تبیان، دستیار زندگی
رسانه ای كه 168 سال اخبار مختلف را منتشر و بر اساس سیاست های كاری خود برخی از آن ها را در صدر اخبار و تیترهایش قرار می داد، امروز خودش خبرساز شده و در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفته است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران شنود درانگلیس به کجا رسید؟


رسانه ای كه 168 سال اخبار مختلف را منتشر و بر اساس سیاست های كاری خود برخی از آن ها را در صدر اخبار و تیترهایش قرار می داد، امروز خودش خبرساز شده و در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفته است.


مرداک

با بالا گرفتن بحث مربوط به شنود غیرقانونی برخی مكالمات در انگلیس كه گفته شده هفته‌نامه "اخبار جهان" (news of the world) نیز در آن دست داشته است، غول رسانه ای جهان یعنی روپرت مرداك 80 ساله كه مدیرعامل شركت نیوز كورپریشن است به همراه پسرش جیمز مرداك به مجلس عوام بریتانیا فراخوانده شد تا درباره این اتهام توضیح دهد.

اما در آخرین دقایق این جلسه كه بیش از دو ساعت به طول انجامید، شخصی با پرتاب خمیر ریش تراشی به او باعث توقف این جلسه برای مدت 15 دقیقه شد و گفته شده كه شخص معترض قصد تحقیر روپرت مرداک را داشته و او را فردی طمعکار خطاب کرده است.

روپرت مرداک در ابتدای دفاعیه خود در مورد رسوایی جنجال برانگیز شنود مکالمات تلفنی توسط هفته نامه صاحب امتیاز او گفت که امروز یکی از بی آبرو ترین روزهای زندگی او بوده است.

پس از آقای مرداک نوبت به ربکا بروکس، رییس مستعفی شرکت عظیم رسانه ای بریتانیا نیوز کورپوریشن رسید و وی با اقرار به اشتباهات صورت گرفته، اظهار كرد: “البته که اشتباهاتی در گذشته صورت گرفته، اما فکر می کنم و امیدوارم که شما خواهید پذیرفت که از اواخر ماه دسامبر سال گذشته که ما از این موضوع آگاه شدیم، درست و سریع عمل کردیم.”

روپرت مرداك همچنین روز چهارشنبه قول داد كه شركت رسانه ای وی یعنی "نیوز كورپریشن"، رسوایی شنود مكالمات را پشت سر خواهد گذاشت و گفت كه وی هرگز این نوع رفتار‌ها را در "امپراتوری جهانی‌ رسانه‌ای"‌ خود تحمل نخواهد كرد.

مرداك در پیامی به پرسنل رسانه‌هایی كه وی هدایت آنها را بر عهده دارد، گفت: می‌خواهم همه شما بدانید كه اطمینان دارم ما به عنوان شركت قوی‌تر دوباره سر بر خواهیم آورد. زمان خواهد برد كه ما بتوانیم اعتماد و اطمینان به این شركت را احیا كنیم اما مصمم هستیم كه انتظارات سهامداران، مشتریان، همكاران و شركای‌مان را برآورده كنیم.

یک کمیته منتخب از نمایندگان پارلمان بریتانیا با انتشار گزارشی، از عملکرد مقامات پلیس و نیز مؤسسه نیوز اینترنشنال، متعلق به روپرت مرداک، در روند رسیدگی به رسوایی شنود تلفنی، به شدت انتقاد کرده است.

مرداك در پیام خود همچنین گفت: در مورد حوادث اخیر مربوط به فعالیت هفته‌نامه "اخبار جهان" شوكه شدم و به شدت به دلیل لطمات ایجاد شده در مورد فعالیت این هفته‌نامه متأسفم هستم. این شركت را برای بیش از 50 سال هدایت كرده‌ام، هرگز اینگونه رفتارها را كه طی هفته‌های گذشته در مورد روزنامه اخبار جهان مطرح شده، تحمل نمی‌كنم. اینگونه رفتارها هیچ جایی در شركت نیوز كورپریشن ندارد. این اتهام‌های جدی علیه برخی از كارمندان سابق ما در روزنامه اخبار جهان بازتاب اعتقاد همه كارمندان ما نیست.

مرداک با تاکید بر اینكه از عمق رسوایی آگاه نبود و تعدادی از کارکنانش در این باره به وی اطلاعات غلط داده بودند افزود: دست کم 53 هزار نفر در دنیا برای شرکتش کار می‌کنند كه افرادی مفتخر، بزرگ، با وجدان کاری و محترمند. نشریه تعطیل شده "اخبار جهان" که در کانون این رسوایی قرار دارد، فقط یک درصد از حجم فعالیتهای نیوز کورپوریشن را تشکیل می‌داد.

مرداک-روزنامه

مرداک مسئولیت شخصی در این قضیه را رد کرد و در مورد شنود تلفنی قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 آمریکا توسط خبرنگاران مجموعه تحت امرش گفت هیچ سندی دال بر این قضیه وجود ندارد و فکر نمی کند که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) نیز بتواند مدرکی بیابد.

وی و پسرش بابت رسوایی شنودهای غیر قانونی عذرخواهی کردند و گفتند که شرکت رسانه‌ای نیوز کورپوریشین در بررسی این پرونده با نیروهای پلیس به طور کامل همکاری می‌کند و تمام اطلاعاتی را که دارد در اختیار آنها قرار می‌دهد.

مرداک در این جلسه ضمن اشاره به اینکه "نیوزاینترنشنال"، شرکت زیرمجموعه "نیوز کورپوریشن" در بریتانیا، فقط حدود 15 درصد از کل مجموعه تحت نظارت او را تشکیل می‌دهد، گفت از جزئیات برخی تصمیم گیری‌ها خبر ندارد و از پسرش خواست به این سئوالات جواب بدهد.

دامنه این رسوایی، پلیس و دولت انگلیس را هم در برگرفته است بطوریكه تاکنون دو مقام ارشد پلیس لندن در همین رابطه استعفا داده‌اند.

این رسوایی دولت دیوید کامرون را با یکی از بدترین چالشهای دوره 15 ماهه نخست وزیری او مواجه کرده است، تا آنجا كه تظاهرکنندگانی در خارج از جلسه مجلس عوام انگلیس تجمع کرده بودند، خواهان حبس فوری مرداک و استعفای کامرون شدند.

روپرت مرداک در ابتدای دفاعیه خود در مورد رسوایی جنجال برانگیز شنود مکالمات تلفنی توسط هفته نامه صاحب امتیاز او گفت که امروز یکی از بی آبرو ترین روزهای زندگی او بوده است

همچنین قرار است كه دیوید کامرون در جلسه اضطراری پارلمان بریتانیا به سئوالات نمایندگان در مورد واکنش دولت به رسوایی شنود تلفنی توضیح دهد.

در همین حال، یک کمیته منتخب از نمایندگان پارلمان بریتانیا با انتشار گزارشی، از عملکرد مقامات پلیس و نیز مؤسسه نیوز اینترنشنال، متعلق به روپرت مرداک، در روند رسیدگی به رسوایی شنود تلفنی، به شدت انتقاد کرده است.

جنجال بر سر بحران شنود تلفنی توسط روزنامه نگاران، به بسته شدن روزنامه "اخبار جهان" و طرح سوالات اساسی تر درباره قوانین مطبوعاتی، مالکیت رسانه ای، پلیس و رابطه میان سیاستمداران و روزنامه نگاران منجر شده است.

حسین هرمزی

بخش ارتباطات تبیان