تبیان، دستیار زندگی
کمتر کسی است که در دنیای امروز از عینک استفاده نکرده باشد اگر عینکی هم نباشید و یا حتی چشمتان ضعیف است ولی لنز را ترجیح می دهید باز هم اقلا یکبار از عینک آفتابی استفاده کرده اید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه عینک در دنیای امروز


کمتر کسی است که در دنیای امروز از عینک استفاده نکرده باشد اگر عینکی هم نباشید و یا حتی چشمتان ضعیف است ولی لنز را ترجیح می دهید باز هم  اقلا یکبار از عینک آفتابی استفاده کرده اید


جایگاه عینک در دنیای امروز

اولین عینک که شبیه آنچه که ما امروز می بینیم ساخته شده بود به سال 1286باز می گردد که توسط یک ایتالیایی ارائه شد چیزی حدود 720 سال پیش اگرچه شواهد نشان می دهد که افراد پیش از آن هم برای بزرگ نمایی نوشته ها پس از آنکه چشمشان ضعیف می شد تلاش هایی کرده اند برای مثال Seneca نویسنده رومی در سال چهارم پیش از میلاد کتابها را با نگاه کردن از طریق یک کره شیشه ای پر آب مطالعه می کرده است در حقیقت او بدین گونه نوشته ها را بزرگ  کرده است Nero هم از داخل یک زمرد جنگ گلادیاتورها را مشاهده می کرده است.

اما پس از درک و پی بردن به قدرت ذره بین و اختراع عینک بزرگترین معضل جوامع بشری چگونگی قرار گرفتن عینک بر روی صورت بود که حدود 350 سال حل نشده باقی ماند.

برای سالها عینک یکی از بهترین نمونه های ضعف مهندسی طراحی باقی ماند و زمان زیادی طول کشید تا افراد مرکز ثقل و مرکز چرخش و نحوه قرار گرفتن عینک را بر روی چشم تنظیم کنند

اگرچه هنوزم که هنوز است عینک یک جسم مزاحم است و خیلی ها با آن خصوصا برای مدت طولانی راحت نیستند و ترجیح می دهند از آن استفاده نکنند و اگر امکان استفاده از تکنولوژی های دیگری مانند لنز وجود داشته باشد آن را ترجیح می دهند، در این میان تعدادی از سازندگان تلویزیون های سه بعدی زمانی تصمیم گرفتند که برای افزایش فروش و به عنوان ایده ای جدید از عینک استفاده کنند که حتما در مورد تلویزیون های سه بعدی گفتگوهای زیادی شنیده اید اما این  نسل از تلویزیون ها شاید برای توجه نکردن به همین نکته که عینک چندان محبوب نیست با شکست مواجه شد!

پس از اختراع عینک بزرگترین معضل جوامع بشری چگونگی قرار گرفتن عینک بر روی صورت بود که حدود 350 سال حل نشده باقی ماند

عینک های تلویزیون های سه بعدی

این نسل از عینک ها که در ابتدا در سینما ها رواج یافت و سپس به خانه ها وارد شد بر اساس تحلیل maximumtech  در سرازیری سقوط قرار دارند و هنوز نیامده گفتگوی خداحافظی دارند.

اگرچه در ابتدا استفاده از این عینک ها در سینما موفق بوده است، اما سینمای خانگی بسیار متفاوت است !

دلایل این سایت هم به شرح ذیل است :

هزینه های زیاد خرید تلویزیون ها و تهیه عینک به تعداد اعضاء خانواده که قصد دیدن فیلم را دارند که در حقیقت مشتاقان تلویزیون های سه بعدی برای تهیه آنها مجبور به خرج کردن چند هزار دلار برای خرید تلویزیون و  تعداد مورد نیاز عینک می شوند با  وجود اینکه خرید آن محتوا ، کیفیت ، و تاثیر سه بعدی جذابیت سالن سینما را هرگز برای فرد تکرار نخواهد کرد.

و دلیل دیگر:

جایگاه عینک در دنیای امروز

• همانطور که گفتیم عینک وسیله ای مزاحم است اگر عینکی هم باشید که دیگر هیچ!

 اگر  عادت دارید حین تماشای تلویزیون به انجام کارهایی دیگر هم بپردازید که سردرد خواهید شد زیرا مرتبا عینک خود را باید بردارید

• مسئله سلامت چشم هم مطرح است

اما دلیل اصلی آن را شاید بتوان تلویزیون های نسل بعدی دانست که اصطلاحا  autostereoscopic نامیده می شوند که نیازی به عینک stereoscopic نخواهند داشت.

دراستفاده از تلویزیون هولوگرافی شما قادرید به طور کامل اشیاء را به صورت  سه بعدی و اساسا “شناور” در مرکز اتاق خود ببینید

در این نوع از تلویزیون ها کار عینک را صفحه نمایش انجام می دهد نمایشگر هوشمند از ورق های پلاستیکی تشکیل شده و مجهز به عدسی های منعکس کننده نور است ، بنابراین هر کدام از چشمان انسان همیشه چشم انداز کمی منحصر به فرد نسبت به دیگری می بیند و به مغز ارسال می کند و جلوه سه بعدی برای انسان تداعی می شود، در مورد ساخت این گونه از تصاویر شرکت های گوناگون با هم رقابت می کنند، به طور مثال شرکت توشیبا در نمایشگاه CES2011 که چند ماه پیش برگزار شد این نمونه را عرضه نمود.

فراتر از آن تلویزیون هولوگرافی است، تکنولوژی که با استفاده از آن شما قادرید به طور کامل اشیاء را به صورت  سه بعدی و اساسا “شناور” در مرکز اتاق خود ببینید البته متاسفانه ، تا دسترس تجاری و عمومی به تلویزیون های هولوگرافی هنوز یک دهه فاصله است.

And one other inescapable fact – those glasses are a total hassle. If you already wear prescription glasses, they"re a hassle. If you watch TV while you"re doing other things, they"re a hassle. If you"re one of those who suffer from headaches or the eye strain that 3D glasses can cause, they"re a hassle. And they"re not exactly chic, are they?

Put all of this together and add a healthy dose of consumer confusion and apathy over the whole thing, and you begin to get an idea why 3D TV, in its current form, isn"t exactly taking the world by storm. Indeed, it"s struggling.

We humbly feel stereoscopic 3D TV has already passed its due date and is nothing more than a money pit for those who buy into it. Sure, the technology will continue to be with us for a bit yet, but the long-term prognosis is anything but optimistic. For starters, with pictures and prices that are better than ever, good old 2D TV is looking damn good these days. But waiting in the wings is an alternate – and theoretically superior – concept to stereoscopic 3D TV called "autostereoscopic" TV.

In autostereoscopic TV, eyeglasses are rendered passé and displays are ingeniously fitted with plastic lenticular sheets that refract light so each eye sees an ever so slightly unique perspective. Toshiba has recently released one such TV into the Japanese market and is set to flaunt larger iterations at 2011"s CES (Consumer and Electronics) Show.

Beyond that lies the promise of holographic TV, wherein fully realized three-dimensional subjects essentially "float" in the centre of your room (a la Princess Leia in 1977"s Star Wars). Sadly, commercially available holographic TVs are still a decade away.

Still, given the alternatives, the lack of content, and the convolution surrounding today"s brand of 3D TV, we can"t help but feel the end is nigh.

بنابر این بر اساس پیشبینی maximumtech استفاده از عینک باز هم مورد قبول واقع نشده است.

ادامه دارد...

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

"HISTORY, PROSPECTS, AND PROBLEMS OF MEASUREMENTS "ByOleg Mazurin

newscientist

Congress of the International Association for the History of Glass 21-15 September 2009" Organizers: AIHV, Hellenic Committee"

Archaeological Museum of Thessaloniki, Hellenic Ministry of Culture