تبیان، دستیار زندگی
فرمانده معزز کل قوا در سفر به بندرعباس، از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش بازدید فرمودند و ضمن قدردانی از دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران، به آن حافظان مرزهای دریایی کشور، خداقوت گفتند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قدردانی رهبری از دریابانان


فرمانده معزز کل قوا در سفر به بندرعباس، از منطقه یکم نیروی دریایی ارتش بازدید فرمودند و ضمن قدردانی از دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران، به آن حافظان مرزهای دریایی کشور، خداقوت گفتند.


رهبر

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، هدف شان را از حضور در بندرعباس و منطقه یکم دریایی ارتش، ابراز صمیمانه «خسته نباشید» و «خداقوت» به نیروهای مسلح بیان فرمودند.

حضرت معظم له فرمودند: «امروز خلیج فارس و دریای عمان به برکت حضور مقتدرانه ایران اسلامی، یک منطقه آزاد و مستقل است ... دورانی که قدرت های مستکبر با حضور نظامی، برای ملت ها تعیین سرنوشت می کردند، گذشته است» منطقه خلیج فارس که یکی از غنی ترین، استراتژیک ترین و بااهمیت ترین نقاط دنیاست، همواره در طول تاریخ مورد طمع استعمارگران و مستکبران عالم بوده است. این آبراه مهم، در قرون گذشته، راه اصلی دریایی رسیدن مغرب زمین به سرزمین ثروتمند هندوستان و شرق آسیا و دروازه ورود به مشرق زمین بود. بریتانیا که امپراتوری بزرگ استعماری خود را با چپاول سرزمین های شرق دنیا اداره می کرد، همواره سعی بر تسلط بر خلیج فارس و دریای عمان داشته و همیشه نیز جز مقاطع کوتاهی هژمونی خود را بر این منطقه داشته است.

از سوی دیگر، روسیه نیز که در طول تاریخ به هیچ آبراه و دریای گرمی دسترسی نداشته است، همیشه در پی رسیدن به خلیج فارس از راه تسلیط بر ایران بوده است. این دو قدرت، گاهی نیز به همراه پرتغال بین خویش تقسیم می کردند و هرگاه هم قدرت و تفوق یکی از آن ها بیش تر بود، رقبا را از صحنه خارج کرده و به تنهایی به چپاول ثروت های ملل این منطقه می پرداخت.

روسیه نیز که در طول تاریخ به هیچ آبراه و دریای گرمی دسترسی نداشته است، همیشه در پی رسیدن به خلیج فارس از راه تسلیط بر ایران بوده است

تسلط به ویژه انگلستان بر خلیج فارس ادامه داشت تا این که در نیم قرن گذشته، ایالات متحده آمریکا به عنوان قدرت نوظهور و تازه نفس دنیا، جای انگلیسی ها در بسیاری از نقاط گیتی را گرفت. آمریکا به ویژه از آن جهت رقبای بزرگی چون بریتانیا را کنار زد که در 2 جنگ خانمان سوز جهانی اول و دوم، کشوری که به علت دور بودن از معرکه، متحمل کم ترین خسارات شد، ایالات متحده بود؛ در حالی که سایر قدرت ها در این دو جنگ، ویرانی های بسیاری را به خود دیدند.

رهبر

منطقه خلیج فارس نیز رفته- رفته از حضور نظامیان و اتباع انگلیس خالی شد و «یانکی ها» جایگزین آن ها شدند. بیش از سه دهه پیش، به دلیل هزینه بالای حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس، دولت ایالات متحده، حفاظت از منافع خود در خاورمیانه و خلیج فارس و دریای عمان را با هزینه کشورهای منطقه به آن ها واگذار کرد و با اعطای عنوان دهان پرکن وی بی ارزش «ژاندارم خلیج فارس» به محمدرضا پهلوی، او را فریب داد تا ارتش ایران با هزینه ملت ایران، حافظ  منافع آمریکا در منطقه لقب گیرد.

این وضع ادامه داشت و آمریکا بدون اعزام حتی یک سرباز به خلیج فارس و بدون آن که در قبال محافظت از منافعش، هزینه مالی و جانی بدهد، با پول ها و نظامیان ایرانی، نفت منطقه را براحتی می برد، تجارت را در اختیار داشت، سلاح های گران قیمت خود را به کشورهای منطقه می فروخت و ...

تا این که حضرت امام خمینی قدس سره شریف قیام کردند و تاج و تخت سلطنت منحوس پهلوی را سرنگون و اربابان او را دچار نگرانی کردند. حضرت امام امت با همان روحیه و صلابت الهی، ایرانی را مجدداً به «آقایی» برگرداندند و خلیج فارس و منابع و منافع آن را به حق به ملل منطقه بازگرداندند.

اما مستکبران ساکت ننشستند و از سویی صدام معدوم و ملعون را به لشکرکشی به ایران دستور دادند و از سوی دیگر ناوگان دریایی شان را به بهانه حفاظت از منافع ناحق شان به خلیج فارس گسیل کردند.

آمریکا بدون اعزام حتی یک سرباز به خلیج فارس و بدون آن که در قبال محافظت از منافعش، هزینه مالی و جانی بدهد، با پول ها و نظامیان ایرانی، نفت منطقه را براحتی می برد، تجارت را در اختیار داشت، سلاح های گران قیمت خود را به کشورهای منطقه می فروخت

در جنگ تحمیلی، ناوگان دریایی ارتش آمریکا بارها و بارها، در جنگ های دریایی ایران و عراق، به سود صدام دیوانه و علیه ایران وارد عمل شد تا ابتکار جنگ، هرگز به دست جمهوری اسلامی نیفتد. ناوگان آمریکا در اواخر جنگ نیز یکی از پلیدترین و ددمنشانه ترین جنایات ممکن را رقم زد و با پرتاب موشک به سوی هواپیمای مسافری ایران، 290 انسان بی گناه که در میان شان ده ها کودک نیز بودند، به شهادت رساند.

با پایان جنگ اما ورق کاملاً به سود ایران برگشت. نیروی دریایی ارتش و سپاه ایران نیز به بهسازی خود روی آوردند و حتی عملیات فرامرزی نیز برای خود تعریف کردند. تقویت نیروی دفاعی دریایی ایران در مانورهای مختلف به رخ دشمنان این مرز و بوم کشیده شد تا هرگز خیال خام تهاجم به جمهوری اسلامی ایران را در سر نپرورانند.

رهبر

شیوع دزدی دریایی توسط اتباع کشور جنگ زده سومالی، نیروی دریایی ارتش به میدان آمد و با ارسال ناوهای متعدد، مرزهای آبی منطقه را مانند سابق، امن کرد. 15 ملوان انگلیسی که به آب های ایران تجاوز کرده و به صورت غیرقانونی وارد آن شده بودند، دستگیر شدند. زیردریایی یونس با مأموریتی 68 روزه رکوردی جدید در ماندن زیر دریا را ثبت کرد. ناو جماران به دست توانای دریادلان ارتش ایران به صورت کاملاً بومی، طراحی و ساخته شد. پس از 30 سال، برای نخستین بار کشتی های ناوگان نظامی ایران در کانال سوئز پهلو گرفتند و به نزدیکترین محل تا مرز فلسطین اشغالی وارد شدند. مانورها و رزمایش ها مشترک نیروی دریایی سپاه و ارتش، لرزه بر اندام دشمنان ایران انداخت و در یک کلام، امروز امنیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان به دست باکفایت نیروهای دریایی ایران تامین می شود. دیگر ناوگان های دریایی وزیر سطحی بیگانه در مرزهای آبی ایران، آفتابی نمی شوند و از قدرت دریایی ایران درهراسند. و همه این توفیقات، مرهون فرماندهی الهی فرمانده معزز کل قوا و ولی امر مسلمین جهان و اطاعت سربازان واقعی ولایت در نیروی دریایی است. رضایت رهبر بزرگوار انقلاب از عملکرد نیروی دریایی ارتش، بالاترین پاداشی است که نصیب این دریادلان شده است و ملت نیز فرزندان مؤمن و غیور خود را به سبب امنیتی که برایش به ارمغان آورده اند، دعا می کند.

محمدمهدی تقوی

بخش سیاست تبیان