تبیان، دستیار زندگی
در مقاله قبلی در رابطه با اینکه چطور اکثریت ما از خودمان فرار می‌کنیم و نسبت به خودمان دور مانده‌ایم واینکه چگونه به آسانی می شود در دام و تله روزمرگی افتاد و قدم های جلوگیری از این نوع زندگی با چشم های بسته را گفتیم و در این مقاله
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آسیه ملک دار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی با چشم‌های بسته (2)


در مقاله قبلی در رابطه با اینکه چطور اکثریت ما از خودمان فرار می‌کنیم و نسبت به خودمان دور مانده‌ایم واینکه چگونه به آسانی می شود در دام و تله روزمرگی افتاد و قدم های جلوگیری از این نوع زندگی با چشم های بسته را گفتیم و در این مقاله قدم‌های بعدی را برای جلوگیری از این نوع زندگی مطرح می‌کنیم.

در ادامه راهکار قبلی باید گفت هر انسانی در زندگی می‌بایست به چهار بعد شخصیت خودش توجه و رسیدگی داشته باشد.

بعد جسمی

زندگی با چشم‌های بسته (2)

خیلی از ماها به غلط فکر می‌کنیم که رسیدگی به ظاهر و جسم هیچ گونه تاثیری در ما نخواهد داشت و پرداختن به این بعد را امری عبث و بیهوده می‌دانیم. در صورتی که باید گفت انسان‌ها موجوداتی چند بعدی هستند و جسم و ظاهرفیزیکی نیز یکی از ابعاد ماست. بنابراین بی توجهی به آن می‌تواند تاثیر مخربی در سلامت جسم و روح انسان داشته باشد. همچنین ظاهر ما می‌تواند در عزت نفس ما نیز تاثیر گذار باشد. بنابراین سعی کنید در حد متعادل و عاقلانه به جسم و ظاهر خودتان رسیدگی کنید. برای مثال:

* تغذیه مناسب داشته باشید

* به اندازه کافی استراحت کنید

* ورزش را فراموش نکنید. اکثریت ما قبول داریم که فواید و اثرات ورزش کردن غیر قابل انکار است. اما در عمل نسبت به این اقدام غفلت می‌کنیم و به بهانه‌های مختلف مثل نداشتن وقت کافی ورزش را پشت گوش می‌اندازیم. اما بهتر است از همین امروز نیم ساعت ورزش کردن را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا اثرات جسمی و روحی آن را به عینه در زندگی خود ببینید و آن وقت پی خواهید برد که چه معامله سود آوری با خود کرده‌اید.

 ورزش اثراتی دارد مانند:

* بر طول عمر شما می‌افزاید.

* موجب می‌شود خواب و اشتهای شما تنظیم گردد.

در هضم غذا به شما کمک می‌کند.

باعث می‌شود در مواقع ضروری و اضطراری واکنش بهتری داشته باشید.

* هیجان‌های منفی را در شما کاهش می‌دهد.

* شما را در برابر افسردگی‌های بالا و همچنین استرس‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

انرژی و هشیاری شما را افزایش می‌دهد.

بنابر گفته استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان موثر:بازسازی و مرمت ساختار معنوی انسان را راهبر و هدایتگر زندگی واقعی خویش می‌کند. این موضوع معطوف به منابعی است که با الهام و تقویت قوای روحی، مارا به حقایق لایتناهی بشریت متصل می‌کند

بعد ذهنی و شناختی (هوشی)

از جمله راهکارهایی که موجب رسیدگی به ذهن ما می‌شود مطالعه می‌باشد. بنابراین سعی کنید ماهانه یک کتاب در برنامه خود بگنجانید و به مرور تعداد آن را بیشتر کنید.

اکثر ما فکر می‌کنیم هوش یک ویژگی ارثی است و ژن پدر و مادر است که ضریب هوشی ما را تعیین می‌کند ولی بدانید که عالاوه بر ارث، شرایط محیطی هم تاثیر زیادی بر هوش دارد. در واقع هوش یک ویژگی ارثی- محیطی است.

* یکی از مهم‌ترین عواملی که روی هوش اثر می‌گذارد تغذیه است.

* ورزش و دویدن آرام، باعث افزایش جذب اکسیژن و بهبود جریان خون و بالا رفتن عملکرد مغز و افزایش هوش می‌شود. کم تحرکی و ورزش نکردن هم، روی هوش نتیجه عکس دارد.

یاد گرفتن موسیقی به صورت منظم نیز باعث افزایش هوش و بهبود عملکرد مغز می‌شود.

* خوردن غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو هم در افزایش هوش نفش زیادی دارد.5

خوابیدن کافی، منظم و سر ساعت هم در افزایش هوش موثر است.

* بازی‌های فکری مثل شطرنج، جدول و حل معما باعث تفکر سریع و بالا رفتن قدرت تصمیم گیری می‌شود. (دو هفته نامه موفقیت شماره 169)

بعد اجتماعی- عاطفی (EQ)

زندگی با چشم‌های بسته (2)

شکی نیست که همه ما انسان‌ها تلاش می‌کنیم تا زندگی موفق و پرکارامدی را تجربه کنیم. همه به دنبال شادی هستیم. همه تمایل داریم که هوش شناختی بالایی را داشته باشیم. اما بسیاری از روان شناسان و محققین معتقدند افرادی را در جامعه می‌توان دید که از نظر هوش شناختی در سطح بالایی قرار دارند ولی همین افراد زمانی که وارد زندگی شخصی و شغلی می‌شوند و از آن‌ها انتظار این می‌رود که متبحرانه عمل کنند، ولی این گونه نیست. بنابراین مبحث هوش هیجانی EQ مطرح شد. در واقع ما برای یک زندگی موفق و شاد در عرصه‌های مختلف علاوه بر هوش هیجانی به فاکتورهای دیگری نیز نیازمندیم ... هوش شناختی ما توانایی‌های ذهنی ما را در بر می‌گیرد و امری ثابت است و یک محیط غنی نهایتاً 15 تا 20 درجه می‌تواند آن را رشد دهد. اما هوش هیجانی قابلیت آموزش دارد و محدود به دوره خاصی از زندگی نمی‌باشد؛ و ما آن را از محیط کسب می‌کنیم. البته با زمینه‌ای که از هوش شناختی داریم. هوش هیجانی به فرد کمک می‌کند تا هیجانات خود را بشناسد و در پرتو شناخت صحیح، آن‌ها را به درستی مدیریت کند. بنابراین سعی کنید در این جا افکار، هیجانات، علایق و نیازهای خود را بشناسید. برای مثال آیا شما فردی عصبی هستید؟ چه مواقعی دچار احساس خشم می‌شوید؟ چه افرادی و یا چه موقعیت‌های منجر به عصبانیت شما می‌شود؟ چگونه احساس خشم خود را بروز می‌دهید؟ آ یا خودخوری می‌کنید و مکرراً خشم خودتان را سرکوب می‌کنید؟ آیا به رفتارهای پرخاشگرانه مثل کتک زدن و ... متوسل می‌شوید؟ و یا مهارت مدیریت صحیح آن را دارید؟ کدام یک؟

آسیه ملک دار

بخش مهارت های زندگی تبیان


مطالب مرتبط:

زندگی با چشم های بسته

کدام هوش، کدام هیجان

بزرگ بیاندیشید

آشتی با کودک درون

تا حالا سراغی از خودت گرفتی

سرنوشت خود را عوض کنید

با مهارت زندگی کنیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.