی مانده؛ دوران پر مناقشه‌ای که فوتبال ایران با انواع و اقسام مشکلات دست به گریبان بود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرار "دونده" از زیر فشار استعفا


شش ماه دیگر تا پایان مدیریت علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال باقی مانده؛ دوران پر مناقشه‌ای که فوتبال ایران با انواع و اقسام مشکلات دست به گریبان بود.


علی کفاشیان

از بی‌پولی که سال‌هاست در فدراسیون فوتبال معضل شده تا شکست‌های سریالی تیم‌های رده‌های مختلف ملی در مسابقات.

منتقدان هم مسبب همه این شکست‌ها و کمبودها را یک نفر می‌دانند؛ علی کفاشیان. اگرچه حضور کفاشیان در پرخبرترین فدراسیون ورزش کشور به اختیار خودش نبود، اما او می‌خواهد رفتنش به دست خودش باشد و به همین خاطر هیچ وقت حاضر نشده در مقابل فشارها سرخم کند و استفعا بدهد.

* چه شد که فوتبال به یک دونده رسید؟

شاید مرور روند حضور علی کفاشیان در فوتبال دیگر ملال‌آور باشد اما اگر می‌خواهید بدانید که سرنوشت این دونده سابق چه طور با فوتبال گره خود باید زمستان 86 را مرور کنید. در آن روزها محمد علی آبادی رییس وقت سازمان تربیت بدنی پایش را در یک کفش کرده بود تا در کنار ریاست بر ورزش ایران، ریاست فدراسیون فوتبال را هم در دست بگیرد و حتی مخالفت علنی و پنهان دوستان و منتقدان علی‌آبادی هم کارگر نیفتاد.

او سرانجام به فدراسیون فوتبال رفت و در انتخابات ثبت نام کرد اما به محض ثبت نام رسمی علی‌آبادی، این شایعه مطرح شد که فیفا با حضور او مخالفت می‌کند. اصرار از مخالفان علی‌آبادی با انکار او همراه ‌می‌شد اما سرانجام در بحبوحه آن شایعات، علی کفاشیان معاون علی‌آبادی هم به فدراسیون فوتبال رفت و برای حضور در انتخابات نام نویسی کرد. اگرچه در ابتدا کسی چندان برای کفاشیان شانس قائل نبود اما وقتی مخالفت فیفا با حضور علی‌آبادی در انتخابات فدراسیون فوتبال رسمی شد، همه متوجه شدند کفاشیان، آلترناتیو علی‌آبادی است و سرانجام در روز انتخابات کفاشیان تنها نامزد بود و با اکثریت آرا رییس فدراسیون شد.

از ابتدای تشکیل فدراسیون فوتبال، بسیاری نسبت به تشکیل هیات رییسه ناهمگون در فدراسیون فوتبال هشدار دادند و می‌گفتند مهدی تاج با علی کفاشیان رابطه خوبی ندارد و نایب رییس ساز خودش را در فدراسیون فوتبال کوک می‌کنند.

از آن روز به بعد روزگار جدیدی برای فوتبال ایران آغاز شد. اگر تا پیش از حضور کفاشیان در فدراسیون، فوتبال ایران با مدیریت محمد دادکان و پیشتر از آن با حضور محسن صفایی فراهانی با مدیریت قدرت‌مابانه‌ای روبه‌رو بود اما با آمدن کفاشیان جامعه فوتبال ایران با مدیری نرم مواجه شد. مدیری که بر خلاف سرسختی‌های مدیران قبلی به مشورت و خرد جمعی اعتقاد داشت و حالا پس از سه سال و نیم همین نرم بودن به نقطه ضعف کفاشیان تبدیل شده است. از او انتقاد می‌کنند که چرا انقدر در مقابل مدیران زیر دستش نرم‌خوست و چرا مقابل بی کفایتی‌های برخی مدیرانش سکوت می‌کند. البته این شیوه کفاشیان است.

او هر جا بوده در برابر  مدیران زیر دستی‌اش سیاست اعتماد در پیش گرفته و در دوران حدود چهارساله‌اش در فدراسیون فوتبال هم کمتر دست به تغییر زده است. شاید این سیاست اعتماد برای مدیریت در فدراسیون‌های بی حاشیه یک حسن باشد اما برای فدراسیونی که هر روز با یک چالش روبه‌روست اگر نگوییم عیب، یک ضعف است؛ ضعفی که البته کفاشیان کمتر حاضر شد آن را رفع کند.

کفاشیان و تاج

کفاشیان از کجا ضربه خورد؟

از ابتدای تشکیل فدراسیون فوتبال، بسیاری نسبت به تشکیل هیات رییسه ناهمگون در فدراسیون فوتبال هشدار دادند و می‌گفتند مهدی تاج با علی کفاشیان رابطه خوبی ندارد و نایب رییس ساز خودش را در فدراسیون فوتبال کوک می‌کنند. هر چند از ابتدا این فرضیه تکذیب می‌شد اما رفته رفته نشانه‌های اختلاف بین کفاشیان و تاج آشکارتر شد تا در نهایت یک روز کفاشیان در گفت‌وگویی تاکید کرد که از برخی مدیران در داخل فدراسیون فوتبال ضربه خورده است.

اگرچه او در این مصاحبه از فرد خاصی نام نبرد اما وقتی با این سوال مواجه شد که می‌گویند تاج دارد خودش را آماده حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال می‌کند با همان لحن همیشگی‌اش گفت "جدا. راست می‌گویید. من خبر نداشتم."

معروف است که علی کفاشیان مدیر بله قربان‌گویی است اما این روزها خلاف این ثابت شده و او بر عکس تمام فشارهای و لابی‌های افراد بالادستی خود حاضر نیست به حرفشان گوش دهد و از فدراسیون فوتبال کنار برود.

هر چند کفاشیان با شوخی از کنار این مساله گذشت اما این یک واقعیت است که دیگر خودش هم می‌داند تاج به همراه یکی، دو تن دیگر از همکاران او علیه‌اش جبهه گرفته‌اند و دارند خودشان را آماده انتخابات پیش‌رو می‌کنند. با این حال اگر بپذیریم که دوران فدراسیون کفاشیان، دورانی با کارنامه ناموفق همراه بوده در همین راستا باید این را هم قبول کنیم که این تیم مدیریتی در فدراسیون فوتبال بوده‌اند که کارنامه چهار ساله فوتبال ایران را از اسفند 86 تا دی 90 رقم زده‌ و می‌زنند و کسی نمی‌تواند قبول کند که از بین مدیران ناکام در فدراسیون فوتبال، مدیری خودش را برای ریاست فدراسیون فوتبال نامزد کند.

علی کفاشیان

رئیسی که استعفا نمی دهد ؟

معروف است که علی کفاشیان مدیر بله قربان‌گویی است اما این روزها خلاف این ثابت شده و او بر عکس تمام فشارهای و لابی‌های افراد بالادستی خود حاضر نیست به حرفشان گوش دهد و از فدراسیون فوتبال کنار برود. از چند ماه گذشته فشار زیادی برای استعفای کفاشیان به وجود آمده اما کفاشیان اعلام کرده به هیچ وجه حاضر نیست در مقابل این فشارها کنار برود.

البته او پیشنهاد داده که مجمع فوق‌العاده تشکیل شود تا رییس جدید مطابق با نظر دولت انتخاب شود. به هر حال او هم می‌داند با توجه به سابقه تعلیق فوتبال ایران، دولتی‌ها چندان نمی‌توانند در برکناری او نقش ایفا کنند و درست به همین خاطر از موضع بالا اعلام کرده که همچنان در فدراسیون فوتبال به کارش ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد برای مدیران بالا دستی کفاشیان هم چاره‌ای جز تحمل این چند ماه باقی مانده نمانده است.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان