تبیان، دستیار زندگی
محمد بن همام تا همین چند ماه پیش مرد نخست فوتبال آسیا و مدعی تاج و تخت سپ بلاتر در جهان فوتبال بود، ولی پیرمرد قطری اكنون دیگر نباید به در اختیار داشتن هیچ سمتی در فوتبال فكر كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران فیفا ادامه دارد


محمد بن همام تا همین چند ماه پیش مرد نخست فوتبال آسیا و مدعی تاج و تخت سپ بلاتر در جهان فوتبال بود، ولی پیرمرد قطری اكنون دیگر نباید به در اختیار داشتن هیچ سمتی در فوتبال فكر كند.


كمیته اخلاقی فدراسیون جهانی فوتبال او را برای تمام عمر از هر سمتی فوتبالی كنار گذاشت و اتهام پرداخت رشوه از سوی او را تایید شده دانست. بحران فیفا از كجا شروع شد و دامن كدامیك از اعضای برجسته بزرگترین سازمان فوتبالی جهان را گرفت؟

تهدید پرسپولیس توسط فیفا

رییس قطری و پیشین كنفدراسیون فوتبال آسیا بدون شك قربانی بزرگ "بحران" در فیفاست. بن همام یا قربانی اشتباه‌هایش در سیاست هایی است كه پیش گرفت و یا قربانی زدوبندهای پشت پرده فیفا. او كه روزی افتخار فوتبال قاره كهن و فوتبال قطر بود، اكنون باید به دنبال آبروی از دست رفته اش باشد.

این پرونده، روزشمار رسوایی فدراسیون جهانی فوتبال تا به امروز است. پرونده‌ای كه همچنان باز بوده و به صفحه هایش روز به روز افزوده می شود.

29 اكتبر 2010: رینالد تماری (هائیتی) و آموس آدامو (نیجریه) از سوی فدراسیون جهانی فوتبال به اتهام تبانی و دریافت رشوه به طور موقت با محرومیت روبه رو شدند. از قرار معلوم آنها حاضر شده‌اند تا رای خود را در تعیین میزبانان جام‌های جهانی 2018 و 2022 بفروشند.

18 نوامبر 2010: فیفا پای 6 نفر را به دادگاه می‌كشاند و درخواست محكومیت شان را می‌كند. كمیته اخلاقی هم پرونده‌ آدامو را با 3 سال محرومیت از تمام فعالیت‌های مربوط به فوتبال می‌بندد و برای تماری هم یك سال محرومیت را در نظر می‌گیرد. هیچ یك از آنها در رای گیری برای شناسایی میزبانان جام‌های جهانی 2018 و 2022 حق رای ندارند. چهار عضو دیگر فدراسیون جهانی فوتبال نیز دچار محرومیت هستند. سپ بلاتر می‌گوید: "تمام تردیدها از میان برداشته شده است."

29 نوامبر 2010: اتهام‌های تازه رشوه خواری علیه 3 عضو دیگر كمیته اجرایی فیفا: ریكاردو تكسیرا (برزیل) ، نیكولاس لئوز (پاراگوئه) و عیسی هایاتو (كامرون). خطای این سه نفر به سال‌های پیش باز می‌گردد. كلودیو سولزر، رییس كمیته اخلاقی فیفا می‌گوید: "آسیبی كه شهرت فیفا دید، بسیار بزرگ است." با این همه فیفا تمام انتقادها را "بی پایه و اساس" می‌خواند و به سادگی این پرونده‌ را "مختومه" اعلام می‌كند.

2 دسامبر 2010: فدراسیون جهانی فوتبال میزبانی جام‌های جهانی 2018 را به روسیه و 2022 را به قطر واگذار می‌كند. هر دو كشور برای نخستین بار میزبان جام جهانی فوتبال می‌شوند.

6 دسامبر 2010: انتخاب قطر رفته‌رفته با ابهام بیشتری روبه‌رو می‌شود و شایعه‌ها درباره پرداخت رشوه از سوی این كشور كناره جنوبی خلیج فارس بالا می‌گیرد. از جمله آن كه خولیو گروندونا، نایب رییس فیفا و رییس فدراسیون فوتبال آرژانتین رقمی نزدیك به 59 میلیون یورو را از قطر دریافت كرده است. خود او از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری می‌كند.

كمیته اخلاقی فیفا، سپ‌بلاتر را نیز فرا می‌خواند. بن همام رییس سوییسی فیفا را با این اتهام رو به روكرده كه از پرداخت‌های احتمالی به كارائیبی‌ها خبر داشته، ولی هیچ كاری در مقابل این رشوه‌خواری صورت نداده است.

4 فوریه 2011: فرجام خواهی آدامو و تماری علیه محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای آنها به جایی نمی‌رسد و كمیته اخلاقی فیفا درخواست شان را ردمی كند.

10 مه 2011: لرد دیوید تریسمان، رییس پیشین اتحادیه فوتبال انگلیس علیه تكسیرا، لئوز، جك وارنر (ترینیداد و توباگو) و ووراوی ماكودی (تایلند) اتهامی را طرح می‌كند: "این چهار نفر پیش از اعطای میزبانی جام جهانی درخواست‌های نابجایی از نامزدهای دریافت میزبانی داشته‌اند." فدراسیون جهانی فوتبال قصد رسیدگی به این اتهام‌ها را دارد. همزمان "دمین كالینز" سیاستمدار انگلیسی اتهام مشابهی را برابر عیسی هایاتو (64 ساله از كامرون) و ژاك آنوما (ساحل عاج) - اعضای كمیته اجرایی فیفا - مطرح می‌كند. از قرار معلوم هر یك 1.5 میلیون دلار گرفته‌اند تا در انتخاب میزبان جام جهانی 2022 به نفع قطر رای بدهند.

25 مه 2011: اكنون نوبت محمد بن همام - نامزد ریاست فدراسیون جهانی فوتبال می‌رسد تا برابر اعضای به صف شده كمیته اخلاقی حاضر شده و به پرسش‌های آنها درباره برخی ابهام‌های به وجود آمده توضیح بدهد. بحث رقم‌هایی است كه در جریان دیدار با اعضای اتحادیه فوتبال كشورهای حوزه دریای كارائیب در روزهای 10 و 11 مه پرداخت شده اند. اكنون پای جك وارنر - نایب رییس ترینیداد وتوباگویی فیفا نیز گیر است. چاك بلیزر عضوآمریكایی كمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال كسی است كه از این "ساخت و پاخت" ها پرده برداشت.

بن همام و بلاتر در کنار یکدیگر

27 مه 2011:كمیته اخلاقی فیفا، سپ‌بلاتر را نیز فرا می‌خواند. بن همام رییس سوییسی فیفا را با این اتهام رو به روكرده كه از پرداخت‌های احتمالی به كارائیبی‌ها خبر داشته، ولی هیچ كاری در مقابل این رشوه‌خواری صورت نداده است.

28 مه 2011: بن همام در میان بهت و شگفتی تمام از نامزدی ریاست فیفا و رقابت با بلاتر كناره‌گیری می‌كند.

29 مه 2011: بن همام و وارنر به اتهام پرداخت رشوه به طور موقت و برای یك ماه محروم می‌شوند. گویا آنها در دیدار با اعضای اتحادیه فوتبال كشورهای حوزه دریای كارائیب تلاش داشته‌اند، رای آنان را برای انتخاب بن همام قطری خریداری كنند. از محرومیت بلاتر خبری نیست. ژروم والكه، دبیر كل فیفا همزمان اعلام می‌كند، دست كم بر اساس اتهام‌هایی كه لرد تریسمان مطرح كرده، لئوز، ماكودی، تكسیرا و وارنر دادگاهی نخواهند شد.

30 مه 2011: وارنر اتهام‌های تازه‌ای را بر ضد بلاتر مطرح می‌كند. رییس سوئیسی فیفا به گفته او هدیه‌ای یك میلیون دلاری را به فدراسیون فوتبال كشورهای آمریكای شمالی، مركزی و حوزه دریای كارائیب بخشیده تا به "صلاحدید"خودشان مصرفش كنند. بلاتر در نشستی خبری چندین بار از پاسخ به پرسش‌هایی در این باره طفره می‌رود و تنها گوید: «بحران؟ بحران دیگر چیست؟»

31 مه 2011: اتحادیه فوتبال انگلیس خواستار به تعویق افتادن زمان انتخاب رییس فیفاست. دیوید برنشتاین، رییس FA امید دارد تا فدراسیون‌های دیگر به درخواست او چراغ سبز نشان دهند. بلاتر پس از كناره‌گیری بن همام تنها نامزد باقیمانده برای ریاست فیفاست.

اول ژوئن 2011: ژوزف سپ بلاتر با وجود شدیدترین بحران دوران كاری‌اش با اكثریت آرا بار دیگر به ریاست فیفا برگزیده می‌شود. در رای‌گیری مخفیانه كنگره فیفا در زوریخ 186 رای از مجموع 203 رای از آن پیرمرد 75 ساله سوییسی می‌شود.

محمد بن همام اندكی مانده به 23 ژوئیه، زمان اعلام شده برای صدور رای نهایی از پیش داوری‌های صورت گرفته در مورد خودش انتقاد می‌كند: "تردیدی وجود ندارد كه كمپینی تشكیل شده تا مقصر شناخته شدنم قطعی شود و بیش از شنیدن دفاعیات من از فوتبال كناره گذاشته شوم."

اول ژوئن 2011: تئو سوانسیگر، - رییس فدراسیون فوتبال آلمان از تجدید‌نظر در اعطای میزبانی جام جهانی 2022 صحبت می‌كند. او بر این باورست كه این فرآیند باید بار دیگر به بوته آزمایش سپرده شود.

3 ژوئن 2011: فدراسیون جهانی لوییس فری، رییس پیشین FBI را فرا می‌خواند. او كه كارشناس جاسوسی صنعتی است، باید در روشن شدن اوضاع فوتبال دنیا، فیفا را یاری دهد و زیر نظر "روبرت تورس" از گوآم - یكی از اعضای كمیته اخلاقی فیفا كار كند.

20 ژوئن 2011: جك وارنر، نایب رییس فیفا از تمامی سمت‌هایش در فوتبال دنیا كنار می‌كشد. فدراسیون جهانی فوتبال اعلام می‌كند: "در پی این كناره‌گیری تمام تحقیقات كمیته اخلاقی فیفا درباره وارنر پایان می‌یابد."

25 ژوئن 2011: بلاتر از صدور رای نهایی در ماه ژوئیه خبرمی‌دهد.

21 ژوئیه 2011: محمد بن همام اندكی مانده به 23 ژوئیه، زمان اعلام شده برای صدور رای نهایی از پیش داوری‌های صورت گرفته در مورد خودش انتقاد می‌كند: "تردیدی وجود ندارد كه كمپینی تشكیل شده تا مقصر شناخته شدنم قطعی شود و بیش از شنیدن دفاعیات من از فوتبال كناره گذاشته شوم." این دفاعیه مرد قطری در پایگاه اینترنتی شخصی‌اش است.

23 ژوئیه 2011: پیش‌بینی بن همام درست از آب درمی‌آید و كمیته اخلاقی فیفا او را برای تمام عمر از هر سمتی فوتبالی كنار می‌گذارد . هیات ژوری به ریاست "پتروس داماسب" از نامیبیا مطمئن است كه بن همام كدهای اخلاقی را زیر پا گذاشته است. مرد 62 ساله قطری در پی فرجام خواهی است.

این داستان همچنان ادامه دارد ...

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا