تبیان، دستیار زندگی
کوهنورد؛ بازی برگزیده سال 1390 در پژوهشکده باقرالعلوم رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با حضور خبرنگاران

بازی"کوهنورد" رونمایی شد

مراسم رونمایی از بازی کوهنورد

"کوهنورد"؛ بازی برگزیده سال 1390  در پژوهشکده باقرالعلوم رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی، در این مراسم که با حضور دست‌اندرکاران تولید بازی"کوهنورد" برگزار می‌شد، مهیار اصغرپور توزیع‌کننده این بازی اعلام کرد: "کوهنورد" در مرحله بسته‌بندی قرار دارد و تا 8 مردادماه در سراسر کشور عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: تیراژ اولیه این بازی، یکصدهزار نسخه است که با قیمت چهارهزار تومان به فروش خواهد رسید. در صورت استقبال از این بازی، به سرعت تجدیدنشر خواهد شد.

اصغرپور با بیان اینکه بخش خصوصی همواره به دنبال منفعت بوده است، گفت: ما در توزیع و تولید چند بازی دیگر فعالیت داشته‌ایم و فکر می‌کنم اگر بتوانیم تکنیک را با متن و داستان خوب عجین کنیم، حاصل کار، اثری خواهد بود که با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت های‌وی‌یو با اشاره به هولوگرام بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: هولوگرام بازی‌ها حدود دو سال است که از طوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به شرکت‌ها فروخته می‌شود. قرار بر این است که پول حاصل از این کار صرف حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از قاچاق آثار و جمع‌آوری آثار تقلبی باشد. حمایت از بازی‌ها و تولیدکننده‌های آن انجام شده است اما متاسفانه در زمینه قاچاق و جمع‌آوری آثار تقلبی هیچ کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: برخوردی که در زمینه قاچاق بازی‌ها شده است، در حد یک‌درصد هم نیست. ستاد مبارزه با قاچاق آثار رایانه‌ای هم خود را در قبال قاچاق بازی‌های رایانه‌ای متعهد نمی‌داند. بنابراین مبارزه با این امر صرفا به صورت مقطعی و آن هم در شهر تهران صورت گرفته است. در شهرستان‌ها کپی بازی‌ها و عرضه محصولات تقلبی و غیراستاندارد به راحتی انجام می‌شود و مبارزه‌ای هم با آن صورت نمی‌گیرد. این امر جدا از آنکه به شرکت‌های تولیدکننده بازی‌ها ضربه می‌زند، به کیفیت بازی‌ها نیز آسیب وارد می‌کند.

اصغرپور همچنین بیان کرد: بازی "کوهنورد" خوشبختانه دارای قفل نرم‌افزاری است و قابل کپی‌شدن نیست. اما هر قفلی قابل شکسته‌شدن است.

مراسم رونمایی از بازی کوهنورد

در ادامه این نشست، محمدعلی خطیبی مدیرعامل نشر الکترونیک ایران که انتشار "کوهنورد" را برعهده دارد، ابراز کرد: سرمایه‌گذار اصلی برای تولید این بازی، موسسه تبییان بوده است. پیش از آنکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شکل بگیرد، این موسسه در زمینه تولید بازی، فعالیت داشته و حامی تولید بازی‌های متعددی بوده است.

خطیبی افزود: اهمیت بازی‌های رایانه‌ای در جامعه، آنجا مشخص می شود که ما مشاهده می‌کنیم تنها صنعتی که در دوران رکود اقتصادی جهان، هیچ‌گاه دچار رکود نشد و همواره رونق خود را حفظ کرد، بازار بازی‌های رایانه‌ای بود.

وی در زمینه فعالیت در زمینه تولید بازی‌های آنلاین گفت: موسسه تبییان در این زمینه چند بازی در دست تولید دارد و ما پیشنهاد همکاری با آن موسسه را داده‌ایم تا بتوانیم به صورت قابل‌قبولی آن را منتشر کنیم. اهمیت بازی‌های آنلاین، در آن است که روند نشر ساده‌تری دارد و به راحتی از مرزها عبور می‌کند.

مدیرعامل شرکت نشر الکترونیک ایران درباره عرضه بازی "کوهنورد" در خارج از کشور بیان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده است و در این مورد با بخش‌های مختلف و مربوط به این موضوع، مسائلی مطرح کرده‌ایم. هموطنان ما در خارج از کشور، بسیار علاقه‌مند هستند که یک بازی کاملا ایرانی و با معیارهای کشورشان را داشته‌ باشند که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این امر مهیا شود.

خطیبی در توضیح تولید بازی‌های ایرانی ابراز کرد: اگر ما مثلا بازی رالی تولید کنیم، همواره با مشابه خارجی آن مقایسه خواهد شد و با توجه به تجربه زیادی که کشورهای غربی در این زمینه دارند طبیعتا آثار آنان از کیفیت تولیدات ما بالاتر خواهد بود. اما بازی‌هایی که داستان متفاوتی داشته باشند در کشور ما قابل‌استفاده‌تر خواهند بود. در این زمینه در پی تولید بازی براساس انیمیشن شکرستان هستیم که اگر این امر میسر شود آن را به صورت آنلاین و لوح فشرده عرضه خواهیم کرد.

مراسم رونمایی از بازی کوهنورد

فرهود فرمند سرگروه طراحان بازی "کوهنورد" نیز در ادامه این نشست گفت: این بازی در نخستین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای که اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، در 6 بخش از جمله، گرافیک، داستان، فنی و طراحی کاندیدا شده بود که توانست به عنوان بازی برگزیده معرفی شود. از این رو می‌توانیم این بازی را به عنوان بازی برگزیده سال 1390 اعلام کنیم.

وی ادامه داد: این بازی به صور پلت‌فرم طراحی شده است. در این مدل طراحی، همپوشانی بخش‌های مختلف سبب نخواهد شد که از بخش خاصی صرف‌نظر شود. بلکه همه قسمت‌ها مورد توجه واقع شده‌اند تا تمام محتوا به بهترین شکل برای مخاطب به نمایش درآید.

سرگروه طراحان بازی "کوهنورد" با بیان اینکه این بازی برای سنین بالای 12 سال طراحی شده است، افزود: در این پروژه ده نفر به صورت تمام وقت 3 سال کار کرده‌اند به طوری که حتی در روزهای تعطیل نیز ما به برنامه‌نویسی و طراحی مشغول بوده‌ایم. اگر از استقبال مخاطب، بازخورد خوبی بگیریم برای تولید سریالی این بازی را نیز اقدام خواهیم کرد. البته ما سه ایده دیگر نیز برای تولید بازی داریم که آینده آنها را اعلام خواهیم کرد.

فرمند در ادامه عنوان کرد: در بخشی از کار طراحی، ما با مشکل مالی مواجه شدیم که موسسه تبییان در رفع این مشکل مالی به ما کمک کرد. در نتیجه بازی "کوهنورد" با صرف 80 میلیون تومان تولید شد. این بازی علاوه بر اجرا در کامپیوترهای خانگی، در سیستم‌های اپل نیز قابل اجرا است اما به خاطر محدودیت‌هایی که داشتیم این بازی در پلی‌استیشن قابل اجرا نیست.

محمدرضا مهابادی نماینده موسسه تبیان، نیز با بیان این که موسسه از جوانان دارای ایده در زمینه تولید بازی های رایانه ای ایرانی حمایت می کند، گفت: مشارکت موسسه تبیان در تولید بازی های رایانه ای این گونه نیست که تنها هزینه آن را پرداخت کرده  و منتظر تحویل کار شود. ما در تمام مراحل در کنار تیم های تولید کننده هستیم و در حال حاظر نیز چند بازی دیگر در حال تولید داریم که تا پایان سال به اتمام خواهند رسید.

گفتنی است، بازی رایانه ای «کوهنورد» در نخستین جشنواره ملی بازی های رایانه ای تهران عنوان برترین بازی سال را به دست آورد.

تنظیم: هومن بهلولی