تبیان، دستیار زندگی
دو حادثه بمب گذاری و تیراندازی كه طی چند روز گذشته یكی از امن ترین كشورهای دنیا یعنی نروژ را در بهت و سوگ فرو برده، حاصل تفكرات افراطی مبتنی بر اسلام ستیزی بوده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه تحقیقات پلیس درباره حوادث خونین نروژ


دو حادثه بمب گذاری و تیراندازی كه طی چند روز گذشته یكی از امن ترین كشورهای دنیا یعنی نروژ را در بهت و سوگ فرو برده، حاصل تفكرات افراطی مبتنی بر اسلام ستیزی بوده است.

نروژ-تروریست-آندرس برینگ

"آندرس برینگ برویک"، متهم اصلی در حملات دوگانه روز جمعه که 32 سال سن دارد، تصدیق کرده كه هر دو حمله را خود او انجام داده است.

به گفته مقام‌های پلیس در نروژ، این مرد که عامل بمب گذاری در اسلو و تیراندازی در جزیره ای در نزدیکی اسلو بود، به تنهایی عمل کرده است و آنها به دنبال مظنونان دیگری نیستند.

آندرس برینگ برویک، متهم حملات روز جمعه در نروژ با پذیرش مسوولیت این وقایع اظهار كرده که اقدام او " کاری وحشتناک اما ضروری " بوده است. به گفته وکیل این متهم 32 ساله، وی قرار است روز دوشنبه با حضور در دادگاه درباره دلایل این حملات توضیح دهد.

پس از تحقیقات اولیه پلیس، مشخص شد كه برویک یک تندروی مسیحی نروژی الاصل است. وی اكنون متهم به کشتار حدود 100 نفر در یک اردوی تابستانی و نیز بمب گذاری در مرکز اسلو است.

این متهم، فردی ضد اسلام است و در وب سایت خود مطالبی در مخالفت با ورود مسلمانان به اروپا و انتقاد و نگرانی از افزایش مسلمانان در قاره سبز نوشته است.

در یادداشت هایی که به نظر می رسد توسط برویك در اینترنت منتشر شده است، وی به اسلامی شدن اروپا اشاره كرده و در عین حال به محل اردوی تابستانی حزب کارگر برای نوجوانان نیز اشاره مستقیمی شده است؛ چراكه حزب کارگر نروژ از قدیم با سیاست های مهاجرتی به این کشور موافق بوده است.

پلیس نروژ ضمن بازرسی محل زندگی برویك همچنان در جستجوی یافتن اطلاعات بیشتر درباره زندگی، عقاید و ارتباطات وی وی است.

در ادامه تحقیقات، یک شرکت فروشنده تجهیزات کشاورزی تایید کرد که حدود شش تن کود شیمیایی به برویك فروخته است و این احتمال داده می شود که این کودها برای ساخت بمبی که در اسلو منفجر شد، استفاده شده باشد.

آندرس برینگ برویک"، متهم اصلی در حملات دوگانه روز جمعه که 32 سال سن دارد، تصدیق کرده كه هر دو حمله را خود او انجام داده است.

یکی از همسایگان محل زندگی این فرد متهم به كشتار در نروژ، در واکنش به این اتفاق گفته است كه وی مقادیر زیادی کود شیمیایی خریده بود اما حتی آنها را از بسته هایشان بیرون نیاورد و وقتی از او خواستیم تا آنها را بین همسایگان تقسیم کند، وی این کار را انجام نداد.

همچنین یکی از همکلاسی های برویک می گوید: به نظر می رسد طرز فکر او کاملا تغییر کرده است. او همانگونه که من در دوران مدرسه می شناختم نیست و نمی توانم اتفاقی که افتاده را درک کنم.

برخی از گزارش های محلی نیز حاکی از آن است که برویك با گروه های راست افراطی ارتباطی نزدیک داشته و فردی نژاد پرست بوده است.

سیو ژنسن، رهبر حزب ترقی که به گروه های راست افراطی در نروژ نزدیک است در واکنش به این اتفاق می گوید: من تنها برای این اتفاقات ناراحتم. اما این یکی از نخستین واکنش های صورت گرفته از سوی این فرد در مقابل همه ما بود، در مقابل همه نروژی ها و همه ارزش هایی که به آنها اعتقاد داریم. من در حال حاضر به این فکر نمی کنم که این واکنش برای مقابله با چه چیزی رخ داده بلکه به نظر من اکنون همه ما باید با هم باشیم.

انفجار -نروژ

همچنین در یك کلیپ ویدئویی دوازده دقیقه ای در سایت یوتیوب، تصاویری از آندرس برینگ برویک دیده می شود که در یکی از آنها اسلحه خودکاری در دست دارد. وی در این ویدئو - قسمت عمده این ویدئو به انتقاد از سیاست های چندفرهنگی اروپا و افزایش شمار مسلمانان در این قاره اختصاص دارد - اطلاعات بیشتری درباره انگیزه احتمالی وی برای تیراندازی مرگبار نروژ داده است.

وی همچنین در صفحه فیس بوک، خود را یک "مسیحی محافظه کار" معرفی کرده بود که مخالف اسلام است. وی در وب سایت های دیگر نیز علیه اسلام مطالبی نوشته بوده است.

به گفته رئیس پلیس نروژ، دولت این كشور در گذشته با گروه‌های نئونازی مشکلاتی داشته است، ولی تصور می شد که چنین گروه های افراط گرایی تا حد زیادی تضعیف شده اند و دیگر تهدیدی جدی به شمار نمی روند.

ماریانو آگوییره، رییس مرکز صلح نروژ در اسلو در مورد تبعات ناشی از این حملات می گوید: من فکر می کنم که حمله دیروز را باید بخشی از اسلام ستیزی روز افزون که هر روز شدت بیشتری در کشورهای اسکاندیناوی و سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه به به خود می گیرد، به حساب آورد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی اظهار كرده است: فکر می کنم که این حمله پیامی آشکار به حزب کارگر و دولت استولنبرگ است؛ دولتی که در نظر فرد حمله کننده موضع نرمی در برابر مساله مهاجرت و اسلام دارد. سیاست نروژ، و بویژه دولت حاضر، در این رابطه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار نرم است و دولت مماشات بیشتری می کند.

در یادداشت هایی که به نظر می رسد توسط برویك در اینترنت منتشر شده است، وی به اسلامی شدن اروپا اشاره كرده و در عین حال به محل اردوی تابستانی حزب کارگر برای نوجوانان نیز اشاره مستقیمی شده است؛ چراكه حزب کارگر نروژ از قدیم با سیاست های مهاجرتی به این کشور موافق بوده است.

وی همچنین پیش بینی كرده كه تدابیر امنیتی در نروژ شدیدتر خواهد شد و در همین رابطه گفته است: نروژ کشوری است که مشکل مهاجرت در آن برجسته نیست ولی من فکر می کنم که این اتفاق خیلی چیزها را تغییر دهد و باب جدیدی برای بحث درباره مهاجرت و روش های مقابله با موج مهاجران باز کند. احتمالا از این پس شاهد افزایش کنترل های مرزی در فرودگاهها و در کل، در تمام جامعه خواهیم بود.

پس از دو حادثه مرگبار در اسلو و جزیره ای در نزدیكی این شهر، كه پر تلفات ترین حادثه در نروژ از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می شود، هزاران نفر برای ادای احترام به قربانیان این حوادث در محل انفجار بمب در مرکز اسلو گرد هم آمدند و به یاد قربانیان این حوادث شمع روشن كردند.

نخست وزیر نروژ که ساختمان محل اقامتش هدف بمب گذاری قرار گرفته بود، ضمن ابراز همدردی با بازماندگان دو حادثه خونین اخیر در این كشور گفت: من می خواهم به مردم نروژ از همبستگی جهانیان با آنها بگویم. ما از مردم سراسر دنیا به دلیل پیام های تسلیتشان تشکر می کنیم. مردم دنیا با این پیام ها حمایت خود را از جوانانی که مورد حمله قرار گرفتند نشان داده اند و ما از این بابت سپاسگزاریم.

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان