تبیان، دستیار زندگی
حامد حدادی از رسانه‌ها دلخور است و اگر كسی با او تماس بگیرد پاسخ نخواهد داد، اما میزان این دلخوری به اندازه‌ای نیست كه مردم و علاقه‌مندان به این بسكتبالیست 2 متر و 18 سانتی‌متری بیش از پیش در انتظار بگذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازNBA تا مختار با حدادی


حامد حدادی از رسانه‌ها دلخور است و اگر كسی با او تماس بگیرد پاسخ نخواهد داد، اما میزان این دلخوری به اندازه‌ای نیست كه مردم و علاقه‌مندان به این بسكتبالیست 2 متر و 18 سانتی‌متری بیش از پیش در انتظار بگذارد.


حامد حدادی

حامد حدادی حدود ده روز پیش به ایران آمد و با آمدنش تمام خبرنگاران را به سالن بسكتبال آزادی كشاند، ولی وقتی با هیچ خبرنگاری مصاحبه نكرد همه متوجه دلخوری او از رسانه‌های ایرانی شدند و تلاش كردند با روشهای مختلف زبان او را باز كنند.

حدادی با رفتن تیم ملی به مجارستان عازم اهواز شد تا با خانواده‌اش دیدار تازه كند و از تمام مشغله‌های دنیای حرفه‌ای به دور باشد. نقش "یحی‌بن زمزم" در سریال مختارنامه دوباه خبرنگاران را به سمت سنتر اول آسیا كشاند، اما در دسترس نبودن او باعث شد تا سكانس حضورش در این سریال بدون نظرات وی به پایان برسد.

در ادامه دلخوری‌های حامد حدادی و مصاحبه نكردنش با رسانه‌ها، عرق این ملی پوش به خوزستان باعث شد تا خبرگزاری ایسنا بتواند در گفت و گویی اختصاصی گام بزرگی برای آشتی حامد حدادی با رسانه‌ها بردارد.

*آقای حدادی آنقدر از رسانه‌ها دلخورید كه مصاحبه نیز نمی‌كنید؟

- رسانه‌ها در مدتی كه من در NBA بازی كردم انصافا نه به من زنگ می‌زدند و نه سراغی از من می‌گرفتند. البته این را قبول دارم كه در سال دوم حضورم با من تماس داشتند، ولی این‌كه می‌گویند ما شماره‌ای از تو نداشتیم اصلا باور كردنی نیست، چرا كه همه شماره‌ی موبایل من را دارند و هر كسی كه به من زنگ می‌زد با او مصاحبه می‌كردم. فكر می‌كنم رسانه‌های ما با بسكتبال و یا بهتر بگویم با حامد حدادی مشكل دارند. من نمی‌دانم مشكل رسانه‌ها‌ با من بر سر چه موضوعی است.

چرا بازی‌های حامد حدادی پخش نمی‌شود؟ چرا اسمی از حامد حدادی در رسانه‌ها نیست؟ و یا چرا وقتی كه تیم حدادی می‌بازد می‌گویند حدادی باخت، اما وقتی كه همین حامد حدادی خوب بازی می‌كند، چیزی در موردش نمی‌نویسند؟ و خیلی موارد دیگر كه برایم جای سوال است. به همین دلیل بیش از یك سال است كه تصمیم گرفتم مصاحبه‌ای انجام ندهم و اگر هم با شما مصاحبه كردم، فقط و فقط به خاطر عرقی است كه به خوزستان دارم، نه چیز دیگری.

در NBA همه بازیكنان به خوبی در حمله شركت می‌كنند، پاس می‌دهند، پرش‌های خوبی دارند و به خوبی همدیگر را در زمین پیدا می‌كنند. واقعا هر بازیكنی كه در NBA بازی می‌كند استثنایی است.

*بسكتبالی صحبت كنیم. از تجربه‌های سه ساله خود بگویید.

- در هر ورزشی هر فردی كه بخواهد به شرایط جدیدی پا بگذارد و خود را با آن شرایط وفق دهد، قطعا در سال اول قدری ضعیف‌ كار می‌كند. سال دوم بهتر شده و در سال سوم با كسب تجربه از شرایط بازی در موقعیت جدیدش، بهتر از قبل كار می‌كند. هر چند كه در سال اول حضورم در NBA بازی نكردم، ولی تلاش كردم تا در كنار بازیكنان تیم به هماهنگی برسم. همین كه بخواهید تیم و یا شهر محل بازی خود را عوض كنید، بسیار سخت است؛ حالا چه برسد به این‌كه بخواهید در كشوری دیگر بازی كنید.

متاسفانه مسلط نبودن به زبان انگلیسی به من ضرر زد و از تمام برنامه‌ها عقب افتادم. در سال نخست حضورم در NBA بیشتر زبان انگلیسی‌ام را تقویت كردم. در سال اول حضورم در لیگ NBA در هفت بازی اول اصلا بازی نكردم، ولی در ادامه توانستم در 20 دیدار آخر فصل در میدان حاضر شوم و تاحدودی عملكرد راضی‌كننده‌ای داشته باشم و حضورم را در فصل بعد رقابت‌ها در تیم ممفیس قطعی كنم.

در سال دوم حضورم در ممفیس، مسوولان این تیم امیدواری بسیاری به من دادند و ‌گفتند چون عملكردم در 20 بازی پایانی فصل گذشته رضایت‌بخش بوده در این فصل از من بیشتر استفاده خواهند كرد، ولی متاسفانه با یك بازیكن آفریقایی جدید قرارداد امضا كردند و این موضوع باعث شد كه نتوانم آن‌طور كه باید خودم را نشان دهم.

در سال سوم حضورم در لیگ NBA با مشكلات خانوادگی مواجه شدم و نتوانستم پیشرفت خوبی كنم. این موضوع باعث شد كه دیر به شرایط آمادگی برسم و فقط در چند دیدار، بازی كنم و كلا از برنامه‌های تیم خارج شدم. درحالی كه تلاش می‌كردم تا به شرایط آمادگی خود برگردم و رقیب آفریقایی‌ام را كنار بزنم، او از تیم كنار گذاشته شد و یك بازیكن دیگر با قامت كوچكتر وارد تیم شد.

حامد حدادی

*از لیگ NBA هم بگویید. در بالاترین سطح بسكتبال دنیا كه آرزوی هر بسكتبالیستی است، حاضر بودید.

- قطعا عملكرد و سرعت در این لیگ خیلی بهتر و بیشتر از جاهای دیگر است. در NBA همه بازیكنان به خوبی در حمله شركت می‌كنند، پاس می‌دهند، پرش‌های خوبی دارند و به خوبی همدیگر را در زمین پیدا می‌كنند. واقعا هر بازیكنی كه در NBA بازی می‌كند استثنایی است. ‌هر كس كه بخواهد در این لیگ به میدان برود باید خیلی تلاش و تمرین كند. رفتن به لیگ NBA كار سختی، ولی ماندن در آن سخت‌تر است.

*از نظر فنی همان حامد حدادی هستی؟

- در طول سه سال حضورم در NBA سعی كردم خودم را با بازی در این لیگ وفق دهم. من در المپیك گذشته تاحدودی نقطه ضعف داشتم، ولی در بازی‌های جام‌جهانی اخیر سعی كردم در امتیازگیری موثرتر باشم و ریباندهای پی‌درپی انجام دهم. قدرت و سرعت پاهایم بعد از چندین سال حضور در NBA واقعا بهتر شده چرا كه تمرینات آنجا با تمرینات ما متفاوت است و همه چیز روی برنامه‌ انجام می‌شود.

باتوجه به بازی‌هایی كه در طول این سه سال در لیگ NBA انجام داده‌ام تجربه‌ام بیشتر شده است. اكنون می‌توانم در طول بازی نفس‌گیری بهتری داشته باشم و انرژی خود را به نحو خوبی در تمام 40 دقیقه بازی تقسیم كنم تا در میدان كم نیاورم. قبل از این‌كه به لیگ NBA بروم بیشتر شوت می‌كردم، ولی در حال حاضر هم می‌توانم شوت كنم و هم می‌توانم پشت حمله بازی كنم و پاس‌های بهتری بدهم. در كل حامد حدادی بعد از حضور در لیگ NBA تفاوت بسیاری با حامد حدادی قبل از حضور در لیگ NBA كرده است و هم اكنون شرایط بسیار بهتری دارد.

* قصد جدایی از ممفیس را داشتید؟

- هیچ وقت چنین چیزی را نگفته‌ام. متاسفانه‌ رسانه‌ها از همان موقع شروع به تخریب من كردند. در یك مصاحبه‌ای با رسانه‌های خارجی متاسفانه به دلیل این‌كه آن‌ها نتوانستند درست صحبت من را به زبان‌ انگلیسی ترجمه كنند، چیز دیگری از قول من نوشتند و این موضوع باعث شد كه باشگاه برداشت دیگری از حرف‌های من داشته باشد. آن‌ها از قول من نوشتند كه حامد حدادی سوپراستار NBA است و باید بازی كند. من هیچ وقت چنین حرفی نزدم. وقتی‌ آن‌ها از من سوال كردند كه چرا بازی نمی‌كنی؟ پاسخ دادم من فعلا سوپراستار نیمكت هستم یعنی فعلا باید روی نیمكت بنشینم. صحبتی كه به اشتباه از قول من روی سایت‌ها درج شده بود باعث شد كه من مورد تمسخر قرار بگیرم. فقط به دلیل این‌كه یك كلمه را اشتباه ترجمه كرده بودند. متاسفانه روزنامه‌های ایرانی هم این موضوع را بیان كردند كه باعث ناراحتی من شد.

صحبت‌هایی شنیدم كه با من رفتارنژاد پرستانه كرده‌اند كه اصلا این طور نبوده است. آن‌ها بهترین رفتار را با من دارند و هر امتیازی كه برای سایر بازیكنان تیم لحاظ می‌شود برای من هم در نظر گرفته می‌شود. اگر در رسانه‌ها چیزی عكس این موضوع درج شده است شایعه‌ای بیش نیست.

* در NBA لقب امیدوار كننده دارید؟

- در یك بازی تیم ما عقب بود و وقتی كه من وارد زمین شدم در طول هشت دقیقه كاری كردم كه تیم پیروز میدان شد. بعد از آن روز روزنامه‌های خارجی تیتر زدند كه حامد حدادی امیددهنده ممفیس است. متاسفانه فردای همان روز وقتی روزنامه‌های ایران را دیدم هیچ مطلبی در این باره ننوشته بودند. اصلا ننوشتند كه من چنین عملكردی داشتم و توانستم بازی باخته را به پیروزی تبدیل كنم.

*دلت خیلی پر است.

‌- من نمی‌دانم دلیل این رفتار رسانه‌ها چیست. مگر حامد حدادی چه كار كرده است؟ بله حامد حدادی باج و یا پول به كسی نمی‌دهد. من به كسی پول نمی‌دهم كه عكسم را روی جلد بزند. من مثل بقیه كه پول می‌دهند و یا خیلی كارهای دیگر انجام می‌دهند، نیستم. حامد حدادی حرفش را درون زمین می‌زند.

‌من نمی‌دانم كه آیا شهرستانی بودنم باعث می‌شود كه این همه حرف و حدیث و حاشیه‌ برایم ایجاد شود و یا موضوع چیز دیگری است؟ به هر صورت من كار خودم را انجام می‌دهم. مصاحبه كنم یا نكنم، عكسم روی جلد برود یا نرود، برایم مهم نیست، چرا كه من عقده عكس ندارم.

حامد حدادی

متاسفانه در كشور ما هیچ كس به غیر از بسكتبالی‌ها نمی‌داند كه لیگ NBA چیست و كجاست. بیشتر مردم ما نمی‌دانند NBA چه چیزی است، ولی به خوبی از فوتبال دسته سه مالدیو آگاهی دارند. این‌كه فلان فرد زمانی مربی فوتبال ایران بوده و اكنون در لیگ كشور دیگری مشغول مربیگری است، خبرش در رسانه‌ها درج می‌شود و یا درمورد این‌كه فلان فوتبالیست موهایش را كج كرده و یا فلان مدل را زده است، خبر می‌نویسند.

من عقده‌ای نیستم و نمی‌خواهم در روزنامه‌ها و یا در دید مردم باشم و خودم را درگیر مسایلی كنم كه بعد همین رسانه‌ها به من بگویند چرا فلان كردی، هر چند كه حاشیه‌ها نمی‌گذارند.

هر كس كه به من زنگ بزند و بخواهد با من مصاحبه كند، می‌گویم كه مصاحبه نمی‌كنم. فقط همین و بس! البته چون قول رفتن به تلویزیون را داده‌ام شاید روزی به آن‌جا بروم و در برنامه‌ای كه اصلا ورزشی نباشد حضور پیدا كنم.

*همین دلخوری‌ها نمی‌گذارد مصاحبه كنید؟

- دلیلی برای مصاحبه كردن نمی‌بینم. آن موقعی كه در آمریكا بودم و نیاز به حمایت داشتم اصلا خبری از رسانه‌ها نبود. آیا قبول ندارید آدمی كه در كشوری غریب تنها زندگی می‌كند، نیاز به حمایت دارد؟ حالا این حمایت می‌تواند عاطفی، ورزشی و یا مطبوعاتی باشد.

فوتبالیست‌های ما كه در خارج بازی می‌كنند شاید اصلا احساس تنهایی نكنند. آن‌ها با خیال راحت به فوتبال‌شان می‌پردازند و مورد حمایت هم قرار می‌گیرند، ولی متاسفانه با بازیكنان بسكتبال و سایر رشته‌ها چنین رفتاری نمی‌شود.

* خوب یك مقدار در مورد وضعیت بسكتبال ایران صحبت كنیم.

- معتقدم كه بسكتبال ایران در حد خوبی رشد كرده و فراتر از آسیا است و همه ساله حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. هماهنگی بین بازیكنان تیم‌ملی بزرگسالان بسیار خوب است، چرا كه چندین سال است كه در كنار هم بازی می‌كنند. شاید قبلا قدری خودخواهی بین بسكتبالیست‌های ایران بود، ولی اكنون بسكتبال در ایران به صورت گروهی انجام می‌شود و بازیكنان به خوبی می‌دانند كه باید در خدمت تیم باشند.

- بسكتبال ما سه، چهار سال است كه قهرمان آسیا می‌شود، ولی هنوز نتوانسته است كه یك میزبانی مسابقات را به صورت مستقل بگیرد. سوال من این جاست كه بسكتبال ما برای چه تاكنون نتوانسته است میزبانی بگیرد؟

* در مورد جام ملت‌ها چه فكر می‌كنید.

- بسكتبال ما سه، چهار سال است كه قهرمان آسیا می‌شود، ولی هنوز نتوانسته است كه یك میزبانی مسابقات را به صورت مستقل بگیرد. سوال من این جاست كه بسكتبال ما برای چه تاكنون نتوانسته است میزبانی بگیرد؟ به خاطر این‌كه سالن بسكتبال ندارد. تاكنون سه رییس به خودم قول دادند كه سالنی برای بسكتبال احداث می‌كنند.

سال گذشته در مسابقات تركیه به آقای سعیدلو گفتم اگر یك سالن بسكتبال مثل سالن بسكتبال تركیه درست كنید می‌توانیم میزبانی رقابت‌های مختلف را قبول كنیم و به جای این‌كه بگوییم ما 100 درصد قهرمان می‌شویم 150 درصد قول قهرمانی می‌دهیم، ولی متاسفانه تاكنون هیچ یك از آن وعده‌ها عملی نشده است. باید قبول كرد كه در حال حاضر چیزی برای بسكتبال نیست.

چرا باید آخرین میزبانی ما در رده ‌سنی امید و آن هم در سال 81 باشد. 9 سال است كه تیم‌های بین‌المللی وارد ایران نشده‌اند. دلیل این موضوع چیست؟ این مسایل فقط مشكل من نیست بلكه مشكل بسكتبال ایران است. ما بسكتبالیست‌ها از مسوولان خیلی گله‌مند هستیم، چرا كه هیچ وقت جوابگوی ما نیستند. مسوولان ورزشی ما خیلی بد مدیریت می‌كنند، چرا كه اكنون همه چیز به سمت فوتبال رفته و از حمایت دیگر رشته‌ها خبری نیست. فوتبال كه تاكنون نتیجه نگرفته و فقط مانده كه تیم نونهالان‌مان هم حذف شود تا همه چیز در فوتبال كشور كامل شود.

* از مشكلات خانوادگی‌ صحبت می كنید؟

- در این باره حرفی ندارم و دوست ندارم آن‌ را تعریف كنیم. این موضوع حاشیه نیست، ولی رسانه‌ها هم دروغ‌های زیادی نوشتند. رسانه‌های ما موضوعی كه ورزشی است را كوچك جلوه می‌دهند، اما برعكس مشكل خصوصی و خانوادگی ورزشكاران را بزرگ جلوه می‌دهند و درست نبود كه مشكل خانوادگی من در رسانه‌ها درج شود.

متاسفانه اتفاقات خانوادگی من در رسانه‌ها درج شده و دیگر نمی‌توانم جلوی آن را بگیرم ولی من از رسانه‌ها انتظار دارم كه این قدر بد ننویسند. مواردی كه رسانه‌ها در مورد من و مشكلات خانوادگی‌ام منتشر كردند خیلی بزرگ‌نمایی و اصلا آن طوری نبود كه آن‌ها اعلام كردند. متاسفانه رسانه‌های ما بد برداشت كردند و آن را گسترش دادند.

حامد حدادی

*مدیریت ورزش را كه خوب نمی‌بینید، مدیریت بسكتبال ایران چگونه است؟

- كارنامه رییس فدراسیون بسیار درخشان است و همان طور كه می‌دانید تمام مقام‌های قهرمانی و درخشش تیم‌های ملی در زمان مدیریت این فدراسیون بوده كه این موضوع نشان از برنامه‌ریزی بسیار خوب فدراسیون است.

*از مختارنامه هم بگو...

- هفت سال پیش برای بازی در سریال تاریخی مختارنامه به من پیشنهاد شد كه پذیرفتم. هر چند كه تجربه خوبی برایم بود، ولی مسوولان سریال، جور دیگری ماجرا را برایم تعریف كردند. جمعه شب كه بازی‌ام را دیدم آن طور كه باید به دلم نچسبید، ولی در كل برای اولین بار نقش تاریخی بازی كردن تجربه خوبی بود.

اگرچه با بازیگران و كارگردان بسیار بزرگی كار كردم، ولی معتقدم كه هر كس به حرفه‌ی اصلی خودش بپردازد بهتر است و واقعا فیلم تاریخی بازی كردن برای من كار سختی بود. عكس این موضوع نیز وجود دارد كه اگر بازیگری بخواهد بسكتبال بازی كند قطعا برایش سخت خواهد بود. به هر حال من تمام سعی خودم را كردم تا در این نقش خوب بازی كنم.

*پس از آن پیشنهاد بازی در فیلمی داشتید؟

از چند فیلم كمدی پیشنهاد داشتم، ولی قبول نكردم و چون دیگر كسی با من تماس نگرفت به ورزش چسبیدم و فیلم بازی كردن را كنار گذاشتم.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا